یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 11:51 قبل از ظهر

لیس زدن سگ نشانه چیست

لیس زدن بدن جزء عادت های گربه سانان و سگ سانان محسوب می شود و دلایل علمی و خرافی زیادی برای این کار عنوان شده است، برای مثال قدیمی ها می گفتند وقتی گربه روی دیوار خانه ای نشسته باشد و خودش را لیس بزند، نشانه آمدن مهمان برای صاحب خانه است، اما دلیل لیس زدن سگ ها چیست؟ چرا خودشان و آدم های اطرافشان را لیس می زنند؟
در باور کلی و عمومی دلیل این کار تمیز کردن پوست بدنشان است، اما دلایل دیگری برای این کار توسط سگ ها وجود دارد که گاهی می تواند نشانه بروز بیماری یا مشکلی باشد. با ما در این مطلب از سیب همراه باشید که به صورت جامع و کامل به علل و عوامل این کار بپردازیم.

لیس زدن سگ نشانه چیست

چرا سگ خودش را لیس می زند؟

یکی از عمده دلایل لیس زدن سگ نظافت است. شاید وقتی از بیرون به منزل بر می گردید، شاهد لیس زدن پنجه های سگتان هستید. این کار برای تمیز کردن گرد و خاک نشسته روی پا و پنجه های توسط سگ ها صورت می گیرد، اما گاهی اوقات دیده می شود که سگ ها بیش از حد معمول مقعد خود را لیس می زنند. این کار می تواند نشان دهنده پر شدن کیسه مقعدی سگ باشد که باید سریعا تخلیه شود.
گاهی اوقات پیش می آید که سگ ها زخم های ایجاد شده روی پوست بدنشان را لیس می زنند که این نیز امری غریزی است. این کار به از بین رفتن بافت مرده زخم کمک می کند، همچنین بزاق حاصل از لیس زدن زخم باعث مقابله با میکروب ها و باکتری ها می شود. وجود حشرات موذی داخل پوست و موی سگ نیز باعث لیس زدن پوست او خواهد شد. او با این کار می خواهد حشرات را از بدن و پوستش خارج کند. گاهی نیز ایجاد خارش پوستی از دلایل لیس زدن سگ ها محسوب می شود.

چرا سگ خودش را لیس می زند؟

لیس زدن آدم ها

یکی از راه های برقراری ارتباط سگ با انسان، لیس زدن است. پس اگر این کار توسط سگ خانگی تان انجام گرفت، احتمال دارد که از شما درخواستی داشته باشد. در واقع سگ ها با این کار می خواهند نیازشان را با شما مطرح کنند. اگر سگ خانگی شما به شدت شما را لیس زد، احتمال این که ظرف آب و غذایش خالی شده باشد یا بر اثر بازی با آن ها مواد داخلشان را روی زمین ریخته، وجود دارد.
لیس زدن سگ ها می تواند نشانه ابراز علاقه و محبت به صاحبش نیز باشد. در واقع او می خواهد به شما بگوید چه قدر دوستتان دارد و از بودن در کنار شما لذت می برد. دلیل دیگری که می توان مطرح کرد حس اعتماد به شما است، در واقع وقتی سگ ها به محیط و انسان های اطرافشان اعتماد کنند با لیس زدن این حس را به شما انتقال می دهند.

لیس زدن آدم ها

علت لیس زدن سگ ماده بعد از زایمان

سگ ها بعد از زایمان مشغول لیس زدن پوست توله هایشان می شوند که خون و آلودگی را از بدن آن ها پاک کنند. اگر لخته خون و هر چیز دیگری راه نفسسان را بسته باشد بیرون بیاید و همچنین به راحتی عمل نفس کشیدن را آغاز کنند. اگر سگ ماده ای خودش را لیس بزند، دلیلش می تواند پاک کردن پوست و مقعدش از خون ریزی حاصل از زایمان باشد. گاهی دلیل لیس زدن توله ها هضم راحت شیراست، چرا که این کار کمک می کند که توله ها شیر را در معده شان هضم کنند و خواب راحتی داشته باشند.

بیش از حد لیس زدن سگ نشانه چیست؟

دلایل مختلف و متفاوتی برای این کار وجود دارد. یکی از اصلی ترین دلایل بروز مشکل و ناراحتی های جسمی از قبیل مشکلات گوارشی، گزش میش حشرات، درد و حساسیت است. لیس زدن انسان ها و اشیاء نیز دلایل زیادی از قبیل ترس، وسواس، اضطراب و بی حوصلگی دارد، همچنین ممکن است سگ عصبی و کلافه باشد و با این کار خودش را آرام کند.

بیش از حد لیس زدن سگ نشانه چیست؟

چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه کرد؟

همان طور که در متن بالا اشاره کردیم سگ ها برای کاهش استرس خود را لیس می زنند، ولی اگر این کار بیش از حد معمول صورت گیرد باعث تشدید این حس در آن ها می شود. پس در این حالت به دامپزشک مراجعه کرده و از او کمک بگیرید.
وسواس دلیل دیگر بیش از حد لیس زدن سگ ها است که در صورت مشاهده این کار حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید. برای این که متوجه شوید سگتان دچار وسواس شده در حین لیس زدن حواسش را با چیزی پرت کنید، اگر بلافاصله به سراغ همان کار یعنی لیس زدن بیش از حد خود رفت ممکن است دچار اختلال وسواس شده باشد. لیس زدن بیش از حد جای زخم مشکلاتی مثل باز شدن زخم، خونریزی یا عفونت را به همراه دارد. اگر متوجه این کار توسط سگ خانگی خود شدید، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.
در حالت کلی می توان گفت که لیس زدن سگ ها امری عادی و غریزی است. اگر این کار از حالت عادی خارج شد و به صورت مداوم و شدید اتفاق افتاد، حتما با دامپزشک مشورت کرده و علت را جویا شوید، چرا که احتمال بروز مشکلاتی را برایش به همراه دارد.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *