جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 1:15 بعد از ظهر

خواص انار: هرآنچه باید درباره خصوصیات انار بدانید!

 

انار یک میوه خوش طعم ترش و شیرین است که در دنیای میوه ها مانند جواهر می درخشد. این میوه بسیار مغذی است و تمامی قسمت های آن خواص خاصی دارند. از گذشته تا به امروز از این میوه برای بهبود یا پیشگیری از برخی بیماری ها استفاده شده است. این میوه دارای مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان و … است که به عنوان داروی طبیعی شگفت انگیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع اگر به دنبال تقویت سلامت خود هستید توصیه می شود با تمامی خواص این میوه آشنایی داشته باشید. از این رو برای افزایش آگاهی عموم در این مطلب به هرآنچه باید درباره خصوصیات انار بدانید اشاره شده است که با مطالعه آن می توان با فواید شگفت انگیز این میوه بیشتر آشنا شد.

این میوه مقدار زیادی ویتامین سی، فولات، پتاسیم و فیبر دارد از این رو برای سلامت قلب و عروق، افزایش انرژی، بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش التهاب ها و … مفید است. استفاده از این میوه و یا آب آن می تواند تاثیر بسیاری در سلامت اعصاب و قلب شما داشته باشد از این رو توصیه می شود از این میوه و فرآورده های آن به صورت روزانه استفاده کنید. به طور کلی این میوه حداقل 100 ماده شیمیایی مفید دارد که تا حد زیادی در تغذیه و سلامت افراد موثر هستند. با توجه به بررسی ها و تحقیقات انجام شده از مهم ترین فواید این میوه می توان به پیشگیری از سرطان، بهبود سیستم ایمنی، حمایت باروری، درمان عفونت های انگلی، حفاظت از قلب و عروق، کاهش فشار خون و …. اشاره کرد.

خواص انار برای سرماخوردگی

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد این میوه سرشار از ویتامین سی است در نتیجه می تواند برای بهبود سرماخوردگی بسیار موثر باشد. خواص انار برای سرماخوردگی این میوه را محبوب تر کرده است زیرا با مصرف آن تا حد زیادی می توان عفونت های ناشی از این ویروس را از بین برد. همچنین برخی معتقدند با پختن این میوه می توان گلو درد، عفونت ریه و گوش درد را درمان کرد از این رو با قرار دادن این میوه روی حرارت کم می توان معجون شگفت انگیزی تهیه کرد.

این میوه با آنتی اکسیدان بسیار بالایی که دارد می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و سرماخوردگی را بهبود و درمان کند. همچنین انار مقدار زیادی ویتامین B6 دارد که برای سرفه بسیار مفید است. با غرغره کردن آب این میوه می توان ویروس سرماخوردگی را از بین برد، البته ناگفته نماند این کار برای لثه ها نیز بسیار مفید است.

خواص انار برای پوست صورت

امروزه در اکثر محصولات آرایشی بهداشتی از این میوه و عصاره آن به وفور استفاده می شود در نتیجه این سوال برای بیشتر افراد به وجود می آید که خواص انار برای پوست صورت چیست؟ در واقع این میوه آنتی اکسیدان بالایی دارد از این رو روند پیری پوست را کند می کند. طبق نظر پزشکان فیبر موجود در این میوه نیز تاثیر بسیاری در زیبایی پوست دارد زیرا کمک می کند خاصیت ارتجاعی پوست بالا رود.

ترکیب های بسیار مختلفی برای شفافیت پوست صورت وجود دارد که در اکثر آن ها از این میوه استفاده شده است اما دقت داشته باشید برای تاثیر این میوه روی پوست بهتر است آن را به صورت طبیعی مصرف کنید. یکی از بهترین ترکیب ها برای لکه های قهوه ای پوست مخلوط آب این میوه و روغن زیتون است که به عمق پوست نفوذ می کند و با آبرسانی قوی لک های روی پوست را از بین می برد.

خواص دارویی انار

خواص دارویی انار محبوبیت این میوه را چند برابر کرده است، در واقع پونیکالاجین و پونیسیک اسید دو ماده اصلی در این میوه هستند. پونیکالاجین دارای آنتی اکسیدان قوی است و در آب و پوست این میوه وجود دارد البته میزان این ماده در عصاره این میوه سه برابر نوشیدنی هایی مثل چای سبز است. پونسیک اسید نیز در هسته این میوه وجود دارد و در دسته اسیدهای چرب قرار می گیرد در نتیجه انار شامل اسیدهای چرب امگا 6 است و فواید دارویی چشمگیری دارد. از فواید دارویی این میوه شگفت انگیز می توان به بهبود التهاب های شدید، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، بهبود دیابت نوع 2، درمان آلزایمر و … اشاره کرد.

خواص انار برای کم خونی

طبق تحقیقات انجام شده بهترین میوه برای کم خونی انار است در واقع با توجه به آهن و ویتامین هایی که در این میوه وجود دارد می تواند تا حد زیادی در درمان کم خونی موثر باشد. وجود ویتامین سی، ویتامینE و ویتامین A خواص این میوه برای کم خونی را دو برابر می کند از این رو با افزودن آن به رژیم غذایی روزانه می توان میزان هموگلوبین بدن را افزایش داد.

خواص انار برای معده و روده

دستگاه گوارش یکی از بخش های اصلی بدن است که سلامت آن توسط باکتری های روده حفظ می شود و عملکرد آن به سلامت روده و معده بستگی دارد. با این تفاسیر حفظ سلامت دستگاه گوارش امری ضروری است و باید تا حد امکان با رعایت برخی نکات تغذیه ای از آن محافظت کرد. با توجه به ترکیبات موجود در این میوه می توان نتیجه گرفت که انار برای تقویت باکتری های روده بسیار مفید است و مصرف منظم آن می تواند التهاب دستگاه گوارش را کاهش دهد. با این تفاسیر از خواص انار برای معده و روده غافل نشوید زیرا می تواند در درمان ریفلاکس معده، یبوست، هموروئید، دیورتیکولیت و … بسیار موثر و مفید باشد.

خواص انار شیرین برای مردان

از خواص انار شیرین برای مردان می توان به تقویت نعوظ اشاره کرد، در واقع این میوه می تواند قوای جنسی مردان را تقویت کند. این میوه با افزایش تستوسترون به بهبود عملکرد دستگاه تناسلی مردان کمک می کند از این رو توصیه می شود در برنامه غذایی روزانه خود از انواع فرآورده های آن استفاده کنید. همچنین مصرف این میوه می تواند در افزایش حجم خون آلت تناسلی تاثیر مثبت داشته باشد.

فواید خوردن انار قبل از خواب

طبق مطالبی که به آن ها اشاره شد استفاده از این میوه می تواند درد و التهاب را از بدن دور کند و فواید زیادی برای ما داشته باشد. علاوه بر این گفته شده خوردن روزانه این میوه می تواند تغییرات مثبتی را در بدن ایجاد کند در نتیجه این سوال به وجود می آید که چه زمانی در روز این میوه را مصرف کنیم؟ با توجه به بررسی ها و آمارهای بدست آمده بهترین تایم برای مصرف این میوه قبل از خواب است از این رو بهتر است با فواید خوردن انار قبل از خواب آشنایی داشته باشید. در زیر به برخی از این فواید اشاره شده است:

  • خوردن این میوه قبل از خواب کمک می کند ویتامین های مورد نیاز بدن تامین شود.
  • آنتی اکسیدان موجود در این میوه رادیکال های آزاد را از بین می برد در نتیجه سبب کاهش رشد سلول های سرطانی می شود.
  • این میوه می تواند آنزیم تخریب کننده غضروف ها را از بین ببرد و درد و التهاب مفاصل را کاهش دهد.
  • با خوردن این میوه قبل از خواب می توان از سفتی و ضخیم شدن عروق جلوگیری کرد از این رو فشار خون و کلسترول کاهش می یابد.
  • خوردن این میوه قبل از خواب سبب می شود توانایی پوست برای محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید افزایش پیدا کند.
خواص انار برای کبد چرب

اکثر پزشکان بر خواص انار برای کبد چرب تاکید دارند و بر این باورند که دانه های این میوه به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک بسیاری می کند. در واقع با در نظر گرفتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این میوه می توان این نظریه را اثبات کرد، از این رو با قرار دادن این میوه در رژیم غذایی می توان اکثر بیماری های کبدی را مانند کبد چرب را درمان کرد.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *