جمعه , 10 فروردین 1403 - 3:26 بعد از ظهر

چرا قالی باف ها از نقشه استفاده میکنند

قالی ایرانی همیشه نمایان گر هنر دست زنان و دختران هنرمندی بوده که تمام ذوق خود را در گره گره فرش ایرانی می بافته اند. قالی بافی یکی از قدیمی ترین مشاغل ایران محسوب می شود که کسی نمی داند زمان آغاز آن چه وقتی بوده است.قالی بافان هر منطقه ای از ایران الگوها و طرح های مخصوص به خود را داشته اند. در گذشته های دور تمام این طرح ها در ذهن قالی باف بودند و وی بدون نیاز به مراجعه به نقشه ، قالی خود را می بافت. اما بعدها گسترش استفاده از قالی ها و درخواست برای بافت قالی های مشابه باعث شد، قالی بافان به فکر کشیدن طرح های ذهنی خود بر روی کاغذ بیفتند.

نقشه قالی چگونه کشیده می شود؟

نقشه قالی چگونه کشیده می شود؟

برای کشیدن نقشه قالی در مرحله اول نقاش، طرح مورد نظر خود را بر روی کاغذ می کشد. در مرحله بعدی این طرح را به روی صفحه ای شطرنجی منتقل می کند و در آخرین مرحله صفحه شطرنجی را بر روی یک تخته چوب می چسباند تا قالی بافان بتوانند به راحتی آن را بر روی کوجی دار قالی خود بگذارند یا اصطلاحاً آن را بخوانند. در نقشه خوانی هر یک از خانه های صفحه شطرنجی یک گره به حساب می آید. قالی باف با نگاه کردن به نقشه می داند که کجا، چه رنگی را گرفته بزند تا طرح قالی به درستی بافته شود.

نقشه قالی چگونه کشیده می شود؟
با پیشرفت صنعت چاپ و به وجود آمدن امکان طراحی و چاپ های نرم افزاری، شیوه کار کشیدن نقشه نیز آرام آرام تغییر کرده است. امروز کم تر کسی کار طراحی نقشه قالی را به صورت دستی انجام می دهد اما روند کلی کار تقریباً مثل گذشته است و با همان شیوه انجام می شود.

دلیل محبوبیت نقشه های قالی کامپیوتری عددی

دلایل زیادی برای منسوخ شدن نقشه های سنتی و روی کار آمدن نقشه های کامپیوتری می توان برشمرد که مهم ترین آن ها عبارتند از : کیفیت و دقت بالای طرح های کامپیوتری، تعداد رنگ های بیشتر به کار رفته در آن ها، مقدار نخ مورد نیاز آن ها مشخص و امکان اجرای تمام جزئیات طرح. تمام این خصوصیات باعث شده اند امروزه قالی بافان استفاده از این نقشه های کامپیوتری را به نقشه های سنتی ترجیح بدهند.

دلیل محبوبیت نقشه های قالی کامپیوتری عددی

نقشه خوانی قالی

هر قالی بافی به تنهایی می تواند نقشه قالی را بخواند اما اگر گذرتان به کارگاه های قالی بافی بیفتد، می بینید که فردی به عنوان نقشه خوان در کنار قالی بافان می نشیند و نقشه را با صدای بلند می خواند. برای هماهنگی بین نقشه خوان و قالی باف طرح ها معمولاً یک سانتی متر در یک سانتی متر در نظر گرفته می شوند. در این کارگاه ها روند کار به این صورت است که نقشه خوان با صدای بلند به بافنده می گوید در فاصله چند گره از چه رنگ خاصی استفاده کند و برای گره های بعدی کدام رنگ را به کار برد. بعد از بافت چند سانتی متر این روند مجدداً تکرار می شود.

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا با الیاف مصنوعی، نزدیک به نیم قرن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *