جمعه , 7 اردیبهشت 1403 - 3:52 قبل از ظهر

عطسه بعد از ترک اعتیاد

اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی است که بروز آن در بدن افراد می تواند تا حدود زیادی مشکلات و خسارات زیادی برای بدن به وجود بیاورد، این عوارض ممکن است بعد از ترک اعتیاد نیز با فرد همراه باشند. عطسه بعد از ترک اعتیاد یکی از عوارضی است که در اکثر موارد گریبان‌گیر افراد می‌شود و افراد مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند. افرادی که به تازگی اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، معمولاً از عطسه های زیاد شکایت می کنند، اما این عارضه بعد از گذشت مدت زمانی به خودی خود حل می شود و دیگر اثری از آن باقی نمی ماند.
آیا عطسه بعد از ترک اعتیاد رایج است؟

آیا عطسه بعد از ترک اعتیاد رایج است؟

افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، در اکثر موارد و ریه و دستگاه تنفسی خود آسیب جدی وارد می کنند. از طرفی زمانی که فرد اعتیاد دارد، ماده مخدر خود به عنوان محصول برای تسکین دهنده عطسه عمل می کند و تا حدودی عطسه را کنترل می‌کند اما بعد از ترک اعتیاد و آسیب‌های ریه و دستگاه تنفسی همچنان باقی است و از طرفی دیگر خاصیت تسکین دهندگی از طرف مواد مخدر وجود ندارد و همین موضوع باعث افزایش عطسه بعد از ترک اعتیاد می شود.
زمانی که عطسه و سرفه بیش از اندازه فرد را اذیت می کند، یکی از رایج ترین سوالات برای افراد این است که آیا عطسه بعد از ترک اعتیاد رایج است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به اینکه ریه و دستگاه تنفسی دچار مشکلات مختلفی شده است، در صورت ترک اعتیاد عطسه کاملا طبیعی است و در اغلب موارد با گذر زمان مشکل حل می شود.
راهکار درمان عطسه زیاد بعد از ترک اعتیاد

راهکار درمان عطسه زیاد بعد از ترک اعتیاد

معمولا زمانی که ۲۴ الی ۳۶ ساعت از آخرین دفعه استفاده از مواد مخدر می گذرد علائم ترک اعتیاد در افراد مختلف مشهود می شود که عطسه زیاد یکی از آنهاست. درمان عطسه زیاد بعد از ترک اعتیاد راهکارهای زیادی دارد، که برخی از آنها با استفاده از دارو هستند و برخی دیگر تنها روانی هستند. برای مثال برخی از راهکارهای درمان عطسه زیاد بعد از ترک اعتیاد موارد زیر هستند:
۱. استفاده از درمان های دارویی
در برخی از موارد برای از بین بردن عطسه بعد از ترک اعتیاد از یک ماده دارویی استفاده می‌شود که نسبت به ماده ای که قبلاً استفاده می شد کمتر از اعتیاد آور است و عوارض استفاده از مواد مخدر را تا حدود زیادی کاهش می دهد. بعد از اینکه فرد مواد مخدر را به صورت کامل ترک کرد، دوز این دارو تا حدودی کمتر می شود و در نهایت دارو به صورت کامل قطع می شود.
راهکار درمان عطسه زیاد بعد از ترک اعتیاد
داروهایی مانند نالوکسان و کلونیدین از جمله داروهایی هستند که برای کاهش عوارض ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و تا حدودی می توانند برای بهبود عطسه بعد از ترک اعتیاد کارآمد باشند.
یکی از مهمترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که اگر به داروهای فوق نیازی باشد حتما پزشک معالج استفاده از آن را به شما پیشنهاد می کند، به همین دلیل باید گفت ترک اعتیاد یکی از کارهایی است که باید با مشورت با پزشک انجام شود و درمان خودسرانه کارایی چندانی ندارد.
۲. استفاده از سوباکسون
یکی دیگر از داروهایی که برای درمان عطسه مورد استفاده قرار می گیرد، ‏سوباکسون است. این دارو دارای موادی است که می تواند تا حدود زیادی عوارض ناشی از ترک اعتیاد را کاهش دهد که درمان عطسه زیاد یکی از آنهاست.
استفاده از این دارو برای افراد حالت سرخوشی ایجاد نمی کند و به همین دلیل یک جایگزین مناسبی برای مواد مخدر است. بعد از ترک کامل مواد مخدر دوز استفاده از این دارو کم کم توسط پزشک کم می شود تا جایی که استفاده از آن به صفر برسد.
راهکار درمان عطسه زیاد بعد از ترک اعتیاد
۳. تقویت ریه
یکی از راهکارهایی که برای رهایی از عطسه و سرفه بعد از ترک اعتیاد می توان به کار برد، تقویت ریه است. برای تقویت هرچه بهتر ریه توصیه می شود تنفس های عمیق و طولانی انجام دهید.
در برخی از موارد می توان نفس را حبس کرد و برای مدت زمان ۳۰ ثانیه آن را نگه داشت، سپس نفس را بیرون داد و بعد از گذشت مدت زمان این عمل را طولانی تر و تنفس ها را عمیق تر کرد.
۴. گذر زمان
یکی از راهکارهایی که به صورت قطعی می تواند به درمان عطسه بعد از ترک اعتیاد کمک فراوانی کند، گذر زمان است. اگر با استفاده از موارد بالا عطسه شما همچنان ادامه دارد به هیچ عنوان نگران نباشید زیرا گذر زمان به عنوان یک دارو و مسکن کم کم درد شما را درمان می کند.
در اغلب موارد بعد از ترک اعتیاد به مواد مخدر به خصوص متادون مدت زمان یک هفته الی ده روز به صورت کامل عطسه درمان می‌شود، اما در برخی از موارد با توجه به موارد مختلف منحصر به فرد بدن افراد ممکن است این عطسه تا ۶ ماه به طول بیانجامد، اما شدت و اثرات آن بعد از گذشت ۱۰ روز کاهش چشمگیری پیدا می کند‌‌.
مجله اینترنتی سیب با بهترین مطالب در کنار شماست.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

2 دیدگاه

  1. سلام و درود فقط خواستم تشکر کنم از راهنمایی شما در مورد سوال ارسالی من و به هم دردها هم توصیه کنم اینکه به سایت های که برای تبلیغ و بخاطر بستری شدن در کلینیک خاص،یا مراکز ترک اعتماد نکنید،فقط همت ،ممنونم از شما،سپاس،بدرود

  2. من مدت یک سال است که مصرف داروهای ضدافسردگی‌ها و آرام بخش ها و ضدتشنج ها را بتدریج قطع کردم ولی درعوض آبریزش بینی و عطسه همراه با سرفه ایجاد شده برای تسکین از داروهای آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین و گایافنزین و سیتریزین نیوتادین و غیره مصرف کردم ولی هیچکدام تأثیری ندارد آیا چگونه این مشکل را برطرف بکنم لطفاً راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳