جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 1:15 بعد از ظهر

قرص هیوسین: داروی دلپیچه و ناراحتی روده

 

قرص هیوسین (hyoscine) یکی از داروهای قوی برای درمان اسپاسم‌های روده‌ای و دلپیچه است. این دارو، از طریق شل کردن عضلات دستگاه گوارش، درد و ناراحتی روده را بهبود می‌بخشد. همچنین، یک داروی مفید برای کنترل سندرم روده تحریک‌پذیر به حساب می‌آید. به طوری که مصرف آن کمک می‌کند تا نفخ شکم و دردهای انقباضی آن کاهش پیدا کند.

بسیاری از افراد هنگام حرکت ماشین، دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. یکی از کاربردهای قرص هیوسین کاهش این گونه علائم در حین حرکت ماشین است. نکته جالب اینکه بانوانی که دچار قاعدگی‌های دردناک می‌شوند، می‌توانند از این دارو برای رفع دردهای شدید کمک بگیرند. به طور کلی، هر نوع درد و گرفتگی که در ناحیه عضلات شکم روده و معده ایجاد گردد، از طریق داروی hyoscine قابل کنترل خواهند بود. البته مصرف این دارو، شرایط و اصول خاصی دارد که باید تحت نظر پزشک و بر اساس دستور او انجام گیرد.

قرص هیوسین بروماید برای چیست؟

آیا تاکنون با شرایطی مانند دلپیچه، حالت تهوع و ناراحتی روده روبرو شده‌اید؟ معمولا در چنین مواردی برخی درمان‌های خانگی موثر هستند. با این حال، اگر این شرایط در اثر اسپاسم‌های روده‌ای یا سندرم روده تحریک‌پذیر ایجاد گردند، درمان آن نیاز به دارو درمانی تخصصی دارد.

بسیاری از پزشکان برای رفع این گونه مشکلات و درمان دلپیچه، داروی هیوسین بروماید را تجویز می‌کنند. تجویز این دارو باید پس از معاینات دقیق و بر اساس وضعیت بیمار و حساسیت‌های وی انجام گیرد. در غیر این صورت، عوارض مصرف این دارو به مراتب بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

داروی hyoscine بروماید برای کودکان بالای 6 سال و بزرگسالان قابل استفاده است. اما شرایطی وجود دارند که مصرف این دارو را منع می‌کنند. پرکاری تیروئید، فشار خون بالا، مشکلات قلبی مانند آریتمی و بیماری‌های کلیوی و کبدی، از جمله این شرایط هستند. در واقع افرادی که به این گونه اختلالات و بیماری‌ها مبتلا هستند، باید حتما با یک پزشک متخصص درباره مصرف قرص هیوسین مشورت نمایند.

آمپول هیوسین برای چیست؟

آمپول هیوسین نیز دارویی است که برای رفع مشکلات گوارشی و اسپاسم‌های روده‌ای به کار می‌رود. حجم این آمپول معمولا برابر با ۲۰ میلی‌گرم است. مقدار دوز مصرفی آن بر اساس تجویز پزشک تعیین می‌گردد. تزریق آمپول hyoscine باید زمانی انجام گیرد که فرد از داروهای آنتی اسید و ضد اسهال استفاده نکرده باشد. در غیر این صورت، جذب آن دچار اختلال می‌گردد.

در مواردی که فرد به درد و کرامپ شکمی مبتلا شده، تزریق یک آمپول ۲۰ میلی‌گرمی در روز کافی است. این دارو را می‌توان به صورت وریدی یا عضلانی دریافت نمود. تکرار آن نیز باید بر اساس تجویز پزشک و طبق زمانبندی تعیین شده توسط وی انجام گیرد.

دوز قرص هیوسین برای کودکان

کودکان در سنین بالای 6 سال مجاز به استفاده از قرص hyoscine هستند. اما زمانی استفاده از این قرص امکان‌پذیر است که پزشک متخصص، مصرف آن را تایید کرده باشد. مقدار دوز قرص هیوسین برای کودکان، به نوع اختلال یا بیماری بستگی دارد. برای مثال، اگر کودک شما به دلپیچه، درد و کرامپ‌های شکمی مبتلا شده، مصرف قرص‌های ۱۰ میلی‌گرمی توصیه می‌شود. با این حال تعداد دفعات مصرف این قرص در روز، باید توسط پزشک تعیین گردد. برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال نیز میزان مصرف برای درد و کرامپ شکمی، با مقدار آن در کنترل سندرم روده تحریک‌پذیر متفاوت خواهد بود.

احتیاطات و موارد منع مصرف هیوسین

قرص هیوسین نیز مانند هر داروی دیگری بایدها و نبایدهایی دارد. برای مثال، افرادی که دچار مشکلات بینایی هستند، باید درباره مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایند. همچنین، مصرف داروی hyoscine به صورت قرص و آمپول، در صورت وجود هر یک از اختلالات زیر می‌تواند مشکل آفرین باشد:

  • پرکاری تیروئید
  • فشار خون بالا
  • بیماری‌های خود ایمنی اسکلتی
  • ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق از جمله آریتمی‌های قلبی و تنگی دریچه میترال
  • مشکلات شدید روده‌ای و زخم‌های گوارشی
  • ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کبد و کلیه

مصرف داروی هیوسین برای بانوان باردار و مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند، توصیه نمی‌شود. هر چند پزشک متخصص می‌تواند بر اساس شرایط شخص، این دارو را تجویز نماید. افرادی که سابقه حساسیت به داروهایی مانند آتروپین دارند نیز باید حتما این مساله را با پزشک خود در میان بگذارند.

تداخل داروها با hyoscine

در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، حتما مساله رو با پزشک خود در میان بگذارید. بسیاری از داروها با قرص هیوسین تداخل داشته و اثر خود را از دست می‌دهند. داروهای ضد آریتمی، کورتیکواستروئیدها، داروهای خواب‌آور مانند لورازپام، انواع آنتی هیستامین مانند سیتریزین و داروهای ضد افسردگی، از جمله این داروها هستند.

مصرف همزمان این گونه داروها با قرص یا آمپول hyoscine باعث کاهش اثربخشی آن‌ها می‌گردد. در نتیجه، امکان تشدید بیماری‌های زمینه‌ای از جمله آریتمی‌های قلبی وجود دارد.

عوارض جانبی هیوسین

مصرف داروی هیوسین برای درمان دلپیچه و دل درد نیز مانند هر نوع داروی دیگری، عوارضی را به همراه دارد. از مهم‌ترین عوارض این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب و تشنج
  • تاری دید و گشاد شدن مردمک‌ها
  • گیجی شدید و احساس خواب آلودگی
  • تنگی نفس و مشکلات تنفسی
  • ناراحتی معده و اسهال
  • احساس سوزش در گلو
  • ایجاد تغییر در ریتم قلب
  • تغییرات خلقی و ذهنی (بیقراری)

افرادی که در اثر مصرف داروی هیوسین، دچار عوارضی مانند تعریق شدید، حالت تهوع و استفراغ، قرمزی چشم و مشکل در بینایی شوند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایند. از عوارض شدیدتر مصرف hyoscine می‌توان به کاهش فشار خون، التهابات شکمی، غش و وجود خون در مدفوع اشاره نمود. مشاهده هر یک از این علائم یک دلیل کافی است تا شما مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

شرایط نگهداری هیوسین

داروی هیوسین را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. همچنین، بهترین شرایط برای نگهداری داروی hyoscine، دمای اتاق و مکان خشک و بدون رطوبت است. در نظر داشته باشید که محل نگهداری داروی hyoscine باید از نور و گرما دور باشد.

هدف از نشر این مقاله، افزایش اطلاعات شما درباره مصرف داروی hyoscine برای درمان دلپیچه و مشکلات روده‌ای بوده است. وبسایت سیب تاکید دارد که بدون تجویز پزشک هیچ گونه دارویی را مصرف نکنید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *