جمعه , 31 فروردین 1403 - 3:45 بعد از ظهر

علت تغییر شکل لبه های واژن

لبه‌های خارجی واژن که در اطراف دهانه واژن قرار می‌گیرند، لابیا نام دارند. برای اندازه این قسمت از اجزاء واژن نمی‌توان اندازه استاندارد خاصی را در نظر گرفت. اما به طور کلی برخی از خانم‌ها دارای لابیا مینوری بزرگتر از اندازه معمول هستند. در این افراد لابیا کاملا شل و آویزان به نظر می‌رسد. لابیاهای بزرگ علاوه بر اینکه شکل ظاهری واژن را بدفرم می‌کنند، برای شخص نیز مشکلات بهداشتی و جنسی متعددی را به وجود می‌آورند. در این مطلب از سیب علت تغییر شکل لبه‌ های واژن را توضیح خواهیم داد.

ظاهر طبیعی لابیا چگونه است؟

افراد مختلف لابیاهایی متفاوت از نظر ویژگی‌های ظاهری از جمله سایز، اندازه و شکل دارند. در صورتی که خانمی در زمان ادرار دچار مشکل خاصی مانند انحراف ادرار نمی‌شود یا در زمان پوشیدن لباس‌های چسبان احساس درد و ناراحتی نمی‌کند، این بدین معنی است که لابیای او دارای فرم طبیعی است. همچنین نداشتن درد در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی یا در حین رابطه جنسی نیز نشان‌دهنده طبیعی بودن شکل ظاهری لابیا است. در ضمن در صورتی که تورم، التهاب، سوزش یا ترشحات نامطبوع در ناحیه واژن خود ندارید، نیازی به انجام عمل‌های جراحی برای کوچک کردن یا اصلاح ظاهر لابیا نیست. اما اگر هر یک از نشانه‌های ذکر شده را در خود مشاهده کردید، باید حتما برای انجام معاینات تخصصی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

علت تغییر شکل و بزرگ شدن لابیاها چیست؟

همچنین توجه داشته باشید که رنگ لابیا می‌تواند از سفید تا قهوه‌ای تیره باشد. در صورتی که در این ناحیه از بدن متوجه تغییر رنگ محسوس شدید، حتما با پزشک زنان خود مشورت کنید. البته اگر مشکل بزرگی لابیا را دارید، نگران نباشید. زیرا می‌توانید با یک عمل بی‌خطر و سرپایی به نام عمل جراحی لابیاپلاستی این مشکل را برای همیشه برطرف کنید. این عمل جراحی به ویژه برای افرادی که از با مشکلات ناشی از بزرگی لابیا مواجه هستند، ایده‌آل است.

علت تغییر شکل و بزرگ شدن لابیاها چیست؟

لابیاها ممکن است که به دلایل مختلف از نظر سایز و شکل ظاهری دچار تغییراتی شوند. این امر می‌تواند مشکلاتی را برای فرد در حین برقراری رابطه جنسی ایجاد کند. البته برخی از خانم‌ها به صورت ژنتیکی و وراثتی دارای لابیا بزرگ هستند. اما در بعضی دیگر از بانوان علت تغییر شکل لبه های واژن شامل موارد زیر است:

علت تغییر شکل و بزرگ شدن لابیاها چیست؟

  • سن: هنگامی که دختری به سن بلوغ می‌رسد، لابیای او به دلیل تغییرات هورمونی بیشترین میزان رشد را خواهد داشت و شکلی زنانه به خود خواهد گرفت. این ناحیه از بدن نیز مانند سایر قسمت‌ها در اثر افزایش سن جوانی و شادابی خود را از دست داده و دچار افتادگی می‌شود.
  • تغییرات هورمونی: زنان در دوره‌های مختلف زندگی خود تغییرات هورمونی متعددی را تجربه می‌کنند. بدن آن‌ها نیز همسو با این تغییرات فرم‌های متفاوتی به خود می‌گیرد. برای مثال لابیا در دوران بلوغ با افزایش سطح هورمون‌های زنانه رشد می‌نماید. این در حالی است که لابیاهای مینور در دوران یائسگی کوچک می‌شوند.
  • زایمان طبیعی: فرم طبیعی لابیا در زنانی با بیش از 3 بار تجربه زایمان واژینال در معرض تغییر قرار گرفته و بزرگتر می‌شود. زیرا در هر بار زایمان به لبه‌های لابیا مینور فشار زیادی وارد می‌گردد.
  • تعدد بارداری: در دوران حاملگی فشارهای وارد شده از سمت جنین به لابیاها منجر به تغییر سایز و فرم آن‌ها می‌شود.
  • کاهش میزان چربی بدن: با کم شدن میزان چربی در بدن پوست دچار افتادگی شده و بدین ترتیب لبه‌های واژن نیز در معرض افتادگی و چروکیدگی قرار می‌گیرند.
  • مصرف برخی داروها: گاهی مصرف برخی داروها سطح تعادل هورمون‌های غدد فوق کلیوی و تخمدان‌ها را مختل می‌کنند. در واقع این داروها سطح هورمون‌های مردانه را در بدن زنان بالا می‌برند. یکی از عوارض استفاده از چنین داروهایی بزرگ شدن لابیا است.

علت تغییر شکل و بزرگ شدن لابیاها چیست؟

علت تغییر شکل لبه های واژن در بارداری چیست؟

خبر خوب این است که تغییر شکل لابیا در دوران بارداری موقتی است. در واقع این مشکل در اثر ایجاد تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی در بدن افراد رخ می‌دهد. به صورتی که این تغییرات به صورت موقتی باعث تورم لبه‌های واژن می‌شوند. خوشبختانه تورم لابیاها بعد از زایمان برطرف شده و به اندازه طبیعی خود باز می‌گردد. البته این مسئله به نوع زایمان یعنی طبیعی یا سزارین ربطی ندارد. در هر دو نوع زایمان پس از مدتی تورم لابیاها برطرف شده و به اندازه عادی خود در قبل از بارداری برمی‌گردند.

در صورتی که پس از فارغ شدن از بارداری اندازه لابیای شما همچنان تغییری نکرد، باید به پزشک مراجعه کرده و درباره علت آن جویا شوید.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳