چهارشنبه , 29 فروردین 1403 - 4:01 بعد از ظهر

ورزش برای پای پرانتزی

 

پای پرانتزی مشکلی شایع در میان افراد چه کودک و چه بزرگسال است. برای درمان این عارضه، روش‌های مختلفی وجود دارد. البته تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند به رفع سریع آن منجر شود. یکی از درمان‌های آسان و زودبازده این بیماری، ورزش و حرکات اصلاحی است. با این روش درمان می‌توانید به ‌راحتی در خانه برای رفع این مشکل اقدام کنید. در این مطلب به معرفی انواع حرکات اصلاحی و ورزش‌های مناسب برای اصلاح پای پرانتزی می‌پردازیم. اگر شما هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، با ما همراه باشید. البته به این نکته باید توجه شود که این مطلب صرفاً جهت اطلاع‌رسانی انتشار یافته و برای اقدام به درمان باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید و درمان از هر روشی را با مشورت متخصص آن شروع کنید.

حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی

در ابتدای امر چند حرکت اصلاحی را برای درمان پای پرانتزی معرفی می‌کنیم؛ اما باید توجه داشته باشید که برای درمان با انجام حرکات، نیاز به یک برنامه‌ی منظم و روتین برای حرکات است. این برنامه بهتر است مطابق با شرایط سلامت و جسم هر فرد تنظیم شود. می‌توانید این برنامه را از پزشک متخصص دریافت کنید.

  • بالاآوردن پا

برای انجام این حرکت مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. روی زمین به پهلو دراز بکشید به صورتی که تمام بدن شما در یک راستا باشد.
  2. پای چپ خود را تا جایی که امکان دارد بالا بیاورید.
  3. به غیر از پاهای شما، بالاتنه‌تان ثابت باشد و حرکتی نداشته باشد.
  4. برای 5 ثانیه حالت خود را حفظ کنید.
  5. برای هر پا 2 ست 10 تایی این حرکت را تکرار کنید.

  • حرکت پل باسن

برای انجام این حرکت مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. روی زمین به پشت دراز بکشید.
  2. زانوهای خود را تا ۹۰ درجه خم کنید.
  3. باسن‌ خود را به ‌آرامی بالا بیاورید به صورتی که در موقعیت حرکت پل باسن قرار بگیرید.
  4. در زمان انقباض عضلات سرینی، سعی کنید تا حدود ۲ ثانیه در همان حالت بمانید.
  5. پس از آسان ‌شدن این حرکت، انجام حرکت پل باسن با یک پا را هم انجام دهید.
  6. این حرکت را در 2 ست 10 تایی تکرار کنید.

  • حرکت اسکات با کمک‌گرفتن از میز

برای انجام این حرکت مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. روبه‌روی یک میز بایستید. می‌توانید به ‌جای میز از یک صندلی یا هر چیز مشابه آن استفاده کنید.
  2. با کمک میز، حرکت اسکات را انجام دهید.
  3. حرکت را در ۳ ست ۲۰ تایی تکرار کنید.
  • حرکت راه‌رفتن با کش به ‌صورت ایکس

برای انجام این حرکت مراحل زیر را طی کنید:

  1. یک کش پیلاتس را زیر پای خود قرار دهید.
  2. دو طرف کش را در دست بگیرید.
  3. کش را به ‌صورت ضربدری بچرخانید.
  4. همراه با کش زیر پای خود راه بروید.
  5. این تمرین را در ۳ ست ۱۲تایی تکرار کنید.

ورزش مناسب برای پای پرانتزی

انجام ورزش نیز مانند حرکات اصلاحی می‌تواند در درمان پای پرانتزی مؤثر باشد. به همین منظور در ادامه چند ورزش مؤثر را معرفی کرده‌ایم:

  • پیلاتس

ورزش پیلاتس در بهبود عضلات حیاتیِ بدن مؤثر است. این ورزش به تقویت و سفت‌شدن عضلات و فرم‌دهی صحیح پا و البته درمان پای پرانتزی کمک می‌کند.

  • یوگا

حرکات یوگا، بهترین راه برای افزایش انعطاف‌پذیری و اصلاح فرم بدن به شمار می‌روند.

  • ماساژ

ماساژ به‌ خصوص برای کودکان بسیار مفید است. روند ماساژ درمانی باید در طی یک زمان طولانی انجام ‌شود.

  • بدنسازی

بدنسازی، مناسب و لازم برای هر فردی است. چون این ورزش درمان خیلی از ناهنجاری‌ها مانند پای پرانتزی و پای ضربدری است.

علت پرانتزی شدن پاها

دلایل مختلفی در بروز عارضه‌ی پای پرانتزی دخیل است. در ادامه به یک ‌سری از این عوامل اشاره می‌کنیم:

  • بیماری‌های استخوانی

برخی از بیماری‌های استخوانی دلیل ناهنجاری پای‌ پرانتزی هستند. با درمان این بیماری‌ها شکل زانوها و پاها نیز اصلاح می‌شود. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. روماتیسم
  2. نرمی‌استخوان
  3. پوکی‌استخوان
  4. بلانت
  5. نداشتن هماهنگی در صفحه رشد
  6. صافی کف پا با بیش از ۹۰ درجه
  7. پارگیِ کپسول زانوی درمان نشده
  8. پارگیِ رباط
  • ژنتیک

می‌توان عوامل ارثی را نیز گاهی دلیل بروز عارضه‌ی پای‌ پرانتزی دانست.

  • عادات رفتاری غلط

برخی از این عادات غلط را در زیر مشاهده کنید:

  1. الگوی راه‌رفتن غلط
  2. زود راه ‌افتادن کودک
  3. بد نشستن و بد ایستادن
  4. استفاده از پوشک‌ حجیم برای نوزاد
  5. اضافه ‌وزن و چاقی و درصد چربی بالا

نحوه درست راه‌رفتن برای افراد با زانوی پرانتزی

رعایت یک ‌سری نکات مربوط به راه‌رفتن، علاوه بر انجام حرکات اصلاحی، شما را در بهبود سریع‌تر یاری می‌کند. در ادامه به این نکات می‌پردازیم:

  • پوشیدن کفش طبی بررسی شده توسط پزشک؛ یک کفش مناسب میزان فشار وارد شده بر پاها را کنترل می‌کند. این امر نیز در جلوگیری از پیشرفت عارضه مؤثر است.
  • در هنگام راه‌ رفتن، پنجه‌ی پا باید فقط روبه‌جلو باشد و داخل یا بیرون پا منحرف نشود.
  • در زمان راه‌رفتن لگن را به عقب هل ندهید. لگن باید صاف و در راستای کل بدن باشد. برای این کار باید شکم به جلو نیاید.
  • گام‌ها و قدم‌های خود را کوتاه‌تر بردارید. برداشتن گام‌های کوتاه‌تر، به کاهش فشار بر روی زانوها و حفظ بهتر تعادل کمک می‌کند.
  • سعی کنید سریع راه نروید و یا ندوید. این کار فشار زیادی را به زانو وارد می‌کند.
  • اگر انحراف یکی از زانوها بیشتر از دیگری است، توجه داشته باشید که وزن بدن به طور مساوی روی دو پا توزیع شود.

نحوه تشخیص ناهنجاری پای پرانتزی

تشخیص این عارضه به این صورت امکان‌پذیر است:

از راه‌های تشخیصِ این عارضه این است که در حالت ایستاده، بدونِ منقبض کردن عضلات، قوزک پاها را به هم بچسبانید. پس از آن فاصله‌ی بین زانوها را اندازه‌گیری کنید. اگر فاصله‌ی میان دو زانو از یکدیگر زیاد باشد و یا شبیه حالت کمان باشد، امکان دچار بودن به این عارضه وجود دارد. البته تشخیص نهایی باید توسط پزشک انجام شود.

یکی از راه‌های ساده برای اصلاح پای پرانتزی، انجام حرکات اصلاحی و ورزشی است. حرکاتی مانند اسکات با کمک میز، راه‌رفتن با کش، پل باسن و ورزش‌هایی نظیر پیلاتس، یوگا و بدنسازی در درمان این بیماری مؤثر هستند. البته تمام این موارد باید با دستور و مشورت پزشک انجام شود. در مجله‌ی اینترنتی سیب می‌توانید اطلاعات دیگری در رابطه با بیماری‌ها، سبک زندگی، روان‌شناسی و غیره به دست آورید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *