جمعه , 7 اردیبهشت 1403 - 0:44 قبل از ظهر

عوارض متادون بر اعصاب

متادون یکی از داروهایی است که با استفاده از گیاه خشخاش تولید می شود و معمولا از آن برای ترک اعتیاد استفاده می شود اما استفاده از آن می‌تواند عوارض زیادی برای بدن داشته باشد. متادون خود یک داروی اعتیاد آور است و بعد از استفاده برای طولانی مدت ترک کردن و کنار گذاشتن آن کاری دشوار است و عوارض بیشماری برای نقاط مختلف بدن دارد. یکی از مهمترین عوارض متادون عوارض این محصول بر روی اعصاب است. به صورت کلی افرادی که از متادون استفاده می کنند کنترل چندان خوبی بر اعصاب خود ندارند. در این مقاله قصد داریم به عوارض متادون بر اعضای مختلف بدن بپردازیم به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

عوارض متادون بر اعصاب

عوارض متادون بر اعصاب

زمانی که متادون مصرف می شود اولین تاثیر آن بر اعصاب مشخص می شود. فردی که به صورت مداوم از متادون استفاده می کند در صورت عدم مصرف تمامی فعالیت‌های روزمره و فعالیت های عصبی او دچار مشکل می شود، چرا به مرور زمان متادون به عنوان جزء جدایی ناپذیر از سیستم عصبی عمل می کند و در صورت جدایی از سیستم عصبی باعث بروز مشکلات زیادی می شود.‌
زمانی که فرد تصمیم می گیرد متادون را ترک کند، به دلیل تاثیرات بسیار زیاد متادون بر سیستم عصبی افراد در مرحله اول بروز افسردگی یکی از پیش پا افتاده ترین مشکلات است. فردی که برای یک روز متادون مصرف نکند دچار افسردگی بیش از اندازه می شود و به دلیل بروز افسردگی نمی تواند از همان روز اول به فعالیت‌های خود ادامه بدهد. بعد از گذشت مدت زمان چند رو سیستم عصبی کم کم یاد می گیرد که چگونه می تواند بدون متادون فعالیت‌های عادی خود را در پیش بگیرد اما به صورت کلی متادون می‌تواند تاثیراتی مانند عصبی شدن زود هنگام و غیره داشته باشد.‌

عوارض متادون بر چشم

عوارض متادون بر چشم

یکی دیگر از مهم ترین قسمت های بدن که متادون تاثیر بدی بر روی آن دارد چشم انسان است. استفاده از متادون می تواند باعث بروز بیماری های زیر در چشم شود:

آب مروارید: همانطور که می دانید در اکثر موارد آب مروارید در سنین کهنسالی و پیری برای افراد اتفاق می‌افتد اما افرادی که از متادون استفاده می کنند در سنین جوانی به آب مروارید دچار می‌شوند. استفاده از متادون باعث می شود آب مروارید پیش از سن طبیعی در بدن افراد اتفاق بیفتد.

کاهش دید: یکی دیگر از مهمترین عوارض متادون در چشم انسان کاهش دید است. زمانی که افراد از متادون استفاده می کنند خونرسانی به چشم تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود افراد دچار تاری و کاهش دید بشوند.‌ در موارد جدی تر حتی کاهش خونرسانی به چشم ها باعث می شود عوارضی مانند کوری گریبانگیر افراد بشود.
بروز مردمک سوزنی: در برخی از موارد بروز حساسیت با استفاده از متادون باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند مردمک سوزنی می‌شود که در آن اندازه مردمک چشم کاملاً کوچک می شود و به اصطلاح سوزنی شکل می شود.

عوارض متادون روی مغز

بروز کهیر روی پلک ها: یکی دیگر از عوارض مصرف متادون بروز کهیر روی پلک ها است. برای جلوگیری از این مشکل متادون باید به صورت مداوم به فرد برسد و اگر فرد برای مدت زمان کوتاهی از مصرف متادون خودداری کند کهیر های دردناک روی پلک ها ایجاد می شود.

عوارض متادون روی مغز

مغز یکی از ارگان های حیاتی بدن است که فعالیت تمامی ارگان ها زیر نظر مغز انجام می شود. به صورت کلی مواردی مانند حرکت کردن، نشستن، فعالیت های جنسی، فعالیت های روزانه و غیره همگی زیر نظر مغز انجام می شوند اما استفاده از متادون می تواند تا حدود زیادی روی مغز و عملکرد آن تاثیر گذار باشد.
برخی از عوارض متادون روی مغز موارد زیر هستند:
اختلال حافظه: یکی از مهمترین عوارض متادون برای بدن اختلال حافظه است. فردی که از متادون استفاده می کند تا حدود زیادی حافظه خود را تحت تاثیر قرار می دهد و تمامی موارد اطراف از ذهن او خارج می شود.
بروز سرخوشی بیش از اندازه: یکی از مهمترین عوارض متادون روی مغز این است که فرد بیش از اندازه احساس سرخوشی می کند. در این گونه موارد در صورت بروز هرگونه مشکل فرد نمی تواند تصمیم درستی در مورد مشکل بگیرد و به صورت کلی حتی ممکن است مشکلات اطراف خود را اصلا متوجه نشود.

عوارض متادون روی مغز
اختلال خواب: افرادی که از متادون استفاده می کنند کم کم دچار اختلال در خواب می شوند و به راحتی نمی توانند بخوابند. در برخی از این موارد این اختلال خواب ممکن است ناشی از سرخوشی بیش از اندازه باشد و در برخی دیگر از موارد ممکن است عامل اصلی اختلال خواب بروز افسردگی در بدن افراد باشد.
اختلال در کانالهای ارتباطی مغز: برای انجام هر گونه فعالیتی کانال‌های ارتباطی مغز باید به صورت کامل با یکدیگر فعالیت کنند و کار مورد نظر را انجام دهند. این در حالی است که استفاده از متادون باعث اختلال در کانال های ارتباطی مغز می شود و به این واسطه فعالیت مغز را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.
آخرین اخبار جهان، فشن و مد روز، آرایش و زیبایی، آشپزی، تصاویر دیدنی، خانواده و کودکان، فیلم و ویدئو، پزشکی و سلامت، دکوراسیون و … را در مجله اینترنتی سیب‌ بخوانید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳