پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403 - 9:41 قبل از ظهر

ایا ویروس پاروا از سگ به انسان منتقل میشود

بیماری پاروا نوعی بیماری عفونی به شمار می آید که بسیاری از توله سگ ها را به دام خود می اندازد. لازم به توضیح است که این ویروس فارغ از نژاد تمامی سگ ها را تهدید می کند و در صورت عدم درمان به موقع موجب کاهش مقاومت بدن سگ در برابر بیماری های عفونی می شود. حتی این بیماری با جذب آب بدن جان سگ ها را به خطر می اندازد. این ویروس در مدل ها و گونه های مختلفی کشف شده است که از طریق تماس با سطح آلوده، مخاط بینی، سرفه، بزاق دهان و عطسه فرد آلوده منتقل می شود. حتی ویروس پاروا از طریق قطرات معلق در هوا نیز انتقال پیدا می کند.

در برخی از مواقع نیز این ویروس از طریق محصولات مشتق شده از خون آلوده یا خود خون منتقل می شود، اما آیا ویروس پاروا از سگ به انسان نیز منتفل می شود؟ در این متن قصد داریم به طور کامل به بررسی این سوال و علائم بیماری پاروا در سگ بپردازیم. از شما دعوت می کنیم که برای آشنایی با این موضوعات ما را تا پایان این متن همراهی نمایید.

انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان

برخی از بیماری ها علاوه بر سگ ها به سراغ انسان ها می آیند و به اصطلاح مشترک هستند. بیماری پاراوا نیز از جمله این بیماری ها به شمار می آید که بیشتر توله سگ ها را درگیر خود می کند. در صورتی که فردی سالم به این بیماری مبتلا شود، بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می کند. این ویروس بیشتر گریبان گیر کودکان می شود. در صورتی که کودکی به این بیماری مبتلا شده باشد، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان

  • گلو درد
  • تب
  • گرفتگی بینی
  • خارش
  • سر درد
  • درد عضلات

همان طور که توضیخ دادیم اگر کودکی سیستم ایمنی بدن قوی داشته باشد در زمانی کوتاه این بیماری را پشت سر می گذارد، اما بزرگسالانی که تا به حال به این بیماری مبتلا نشده اند با التهاب های طولانی، درد در مفاصل و … مواجه خواهند شد. این نکته را به خاطر داشته باشید که خانم های بارداری و افرادی که نقص سیستم ایمنی بدن دارند بیش از سایر گروه ها در خطر بیماری پاروا قرار دارند. سیستم ایمنی بدن انسان ها همانند سگ ها مقاومت بالایی از خود نشان نمی دهد. به همین خاطر پیشنهاد می دهیم که با اقدامات پیشگیرانه از انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان جلوگیری نمایید. این اقدامات شامل نظافت سطوح و محیط مشترک، تمیز کردن و ضد عفونی دست ها و شستن دست ها پس از هر بار تماس با سگ می شود.

علائم بیماری پاراوا در سگ

علائم بیماری پاراوا در سگ

ویروس پاروا موجب اسهال خونی توله سگ ها می شود که در صورت نادیده گرفتن بسیار خطرناک خواهد بود. به طور معمول توله سگ هایی در محیط های آلوده زندگی می کنند، در معرض این ویروس خطرناک قرار می گیرند. برخی از مراکز پرورش سگ نیز نظارتی بر واکسناسیون سگ های مادر ندارند. به همین خاطر موجب انتقال این بیماری به نسل بعدی می شوند.

هنگامی که واکسیناسیون سگ مادر به طور مرتب انجام شود، آنتی بادی در بدن نوزاد ترشح خواهد شد. به همین خاطر توصیه می کنیم که تنها از مراکزی سگ خود را بخرید که به واکسیناسیون سگ ها دقت ویژه ای دارند.

علائم بیماری پاراوا در سگ

علائم بیماری پاروا در سگ ها به شرح زیر است:

  • کز کردن سگ
  • بی حالی
  • تب
  • از بین رفتن اشتها

این علائم از روز چهارم تولد سگ تا دو هفتگی او قابل مشاهده است. پس از بروز علائم اولیه اسهال خونی و استفراغ شروع می شود. در صورتی که سگ توسط دامپزشک معاینه نشود، ممکن است این بیماری موجب مرگ سگ شود. به همین خاطر به شما پیشنهاد می دهیم که نسبت به درمان به موقع سگ خود حساس باشید و آن را در کوتاه ترین زمان ممکن پس از بروز علائم به دامپزشکی ببرید.

بیماری های شایع در سگ ها و راه های درمان

کلام آخر

ویروس پاروا از جمله عوامل بیماری زایی به شمار می آید که در بیشتر توله سگ ها مشاهده می شود. با توجه به این که سگ ها در کنار انسان ها زندگی می کنند، در متن فوق به بررسی انتقال یا عدم انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان پرداختیم. امیدواریم این مقاله از مجله سیب مورد استفاده شما واقع شده باشد.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳