پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403 - 5:26 قبل از ظهر

ناپروکسن برای ترک متادون

متاسفانه برخی از کسانی که دچار اعتیاد به مصرف تریاک یا هروئین شده اند، برای ترک اعتیاد خود به مصرف متادون روی می آوردند، در صورتی که مصرف متادون نه تنها باعث ترک اعتیاد آن ها نمی شود بلکه نوع اعتیاد آن ها را از تریاک و هروئین، به اعتیاد به متادون تبدیل می کند، مگر اینکه مصرف متادون هنگام ترک این مواد مخدر، تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. در واقع متادون یک شبه مخدر صنعتی به شمار می رود که درصد اعتیاد به آن بسیار زیاد و مضر است
اگر شما یا اطرافیان خود دچار مصرف متادون هستید و علائم زیر را دارید، متاسفانه شما یا اطرافیانتان به اعتیاد به متادون گرفتار شده اید، خواب آلودگی، ورم کردن صورت، مختل شدن حافظه و کاهش تمرکز، مشکلات گوارشی و تهوع از نشانه های اعتیاد به متادون محسوب می شود. اما نگران نباشید زیرا برای ترک متادون هم همانند ترک سایر مخدرات و شبه مخدرات، راهکار های متعددی وجود دارد که یکی از این راهکار ها استفاده از ناپروکسن برای ترک متادون است. نا گفته نماند که قرص ناپروکسن به تنهایی نمی تواند باعث ترک اعتیاد به متادون شود و فقط درد ناشی از ترک اعتیاد را کاهش می دهد اما بازهم هستند افرادی که در مصرف ناپروکسن زیاده روی کنند دچار ضررهای ناشی از مصرف ناپروکسن شوند.
ایا می توان از ناپروکسن برای ترک متادون استفاده کرد؟

ایا می توان از ناپروکسن برای ترک متادون استفاده کرد؟

شاید در نگاه اول جواب این سوال بله باشد!  اما باید بدانید که ترک اعتیاد باید تحت نظر پزشک یا کلینیک های ترک اعتیاد باشد زیرا قرص های مسکن که یکی از نمونه هایش همین قرص ناپروکسن است، نمی توانند به تنهایی باعث ترک اعتیاد به مخدرات و متادون شوند اما مصرف به جا و تحت نظارت پزشک متخصص باعث کاهش دردهای عضلانی هنگام ترک مخدرات می شود. ترک متادون باید به طور تدریجی صورت بگیرید، در غیر این صورت فرد دچار سندروم ترک می شود، سندروم ترک موجب بازگشت معتاد به مصرف مواد مخدر می شود.
ترک تدریجی متادون باعث یک سری عوارض و سختی ها برای فرد بیمار می شود، افسردگی، بی خوابی، تعریق زیاد، آبریزش بینی، اضطراب و سردرگمی، درد مفاصل و عضلانی، اسهال و معده درد از عوارض ترک متادون است، این عوارض تا 10 روز در بدن فرد معتاد بروز داده می شوند و سپس از بین می روند. برای درمان و تحمل این عوارض، بیمار مصرف قرص های مسکن از جمله ناپروکسن را در پیش می گیرد. در واقع ناپروکسن به عنوان داروی کمکی برای ترک اعتیاد متادون، محسوب می شود. که باید مصرف آن هم طبق برنامه ریزی باشد زیرا ناپروکسن هم همانند سایر مسکن ها، شامل یک سری عوارض می شود که در ادامه به بررسی کامل تر این دارو می پردازیم.
ناپروکسن چیست؟ و در هنگام مصرف آن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

ناپروکسن چیست؟ و در هنگام مصرف آن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

پناپروکسن جزء داروهای مسکن به شمار می رود. این دارو در دو نوع قرص و شیاف به تولید و عرضه می رسد. علاوه بر این ناپروکسن از داروهای غیر استروئیدی محسوب می شود که از طریق کاهش هورمون هایی که باعث درد در نقاط مختلف بدن می شوند، درد بدن و عضلات را کاهش می دهد. ناپروکسن برای درد های مختلفی از جمله درد هایی از ملتهب شدن تاندون، نقرس و گرفتگی عضلات، اسپوندلیت، رگ به رگ شدن، بورسیت و انکیلوزان، استفاده می شود علاوه بر آن در دوران قاعدگی برای کاهش درد، به کار گرفته می شود، اما همانطور که می دانید مصرف ناپروکسن عوارضی در پی خود دارد که معده درد، سردرد، سوزش دل، سرگیجه و خواب آلودگی از این عوارض هستند، برای جلوگیری از عوارض ناشی از مصرف ناپروکسن باید یک سری نکات را به آن توجه کرد که در ادامه به آن می پردازیم، البته نا گفته نماند که یک سری از این عوارض حتی با رعایت نکات مصرف هم، بروز داده می شوند که اگر ادامه دار یا وخیم تر شوند حتما باید به پزشک مراجعه کرد.
نکات قابل توجه در مصرف ناپروکسن

نکات قابل توجه در مصرف ناپروکسن

اگر شما علاوه بر ناپروکسن از سایر داروهای مسکن، سرماخوردگی و آسپرین استفاده می کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که در ترکیبات داروهای مصرفی شما، ناپروکسن نباشد زیرا در صورت وجود ناپروکسن در داروهای مصرفی شما و مصرف ناپروکسن به صورت جداگانه، میزان دز مصرفی ناپروکسن بالا رفته و دچار مشکل و آسیب می شوید. از مصرف الکل و ناپروکسن به طور همزمان خودداری کنید زیرا باعث احتمال زیاد خونریزی معده می شود.
مصرف ناپروکسن باعث می شود شما سریعا آفتاب سوخته شوید و پوستتان در برابر نور آفتاب مقاومت زیادی نداشته باشد بنابراین در طول مصرف ناپروکسن از قرار گرفتن زیر نور خورشید، خودداری کنید علاوه بر این، می توانید از کرم ضد آفتاب هم استفاده کنید. افزایش خطر سکته مغزی یا حمله قلبی با استفاده طولانی مدت از ناپروکسن به وجود می آید، بنابراین تا جایی که می توانید و امکان دارد از استفاده طولانی مدت ناپروکسن خودداری کنید. در این مقاله از مجله سیب سعی کردیم در مورد ناپروکسن برای ترک متادون صحبت کنیم. به امید روزی که هیچ کس درگیر این بلای خانمان سوز نباشد.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳