جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 1:59 بعد از ظهر

شکستگی قوزک پا چقدر طول میکشد

 

شکستگی قوزک پا یکی از آسیب‌دیدگی‌های معمول و علت درد مچ در بین بسیاری از افراد است. این مشکل ممکن است که در اثر سانحه رانندگی، اشتباه گام برداشتن، زمین خوردن و سقوط رخ دهد. کبودی، تورم و درد شدید از جمله علائم شکستگی مچ پا به حساب می‌آیند. اگر می‌پرسید که طول درمان شکستگی قوزک پا چقدر طول می کشد، در این مقاله با ما همراه باشید. زیرا در ادامه می‌خواهیم به تشریح علائم اولیه این نوع آسیب‌دیدگی و همچنین پروسه بهبودی آن بپردازیم.

لازم به ذکر است که مطالب ارائه شده در این مقاله صرفا جهت افزایش سطح آگاهی خوانندگان گرامی گردآوری شده است. برای کسب اطلاعات جامع و کامل در این زمینه حتما با متخصص ارتوپدی صحبت کنید.

طول دوره استراحت قوزک پای شکسته چقدر است؟

آسیب دیدن مچ پا باعث می‌شود که به سختی قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود باشید، اما بنابر تشخیص پزشک بهتر است که یک دوره زمانی مشخص را به استراحت اختصاص دهید. پزشک از طریق مشاهده تصاویر رادیولوژی و تصویربرداری اشعه X می‌تواند چگونگی بهبود شکستگی قوزک بیمار را تشخیص دهد. متخصص ارتوپد با توجه به پیشرفت درمان بیمار، زمان شروع تحمل جزئی وزن را به او یادآور خواهد شد. البته کنار گذاشتن فعالیت‌ها در این مدت زمان به معنای ماندن در رخت‌خواب و عدم تحرک نیست.

با شرکت در جلسات فیزیوتراپی می‌توانید درد را کاهش داده و انعطاف‌پذیری بدن خود را افزایش دهید. همچنین این تمرینات به شما کمک می‌کنند که قبل از شروع به انجام فعالیت‌های روزمره، ماهیچه‌های خود را تقویت کنید. بنابراین می‌توان گفت که کمک گرفتن از فیزیوتراپیست در بهبود آسیب‌دیدگی بسیار مفید و اثربخش است. تقویت کردن عضلات پیش از ایستادن روی پای آسیب دیده و تحمل وزن از طریق آن باعث می‌شود که راحت‌تر ایستاده و راه بروید.

شکستگی قوزک پا چقدر طول میکشد؟

طول دوره درمان شکستگی قوزک پا حداکثر تا 8 هفته طول می‌کشد. این بدین معنی نیست که در تمام این روزها باید از ایستادن و تحمل وزن از طریق آن اجتناب کنید. استخوان شکسته بسیاری از افراد خیلی زود بهبود یافته و بافت استخوانی آن‌ها بازسازی می‌شود. در واقع استخوان محکم‌تری در اطراف محل ترک خوردگی ایجاد می‌گردد.

موضوعی که باعث افزایش طول دوره درمان مچ پای آسیب دیده می‌شود، روند بهبود این بافت جدید استخوانی است تا به اندازه کافی قوی باشد. این بافت جدید باید به حدی قوی باشد که در هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند خم شدن، چمباتمه زدن، راه رفتن و فعالیت‌های سنگین‌تر نظیر دویدن و پریدن دچار ترک خوردگی یا شکستگی مجدد نگردد.

بهترین درمان برای شکستگی قوزک پا کدام است؟

درمان شکستگی قوزک پا تحت تاثیر نوع و شدت آسیب دیدگی، محل شکستگی، وضعیت عمومی بیمار و توصیه‌های پزشک قرار دارد. اگر فکر می‌کنید که مچ شما شکسته است، حتما به متخصص ارتوپدی (پزشک تخصصی اعضای حرکتی) مراجعه بفرمایید. پزشک می‌تواند درباره وضعیت آسیب‌ دیدگی شما تشخیص دقیقی داده و بهترین راهنمایی‌ها و درمان‌ها را ارائه دهد. به هیچ عنوان از روش‌های درمانی خودسرانه و خانگی استفاده نکنید. درمان شکستگی این ناحیه از بدن می‌تواند به روش‌های زیر صورت گیرد:

  • ثابت نگه داشتن مچ: بسته به نوع و شدت ترک خوردگی ممکن است که نیاز به ثابت نگه داشتن ناحیه آسیب دیده با گچ یا دستگاه‌های تثبیت کننده باشد. این کار با کاهش حرکت و فشار وارده بر ناحیه آسیب دیده به بهبودی و التیام آن کمک می‌کند.
  • جراحی: در صورتی که قوزک آسیب زیادی دیده باشد، ممکن است که برای درمان آن نیاز به جراحی باشد. در این مواقع، جراحی جهت ترمیم و تثبیت استخوان‌های شکسته انجام می‌شود.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی پس از برداشتن قالب گچی یا دستگاه‌های تثبیت‌کننده می‌تواند به بیمار در بهبود عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت استخوان کمک کند.
  • دارو: گاهی اوقات پزشک برای کنترل درد، التهاب یا جلوگیری از عفونت برای بیمار دارو تجویز می‌کند.
  • استراحت و مراقبت‌های خانگی: استراحت کردن، تغذیه مناسب، داشتن وضعیت مناسب در حین خواب و غیره در بهبود سریع‌تر آسیب‌دیدگی موثر هستند.

آیا امکان راه رفتن با قوزک پا شکسته وجود دارد؟

مانند هر آسیب دیگری بهتر است که هیچ وزنی را روی مچ پای آسیب دیده خود نینداخته یا روی آن راه نروید. متخصص ارتوپدی مدت زمان مورد نیاز برای رعایت این محدودیت‌های تحمل وزن را به شما یادآوری خواهد کرد. عدم تحمل وزن و بدون حرکت نگه داشتن قوزک با کمک آتل یا قالب گچی بسیار مهم است. زیرا این اقدامات باعث می‌شوند که نیازی به جراحی قسمت آسیب دیده برای تراز مجدد شکستگی نداشته باشید. در ضمن، طول دوره رعایت محدودیت تحمل وزن به محل و نوع شکستگی بستگی دارد.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *