دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 12:29 بعد از ظهر

همه چیز درباره ویتامین  E- فواید + زمان مصرف

 

بدن هر روزه به میزان مشخصی ویتامین نیاز دارد. ویتامین­ها نقش­های مهمی در بدن ایفا می­کنند. مصرف کافی آن­ها موجب می­شود عملکرد­های طبیعی بدن حالت عادی خود را حفظ کنند. یکی از مهم­ترین ویتامین­های ضروری برای بدن انسان، ویتامین E است. در این مقاله به فواید و نکات مربوط به این ویتامین می­ پردازیم. ویتامین E نوعی ویتامین محلول در چربی است که نام اصلی آن آلفا توکوفرول بوده و عملکردهای مختلفی را در بدن هدایت یا تسهیل می­کند. کمبود آن و همچنین مصرف بالای آن می­توانند موجب بروز برخی بیماری­ها و عوارض شود. لازم به توضیح است، هر آنچه که در این مطلب گرد آوری شده، صرفا جهت افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی شماست، لذا این مطلب تحت هیچ عنوان درمان و یا دارویی را جایگزین درمان­های بالینی و نسخه پزشک نمی کند.

ویتامین E برای چی خوبه؟

ویتامین در عملکردهای زیادی در بدن نقش دارد. مهم ترین منابع ویتامین E شامل مغزهای آجیل همچون فندق و پسته، میوه­هایی همچون کیوی و انبه و سبزیجاتی همچون اسفناج و بروکلی است. به طور کلی مهم ترین فواید و عملکردهایی که مربوط به ویتامین E هستند، عبارت اند از:

  • احیا و بازسازی پوست
  • تنظیم هورمون­ها
  • تقویت بینایی
  • خاصیت آنتی اکسیدانی و مقابله با رادیکال­های آزاد

و بسیاری خواص دیگر که این ویتامین برای بدن به ارمغان می­ آورد.

ویتامین E 400 برای چیست؟

بدن هر روز به میزان مشخصی از هر ویتامین نیاز دارد. در مورد ویتامین E، میزان ضروری آن برای افراد بالای 14 سال برابر 15 میلی گرم در روز است. با این حال، زنان باردار یا شیرده تا روزی 19 میلی گرم به این ویتامین نیاز دارد. یکی از قرص­های تقویتی حاوی این ویتامین، قرص E 400 است. این قرص به صورت کپسول ژلاتینی در بازار وجود داشته و میزان مصرف آن روزانه یک عدد است. این کپسول ضمن بهبود عملکرد سیستم ایمنی، دارای خاصیت ضد انعقادی است. همچنین در بهبود درد­های پیش از قاعدگی و بیماری­های چشمی موثر است.

ویتامین E را کی بخوریم؟

بهترین زمان مصرف کسپول ویتامین E 400 در ساعات عصر و شب است. همچنین از آنجایی که این ویتامین محلول در چربی است، بهتر است هنگام صرف غذا مصرف شود.

قرص ویتامین E را چند روز یکبار بخوریم؟

همانطور که گفته شد دوز ضروری آن برای بدن یک کپسول در روز است. اگر ویتامینی بیش از نیاز مصرفی وارد بدن شود، میزان اضافی از بدن دفع می­گردد. همچنین مصرف بالای آن ممکن است موجب ضعف عضلانی، خستگی، حالت تهوع و اسهال شود. به همین ترتیب، اگر ویتامین E کمتر از دوز لازم برای بدن مصرف شود، باعث عوارض دیگر می­شود همچون: سیستیک فیبروز، سکته قلبی، ضعف بینایی، ضعف عقلانی و آسیب به سیستم عصبی و ایمنی.

طریقه مصرف ویتامین E برای صورت

یکی از فواید برجسته ویتامین E برای بدن، بهبود وضعیت پوست و مو است. از آنجایی که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، می­تواند در غدد چربی پوست حضور یافته و به موجب خاصیت آنتی اکسیدانی خود، پوست را نسبت به بسیاری آسیب­های مضر محیطی مصون بدارد.

ویتامین E خواص متعدد دیگری برای پوست دارد، از جمله: جلوگیری از سرطان پوست، درمان جزئی بعضی سوختگی­ها، حفظ رطوب پوست و جلوگیری از پیری آن. ویتامین E ضمن تاثیر قابل توجه روی پوست، و اثر گذاری روی پوست سر، خواص ویژه­ای برای مو نیز دارد، که از میان آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد: تحریک رشد مو، جلوگیری از سفیدی زودرس، افزایش درخشندگی، جلوگیری از موخوره.

تاثیر ویتامین E بر رحم

همانطور که پیش تر گفته شد، یکی از مهم ترین تاثیراتی که ویتامین E روی بدن بانوان دارد، پیشگیری از دردهای پیش از قاعدگی است. این ویتامین تا حد قابل توجهی می­تواند از علائم گرفتگی ناحیه رحم و نوسانات خلقی و رفتاری بکاهد. علاوه بر آن به خاطر خاصیت ضد التهابی این ویتامین، با مصرف کافی آن، یا با مصرف کپسول ویتامین E می توان شدت و مدت دردهای پیش از قاعدگی را کاهش داد.

مقدار مصرف ویتامین  E برای مردان

همانطور که گفته شد، افراد بالای 14 سال چه مرد و چه زن، روزانه به 15 میلی گرم ویتامین E برای عملکردهای مختلف بدن نیاز دارند. در بعضی تحقیقات به تاثیر ویتامین E بر پروستات اشاره شده است. مصرف کافی این ویتامین در طول روز می­تواند از عوارض بیماری­های پروستات تا حد معناداری بکاهد.

یک تاثیر دیگر این ویتامین، افزایش سطح تستوسترون به روش­های مختلف است. این مورد سبب می شود که تولید و کیفیت اسپرم تا حدی افزایش یابد. تاثیرات دیگر ویتامین E بر مردان عبارت اند از: بهبود سیستم عصبی، سلامت قلب و افزایش توان عضلانی. البته مصرف بالای آن توصیه نمی­شود، چرا که در بعضی موارد منجر به خونریزی داخلی و عوارض متعدد دیگری می­گردد.

مقدار مصرف ویتامین  E برای زنان

میزان ویتامین E مورد نیاز بدن برای افراد عادی 15 میلی گرم در روز است. با این حال میزان مورد نیاز آن برای زنان باردار و شیرده متفاوت است. به سبب اینکه زنان باردار و شیرده عملکردهای اضافی را در بدن متحمل می شوند، نیاز متفاوتی نسبت به ویتامین E دارند.

از آنجایی که شیر مادر حاوی مقادیر بالایی ویتامین E است، مادران شیرده می­ بایست میزان ویتامین E که از طریق شیر دادن از دست می دهند را جبران کنند. به همین دلیل، جدا از مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین که پیش تر گفته شد، می­توانند با مشورت پزشک خود از کپسول ویتامین E 400 استفاده کنند.

بهتر است این افراد روزانه 19 میلی گرم ویتامین E مصرف کنند. البته در زنان باردار توصیه می­شود تا 22 میلی گرم در روز نیز مصرف شود. مصرف کافی آن باعث می­شود خطرات عوارض بارداری همچون استرس اکسیداتیو و بارداری خارج از رحم به میزان قابل قبولی کاهش یابد.

ویتامین E برای ایجاد سیستم عصبی جنین ضروری است. کمبود آن در بدن مادر ممکن است موجب سقط جنین یا زایمان زودرس شود. شایان ذکر است، مصرف بیش از اندازه آن برای زنان باردار می­تواند موجب درد ناحیه شکم و خونریزی و در مواردی موجب سقط جنین شود. به همین خاطر، باید سطح ویتامین E بدن را حین بارداری در حد متعادلی نگه داشت.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *