شنبه , 6 مرداد 1403 - 6:40 بعد از ظهر

تفاوت درد سینه در بارداری و پریودی

همانطور که می دانید یکی از علائم مهم در بارداری درد سینه است که اکثر زنان در دوره حاملگی حتما آن را تجربه می کنند. البته دقت داشته باشید درد پستان و حساس شدن آن نشانه حتمی بارداری نیست و می تواند درد قبل از پریودی باشد. با این تفاسیر در این مطلب می خواهیم به بررسی تفاوت درد سینه در بارداری و پریودی بپردازیم.

به طور کلی درد در پستان می تواند در شرایط غیر حاملگی نیز ایجاد شود و دلیل اصلی آن تغییرات هورمونی است از این رو نمی توان این اتفاق را نشانه قطعی برای بارداری دانست. در دوران قاعدگی اغلب زنان دچار پستان درد می شوند که با درد دوران حاملگی کاملا متفاوت است و مهم ترین تفاوت آن در این است که با شروع شدن قاعدگی این مشکل برطرف می شود در حالی که افراد باردار تا مدت زمان بیشتری این مشکل را دارند. حاملگی سبب می شود در پستان ها احساس سنگینی به وجود بیاید که بیشتر این مشکل در بخش نوک پستان متمرکز می شود. از دیگر تفاوت های این مشکل می توان به تغییر رنگ و شکل پستان در حاملگی اشاره کرد که این اتفاق در دوران قبل از قاعدگی پیش نمی آید. در صورتی که به این مشکل دچار شدید بهتر است ابتدا تا زمان خون ریزی قاعدگی صبر کنید و در صورت عقب افتادن قاعدگی و یا لکه بینی خفیف از تست بارداری استفاده نمایید.

تفاوت درد سینه در بارداری و پریودی

چگونه درد پریودی را از بارداری تشخیص دهیم؟

یکی از سوالات مهم و اساسی بین اکثر زنان این است که چگونه درد پریودی را از بارداری تشخیص دهیم؟ از آن جایی که علائم اولیه حاملگی و قاعدگی شباهت زیادی با هم دارند و شامل تکرر ادرار، نوسانات رفتاری، درد در سینه ها، گرفتگی عضلات بدن، جوش صورت، سردردهای طولانی و کمر درد می شوند از این رو بیشتر افراد تمایل دارند با روش هایی مناسب دلیل این عارضه را تشخیص دهند. در کل تشخیص درد پریودی از بارداری کار دشواری نیست و با در نظر گرفتن برخی موارد که در زیر به آن ها اشاره شده است می توان تا حدی علت اصلی آن را تشخیص داد:

  • درد پستان ها: یکی از مهم ترین علائم قبل از قاعدگی درد پستان ها و ورم آن ها است که در حاملگی به صورت طولانی مدت اتفاق می افتد در صورتی که در قاعدگی با شروع خونریزی این مشکل برطرف می شود
  • نوسان خلقی: بداخلاقی نیز همانند مورد بالا قبل از دوران قاعدگی ایجاد می شود و به محض شروع دوره فروکش می کند در صورتی که نوسانات خلقی در حاملگی بسیار طولانی است.
  • پف در ناحیه شکم: بیشتر افراد قبل از قاعدگی دچار افزایش وزن می شوند و پس از شروع خونریزی به وزن اولیه باز می گردند. اما در حاملگی فرد به دلیل تغییرات هورمونی تا مدت ها احساس پف کردن در ناحیه شکم را دارد.
  • خستگی مفرط: قبل از شروع دوره قاعدگی اغلب افراد دچار خستگی و بی حالی بی دلیل می شوند در صورتی که افراد باردار بیشتر تمایل به خوابیدن در طول روز دارند.
  • جوش صورت: از علائم PMS می توان به جوش صورت اشاره کرد که اکثر افراد قبل از قاعدگی انواع آن را روی صورت خود مشاهده می کنند. در حالی که صورت افراد حامله تیره تر از حالت معمولی خود می شود و بیشتر صورت دچار کک و مک می شود.

چگونه درد پریودی را از بارداری تشخیص دهیم؟

علائم اختصاصی بارداری

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد برخی از علائم اختصاصی می توانند سبب ایجاد تفاوت در درد پریودی و بارداری شوند از این رو آشنایی با علائم اختصاصی هر دوره می تواند کمک کننده باشد. در زیر برای آشنایی بیشتر به برخی از این علائم اشاره شده است:

  • قطع خونریزی و یا تاخیر در قاعدگی مهم ترین علائم حاملگی است.
  • خونریزی بسیار کم و ملایمی که به دلیل لانه گزینی ایجاد می شود با خونریزی دوران قاعدگی تفاوت اساسی دارد و کاملا مشهود است.
  • هنگام حاملگی ترشحات شیری و سفید در واژن افزایش پیدا می کنند.
  • بزرگ و تیره شدن نوک پستان ها در هفته های اول و دوم بارداری اتفاق می افتد در صورتی که این علائم در دوران قاعدگی اتفاق نمی افتد.

در بالا توضیحاتی در رابطه با تفاوت درد پریودی و بارداری به شما دادیم اما قبل لازم به ذکر است که این مطلب تنها برای افزایش آگاهی مخاطب جمع آوری شده و نمی توان از آن به عنوان مبنای تصمیمات مهمی که با سلامتی مرتبط هستند استفاده کرد. در نتیجه بهتر است به پزشک و متخصص مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *