شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 2:01 بعد از ظهر

تامپون چیست و طرز استفاده | فواید و عوارض تامپون

راه‌های زیادی برای خون‌ریزی در دوره‌ی پریود یا قاعدگی زنان وجود دارد. امروزه استفاده از انواع نوار بهداشتی پارچه‌ای و مشبک، کاپ قاعدگی و تامپون بین زنان رایج شده و گزینه‌های زیادی برای پریود وجود دارد. در این میان یک وسیله بهداشتی کمی جنجالی‌تر شده و شک و شبهه‌های زیادی در استفاده یا عدم استفاده از آن وجود دارد. تامپون یکی از وسایل بهداشتی قاعدگی در زنان است. این وسیله نوعی پد پارچه‌ای با پنبه‌ای فشرده و کوچک استوانه‌ای است که درون واژن قرار داده می‌شود تا خون پریود را جذب کند و مانع خون‌ریزی زیاد و لک شدن لباس‌های زیر شود.

اگر شما هم علاقه‌مندید که طرز استفاده تامپون را بدانید و از مزایا و‌ معایب آن آگاه شوید با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

تامپون دخترانه چیست؟

در واقعیت تفاوتی بین تامپون دخترانه و زنانه وجود ندارد. صرفا برای کسانی که سن پایین‌تری دارند، سایزهای کوچک‌تر تامپون وجود دارد که برای دختران زیر هجده سال هم می‌شود از آن استفاده کرد. در واقع اگر شما از نظر فرهنگی مشکلی با استفاده از تامپون برای دختران مجرد ندارید، می‌توانید از آن استفاده کنید و قاعدگی راحت‌تری داشته باشید.

تامپون دخترانه چیست؟

تامپون مردانه چیست؟

شاید با خود فکر کنید که چنین چیزی وجود ندارد و تامپون‌ها صرفا برای استفاده زنان است. تامپون مردانه یک نوع محصول بهداشتی است که برای جذب ادرار در مردان استفاده می‌شود. این محصول عموماً به صورت قلابی و با استفاده از پارچه‌های نرم و جذب‌کننده ساخته می‌شود. تامپون مردانه به طور معمول در داخل لباس زیر قرار می‌گیرد و ادرار را جذب می‌کند تا از نشت ادرار در لباس و راحتی مردان در طول روز جلوگیری شود.

تامپون برای مجردها

استفاده از تامپون از نظر علمی برای دختران مجرد ایرادی ندارد و باعث آسیب به آن‌ها نمی‌شود. اما در هر صورت وجود یک شی خارجی درون واژن باعث از بین رفتن هایمن می‌شود که اگر برای شما این موضوع اهمیت دارد بهتر است که در استفاده از این وسیله احتیاط کنید. همچنین اگر نگرانید که هایمن مانع استفاده و وارد کردن تامپون شود، بهتر است با دکتر زنان خود مشورت کنید.

روش استفاده از تامپون

شما معمولا برای استفاده و وارد کردن تامپون به واژن خود به یک اپلیکاتور نیاز دارید که درون بسته‌بندی تامپون‌ها قرار دارد. اپلیکاتور وسیله‌ای که تامپون درون آن قرار می‌گیرد و کار را برای وارد کردن تامپون به واژن راحت‌تر می‌کند. در کل به دلیل بافت پنبه‌ایی که تامپون دارد‌؛ با دیواره واژن اصطکاک ایجاد می‌کند و وارد کردن آن سخت می‌شود. به همین دلیل از اپلیکاتور برای این‌کار استفاده می‌کنند.‌

برای استفاده درست از تامپون این چند مرحله را دنبال کنید:

بسته‌بندی تامپون را باز کنید و تامپون‌ها را بیرون بیاورید.

در دنباله تامپون‌ها یک نخ وجود دارد که به خارج کردن تامپون کمک می‌کند. این نخ بیرون از واژن باقی می‌ماند. تامپون را در دست بگیرید و نخ را به آرامی بکشید و مطمئن شوید که نخ محکم است و پاره نمی‌شود.

قسمت ته اپلیکاتور را فشار دهید تا تامپون به سر اپلیکاتور برسد.

حالا سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و به حالت اسکوات بنشینید. سعی کنید اپلیکاتور را به واژن خود وارد کنید.

پس از آن بایستید و توجه کنید که تامپون را حس می‌کنید یا نه.

اگر تامپون را حس کردید یعنی آن را درست وارد نکرده‌اید.

توجه کنید که تامپون نباید خیلی جلو یا عقب باشد و شما را اذیت کند.

نخ تامپون بیرون از واژن می‌ماند که بتوانید آن را بیرون بکشید.

تامپون را پس از استفاده از توالت کامل بیرون بکشید و تعویض کنید. وگرنه باعث عفونت می‌شود.

روش استفاده از تامپون

مزایا و معایب تامپون

تامپون هم مانند خیلی از وسایل بهداشتی دیگر مزایا و معایبی دارد. در زیر در دو بخش مزایا و‌معایب آن توضیح داده شده‌اند.

مزایای تامپون

  • راحتی و آسانی در استفاده: تامپون‌ها به‌طور کلی آسان برای استفاده هستند و نیازی به توانایی خاصی برای استفاده از آن ها نیست. آنها را می‌توان به راحتی درون و خارج کرد و می‌توانند به مدت طولانی‌تری درون بمانند نسبت به پد‌های سنتی.
  • حفظ راحتی و حرکت آزاد: با استفاده از تامپون، شما می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید و حتی ورزش کنید بدون اینکه نگران نشتی خون باشید. تامپون‌ها به خوبی در داخل بدن قرار می‌گیرند و اجازه می‌دهند به طور طبیعی حرکت کنید.
  • صرفه‌جویی در هزینه:  تامپون‌ها به دلیل مدت زمان بیشتری که می‌توانند درون بمانند، شما نیاز به تعویض کمتری در طول روز خواهید داشت.
  • حفظ بهداشت: تامپون‌ها از جذب رطوبت و ترشحات جلوگیری می‌کنند و از ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. این به معنای کاهش خطر عفونت‌های قارچی و باکتریایی است.

مزایای تامپون

معایب تامپون

  • خطر عفونت تامپون: استفاده نادرست یا بی‌توجهی به قوانین بهداشت شخصی ممکن است منجر به عفونت تامپون شود. عفونت تامپون ممکن است علائمی مانند التهاب، خارش، تورم و ترشحات غیرطبیعی را ایجاد کند.
  • ناراحتی و عدم راحتی: برخی از زنان ممکن است حس ناراحتی و عدم راحتی را با استفاده از تامپون تجربه کنند. این ممکن است به دلیل حساسیت، خشکی و یا حس لامسه‌ای ناخوشایند باشد.
  • خطر خشکی و تغییر تراکم: استفاده مداوم از تامپون ممکن است منجر به خشکی و تغییر تراکم طبیعی محیط داخلی واژن شود. این ممکن است باعث ایجاد عدم راحتی و درد در هنگام استفاده از تامپون شود.
  • خطر عدم جذب کامل: در برخی موارد، تامپون‌ها ممکن است نتوانند کاملاً جذب خون را انجام دهند و باعث نشتی خون شوند. این مشکل معمولاً در صورت استفاده از تامپون با ظرفیت کمتر از نیاز بروز می‌کند.
  • ریسک سندرم توکسیک شوک: استفاده بلندمدت و بدون تعویض منظم تامپون ممکن است ریسک بروز سندرم توکسیک شوک را افزایش دهد. این عارضه جدی و زندگی‌تهدیدکننده است که معمولاً با علائمی مانند تب، سردرد، تهوع و تشنج همراه است.

معایب تامپون

آیا استفاده تامپون بهتر از نوار بهداشتی است؟

با توجه به توضیحات بالا این‌که آیا استفاده از تامپون بهتر از نوار بهداشتی است یا خیر، به شما بستگی دارد. برخی زنان به دلیل این‌که استفاده از نوار بهداشتی باعث عرق سوز شدن، عفونت و حساسیت می‌شود، ترجیح می دهند از وسایل دیگری مثل تامپون و کاپ قاعدگی استفاده کنند. با این‌حال این وسایل معایب خود را هم دارند مثل خطر شوک توکسیک که در تامپون بالاتر است. بنابراین بهتر است برای تصمیم گیری در این‌باره با پزشک متخصص خود مشورت کنید و جوانب احتیاط را رعایت کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *