جمعه , 21 اردیبهشت 1403 - 5:41 قبل از ظهر

قشنگ ترین کتابخانه های تهران

یکی از دلایلی که می تواند مردم را به مطالعه کتاب تشویق کند کتابخانه ها هستند. امروزه مردم فقط جذب خواندن یک کتاب نمی شوند بلکه برای آنها بسیار مهم است که در فضایی زیبا و لذت بخش و بسیار آرام این کار را انجام دهند. در این مطلب قشنگ ترین کتابخانه های تهران به شما معرفی می گردد تا بتوانید لحظات دلچسبی را برای خواندن کتاب های مورد نظر خود داشته باشید.

کتابخانه ملی ایران

چرا یکی از قشنگ ترین کتابخانه های تهران این کتابخانه است؟

کتابخانه ملی ایران دارای سوابق تاریخی است که در دوره قاجار بنا شد. در طی زمان از آن دوره تا کنون تغییرات بسیاری در آن صورت گرفت و امروزه این مجموعه بزرگ از قسمتهای مختلفی مانند کتابخانه، آرشیو، مجموعه های کتابخوانی، اسنادی، دیجیتالی، غیرکتابخوانی، تالارهای مطالعه، موزه کتاب و بسیاری از موارد دیگر تشکیل شده است. ساختمان کتابخانه ملی توسط یک معمار فرانسوی طراحی شده که شامل 8 طبقه در زیربنای تقریبی 97 هزار مترمربع ساخته شده است. این مرکز به لحاظ تعداد کتاب بسیار غنی است و بالغ بر چهار میلیون عدد کتاب دارد. طراحی ساختمان به شکل زیگورات و با تلفیقی از طرح های اسلامی صورت گرفته است.

ساختمان زیبا و تاریخی، فضای بزرگ و محوطه سرسبز و وجود بخش های مختلف، از دلایلی است که این کتابخانه یکی از قشنگ ترین بناهای تهران معرفی می شود.

کتابخانه ملی ایران

کتابخانه دائره المعارف بزرگ اسلامی

این کتابخانه در واقع یکی از مراکز علمی پژوهشی است که  محققان و نویسندگان می توانند از طریق منابع موجود در آن به تحقیق و پژوهش بپردازند. یکی از بهترین کارهای این مرکز غنی سازی کتابخانه است. کتاب های کمیاب، نشریات و مجلات علمی، انواع کتاب های چاپی و خطی، نامه های تاریخی، عکس و اسلاید، اطلس های جغرافیایی و هر آنچه که می تواند به دوستان پروهشگر کمک کند در این مرکز وجود دارد. دائره المعارف بزرگ اسلامی نیز در کنار ساختمان های فرهنگی مهم کشور، مانند کتابخانه ملی و فرهنگ سرای ایران قرار دارد.

مساحت زیربنای این مرکز بیش از 19 هزار مترمربع است و از قسمت های اصلی ساختمان مرکزی پژوهش و کتابخانه  و بخش دیگر شامل خدمات رفاهی، پارکینگ و رستوان و مرکز همایش است. این مرکز متشکل از یک ایوان بسیار زیبا و به شکل مربع است که از یک طرف مشرف به کوه دماوند و از طرف دیگر رو به یک باغ زیبا قرار گرفته و به عنوان مرکزی فرهنگی برای استفاده از عموم طراحی شده است. در اطراف باغ این کتابخانه نیز بخش هایی را به خواندن و مطالعه کتاب در زیر سطح زمین اختصاص داده اند.

کتابخانه دائره المعارف بزرگ اسلامی

باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران یکی از بزرگترین مجموعه های فرهنگی، تفریح و سرگرمی در تهران است که تمامی فعالیت های آن درون یک باغ بزرگ واقع در عباس آباد تهران طراحی شده است. این مجموعه از چندین بلوک به نام های زیر تشکیل شده است.

  • بلوک A: بهارستان نام دارد و مخصوص بچه ها است. مجسمه های شخصیت های کارتونی بعلاوه باشگاه ربوتیک و کتاب فروشی از قسمتهای جذاب این بلوک است.
  • بلوک B: خیالستان باغ کتاب به شکل راهرویی برای پیاده روی که دو بلوک A,C را به یکدیگر وصل می کند و بر دیوارهای آن تصاویری زیبا نقش بسته است.
  • بلوک C: نگارستان از پردیس سینمایی، آمفی تئاتر و فضای باز برای اجرای نمایش تشکیل شده است.
  • بلوک D: سروستان نام دارد که بخش کتابخانه و فروش کتاب، مرکز چاپ و نشر، فروش لوازم التحریر و باغ علم نوجوان در این قسمت است.
  • بام باغ کتاب: که شامل فضای سبز و کافی شاپ و قسمت های خدماتی و رفاهی است.

این مجموعه فرهنگی در باغی بزرگ با وجود انواع سرگرمی برای بزرگسالان و بچه ها، یکی از قشنگ ترین کتابخانه های تهران محسوب می شود.

کتابخانه دائره المعارف بزرگ اسلامی

در سراسر تهران بزرگ کتابخانه های مختلفی وجود دارند که برای هر نوع فعالیتی مانند خواندن کتاب، پژوهش و تحقیق، تفریح و سرگرمی کودکان و بزرگسالان  و همچنین گردآوری اسناد و مجلات و … می توانید از آن ها استفاده نمایید. کتابخانه های دیگری نظیر مرکز شهرداری تهران، حسینیه ارشاد، کتابخانه هنر ارسباران نیز از بهترین کتابخانه های تهران محسوب می شوند. طراحی فضای مناسب و آرام، ساکت و همچنین وجود خدمات رفاهی و تفریحی در این کتابخانه ها، محیطی دلچسب را برای مطالعه تمامی اقشار جامعه فراهم آورده است.

مطلب پیشنهادی

چه میز تلویزیونی بخریم

چه میز تلویزیونی بخریم

چهارپایه نمایشگرهایی همچون تلویزیون، یکی از اسباب و لوازم مهم در هر خانه‌ای محسوب می‌شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *