یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 11:43 قبل از ظهر

از کجا بفهمم شوهرم قرص متادون مصرف میکنه

متأسفانه در چند سال اخیر، بسیاری از افراد چه در شهرهای بزرگ و چه در مناطق روستایی کوچک، به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند. در این بین، اعتیاد به قرص متادون، به ویژه در میان آقایان هم آمار بالایی دارد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های خانم‌ها، اعتیاد همسرانشان به انواع و اقسام مواد مخدر از کشیدنی گرفته تا قرص‌های مختلف است. لذا این سوال که از کجا بفهمم شوهرم قرص متادون مصرف میکنه، از جمله سوالات پرتکراری است که ذهن بانوان را به خود مشغول کرده است. در این مطلب از مجله اینترنتی سیب نشانه‌های استفاده از این قرص اعتیادآور و روش‌های تشخیص مصرف آن را شرح خواهیم داد.

نشانه های مصرف متادون در مردان چیست؟

بعضی از علائم عمومی مصرف قرص متادون، فارغ از جنسیت افراد شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • تهوع و استفراغ
  • احساس خستگی دائمی، خواب آلودگی و سرگیجه
  • سردرد خفیف
  • احساس سرما یا تعریق بیش از حد معمول
  • خشک شدن چشم، دهان و بینی
  • توهم، تغییر خلق و خو یا احساس گیجی
  • تغییر در ضربان قلب
  • نامنظم شدن تنفس
  • دشواری در صحبت کردن

نشانه های مصرف متادون در مردان چیست؟

در مردان سطح هورمون‌ها و خصوصیات جنسی با زنان فرق دارد. به همین دلیل مصرف متادون در آقایان، می‌تواند نشانه‌ها و عوارض متفاوتی نسبت به خانم‌ها داشته باشد.

  • تاثیر منفی متادون بر اسپرم: استفاده از این دارو حتی در دوزهای توصیه شده، ضمن کاهش سطح هورمون تستوسترون، تولید اسپرم را با کاهش شدیدی مواجه می‌کند. این قرص علاوه بر افت حجم انزال و تحت تاثیر قرار دادن تحرک اسپرم‌ها، قدرت باروری مردان را کاهش می‌دهد.
  • تاثیر منفی متادون بر بیضه‌ها: این دارو رشد تستوسترون را کاهش داده و به مرور زمان منجر به هیپوگنادیسم مردانه می‌شود. هنگامی که بیضه‌ها تستوسترون کمتری تولید کنند، از نظر اندازه کوچکتر می‌شوند و فرد را در مسیر ناباروری قرار می‌دهند. مصرف متادون در سنین پایین، رشد بیضه‌ها و آلت فرد را دچار مشکل می‌کند. این امر مشکلات دیگری مثل اختلالات نعوظ یا عدم ارضای شریک جنسی را به همراه دارد.
  • تاثیر مصرف متادون بر ریش و موی بدن مردان: مصرف این قرص در رشد ریش، سبیل، موی سینه یا دست و پای مردان اختلال ایجاد می‌کند. در این زمان موها کم پشت شده یا در برخی نقاط کچلی رخ می‌دهد.
  • افزایش صفات زنانه در مردان: کاهش تستوسترون که از عوارض مصرف متادون در مردان است، باعث بروز صفات زنانه از جمله بزرگ شدن سینه‌ها یا سینه‌های شل و افتاده در آن‌ها می‌شود. همچنین در این میان افت توده‌های عضلانی موجب می‌گردد که مرد اندام ظریف‌تری پیدا کند.

چطور یک فرد معتاد به متادون را تشخیص دهیم؟

شما می‌توانید به کمک تست‌های متعددی، مصرف متادون را تشخیص دهید. البته روش‌هایی برای منفی کردن نتیجه تست اعتیاد وجود دارد که برای جلوگیری از تقلب باید از آن‌ها آگاه باشید. در این بخش به بررسی برخی از راهکارهای تشخیص اعتیاد به قرص متادون می‌پردازیم.

تست ادرار فرد معتاد به متادون

برای انجام تست ادرار افرادی که مشکوک به مصرف  هستند، به نمونه ادرار او نیاز دارید. این آزمایش با استفاده از نوار کاغذی یا از طریق پروسه‌های آزمایشگاهی امکان‌پذیر است. البته امکان جابه‌جایی و تقلب در نمونه ادرار از مهمترین مشکلات این روش است.

برای مثال بعضی از افراد، به منظور منفی شدن تست اعتیادشان، مقدار زیادی آب می‌نوشند. در این میان ممکن است که رنگ و میزان شفافیت ادرار معتادان موجب پذیرفته نشدن نمونه‌شان شود.

چطور یک فرد معتاد به متادون را تشخیص دهیم؟

تست بزاق متادون

تست بزاق برای تشخیص اعتیاد، روشی ساده‌تر نسبت به روش‌های دیگر است. این مدل آزمایش در حضور دیگران قابل انجام است. بنابراین امکان تقلب در آن بسیار پایین است. همچنین نتیجه تست بزاق در عرض چند دقیقه آماده شده و نیازی به محیط آزمایشگاهی ندارد. البته بازه زمانی ارزیابی این روش بسته به میزان تولید بزاق و نوع ماده مصرفی از چند ساعت تا چند روز متغیر است.

تست مو فرد معتاد به متادون

شما می‌توانید وجود مواد مخدر در مو را تا چند ماه بررسی کنید. تست متادون توسط مو، روشی آسان با امکان تقلب بسیار پایین است. با این وجود، برای انجام این روش به تجهیزات آزمایشگاهی و صرف هزینه بیشتر نیاز دارید. لازم به ذکر است که در افرادی با رنگ موی مشکی احتمال مثبت شدن نتیجه بیش از سایرین است.

همچنین هر چقدر موی فرد بلندتر باشد، تاریخچه طولانی‌تری از مصرف به دست خواهید آورد. بهترین قسمت مو برای انجام این تست فاصله 2.5 الی 4 سانتی‌متری از ریشه مو است.

اگر این مقاله را پسندیدید، پیشنهاد می‌کنیم که به سایر مقالات مجله اینترنتی در زمینه ترک اعتیاد، سیب سر بزنید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *