دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 12:40 بعد از ظهر

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن در مورد چگونگی رشد جنین می‌کنید. اینکه مراحل تشکیل جنین چگونه است؟ نوزاد چه شکلی است؟ اولین بار در چند ماهگی لگد می‌زند؟ باید بدانید که حاملگی از زمان تشکیل تا زایمان مراحل مختلفی دارد. در این مطلب از سیب مراحل رشد ماهانه جنین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مراحل رشد جنین ماه به ماه

هنگامی که اسپرم وارد تخمک می‌شود، باروری زن اتفاق می‌افتد. این عمل از نظر علمی لقاح نامیده می‌شود. درست در این زمان است که ساختار ژنتیکی جنین از جمله جنسیت او کاملا مشخص می‌شود. تقریبا سه روز پس از لقاح، تخمک بارور شده و به سلول‌های متعددی تقسیم می‌گردد. این تخمک‌ها از طریق لوله فالوپ به داخل رحم مادر منتقل شده و به دیواره آن می‌چسبند. در این بین جفت که وظیفه تامین تغذیه جنین را برعهده دارد، شروع به رشد می‌کند. از این مرحله به بعد جنین باید مراحل متعددی را تا زمان تولد پشت سر بگذارد.

مراحل رشد جنین ماه به ماه

رشد جنین در ماه اول بارداری

در ماه اول از مراحل تشکیل جنین، اجزایی از او مانند صورت و گردن شکل می‌گیرند. همچنین در این مرحله قلب و رگ‌های خونی جنین نیز شروع به رشد می‌کنند. ریه‌ها، معده و کبد نوزاد هم در اولین ماه از بارداری مادر رشد خود را آغاز می‌نمایند. در این زمان اگر مادر تست بارداری خانگی انجام دهد، قطعا جواب مثبت خواهد بود.

رشد جنین در ماه دوم بارداری

جنین در دومین ماه از حاملگی کمی بیش از یک سانتی‌متر طول دارد. همینطور پلک‌ها و گوش‌های او نیز در حال شکل‌گیری هستند. همچنین اگر در این زمان سونوگرافی انجام شود، می‌توانید نوک بینی جنین را ببینید.

یکی دیگر از اتفاقات هیجان‌انگیز دیگر که در این ماه رخ می‌دهد، تشکیل بازوها و پاهای نوزاد است. در واقع انگشتان بلندتر و مشخص‌تر به نظر می‌رسند.

مراحل رشد جنین ماه به ماه

رشد جنین در ماه سوم بارداری

با ورود به ماه سوم بارداری، جنین حدود 5 سانتی‌متر بزرگتر می‌شود و یک سری حرکات خاص را انجام می‌دهد. در این زمان مادر ممکن است، احساس کند که قسمت بالای رحمش بالاتر از استخوان ناحیه شرمگاهی قرار دارد. همچنین در این ماه پزشک احتمالا بتواند با کمک ابزارهای مخصوص صدای ضربان قلب جنین را بشنود. لازم به ذکر است که اندام‌های جنسی جنین با شروع این ماه خود را نمایان کرده و به تکامل خود ادامه می‌دهند.

رشد جنین در ماه چهارم بارداری

در این مرحله از مراحل تشکیل جنین، او حدود 10 الی 15 سانتی‌متر بزرگتر شده و وزنی تقریبا برابر با 99 گرم خواهد داشت. مادر در این دوران باید بتواند جنین خود را در قسمت بالای رحم احساس کند. در حقیقت این ناحیه حدود 7 سانتی‌متر پایین‌تر از ناف شکم مادر است. در طول ماه چهارم جنین مهارت چشمک زدن را فراگرفته است. همچنین در این ماه قلب و رگ‌های خونی او نیز به طور کامل شکل گرفته‌اند. در ضمن در چهارمین ماه از بارداری جنین دیگر اثر انگشت خود را دارد.

مراحل رشد جنین ماه به ماه

رشد جنین در ماه پنجم بارداری

وزن جنین در ماه پنجم بارداری تقریبا 283 گرم است، همچنین طول او از ابتدا تا انتها کمی بیشتر از 15 سانتی‌متر است. در این دوره از بارداری رحم مادر باید در سطح ناف شکم قرار گرفته باشد. خبر خوب این است که جنین در طول ماه پنجم می‌تواند انگشت شست خود را بمکد و بدن خود را کشش دهد. همچنین او در این ماه قادر به خمیازه کشیدن نیز است. در واقع حالا او دیگر روح دارد.

هفته بیستم زمانی است که سونوگرافی برای همه خانم‌های باردار انجام می‌شود. بدین ترتیب پزشک می‌تواند از سلامت جفت و جنین اطمینان یابد. در سونوگرافی ضربان قلب جنین، حرکت بدن، بازوها و پاهای او قابل مشاهده است. همچنین جنسیت جنین نیز در این ماه مشخص می‌گردد.

مراحل رشد جنین ماه به ماه

رشد جنین در ماه ششم بارداری

جنین که در ماه ششم حاملگی حدود 635 گرم وزن دارد، با تکان خوردن یا افزایش نبض خود به صداها واکنش نشان می‌دهد. در صورتی که جنین سکسکه کند، ممکن است که مادر متوجه حرکات تند و ناگهانی او شود. همچنین در این زمان احتمال دارد که جنین به دلیل داشتن گوش داخلی توسعه یافته، احساس وارونه بودن در رحم داشته باشد.

رشد جنین در ماه هفتم بارداری

جنین در ماه هفتم حاملگی که نقطه عطفی برای دوران بارداری محسوب می‌شود، بیش از 900 گرم وزن دارد. در این مرحله اگر مادر مجبور به زایمان زودرس باشد، جای نگرانی نیست. زیرا مادر می‌تواند خوشحال باشد که نوزاد او زنده می‌ماند. شما می‌توانید برای آگاهی از علائم نشان‌دهنده زایمان زودرس با پزشک خود صحبت کنید. مشاوره با پزشک و شرکت در کلاس‌های زایمان شما را برای داشتن یک زایمان خوب و مراقبت از نوزاد دلبندتان آماده می‌نماید.

مراحل رشد جنین ماه به ماه

رشد جنین در ماه هشتم بارداری

در ماه هشتم جنینی با وزن تقریبا 1800 گرم به صورت مداوم در شکم مادر در حال گردش است. در این زمان جنین به دلیل ذخیره چربی در زیر پوست خود چین‌وچروک‌هایش را از دست داده است. در واقع پوست صورت جنین به صورت انسان واقعی شبیه‌تر شده است. از ماه هشتم تا زمان تولد نوزاد، جنین حدود نیمی از وزن خود را هنگام تولد به دست خواهد آورد. پزشک متخصص زنان می‌تواند با توضیح جدول رشد جنین به مادر در این رابطه کمک کند.

در این زمان ممکن است که مادر ترشحات زرد رنگی را در سینه‌های خود مشاهده کند. این ماده آغوز نام دارد و سینه‌های شما را برای شیردهی به نوزاد آماده می‌سازد. بهتر است که در این مرحله از بارداری هر دو هفته یکبار به پزشک مراجعه بفرمایید.

مراحل رشد جنین ماه به ماه

رشد جنین در ماه نهم بارداری

به طور کلی پروسه رشد هر جنین نسبت به جنین دیگر متفاوت است. همچنین رشد مناسب جنین به عوامل متعددی از جمله جنسیت نوزاد، جثه پدر و مادر و تعداد زایمان‌های مادر بستگی دارد. به طور میانگین یک جنین در ماه نهم بارداری طولی تقریبا معادل 45 سانتی‌متر و وزنی نزدیک به 2700 گرم دارد. در ماه نهم از مراحل تشکیل جنین، هنوز مغز به سرعت در حال رشد است و این امر تا سه سالگی کودک ادامه خواهد داشت.

مراحل رشد جنین ماه به ماه

در این زمان ریه‌های کودک تقریبا به صورت کامل توسعه یافته‌اند. در این ماه سر جنین در لگن مادر قرار می‌گیرد و جنین اصطلاحا در سی‎وهفت هفتگی است. اگر جنین در هفته‌های سی‌وهفتم تا سی‌ونهم به دنیا بیاید، تولدی طبیعی خواهد داشت. اما در صورتی که مادر زایمان دیرتر از موعد را تجربه کند، نوزاد او در هفته‌های چهل‌ویکم یا چهل‌ودوم به دنیا خواهد آمد.

 

 

مطلب پیشنهادی

علت خونريزي بعد از ترميم بكارت

علت خونريزي بعد از ترميم بكارت

عمل ترمیم بکارت یک عمل سرپایی است که در حدود ۲۰ دقیقه طول میکشد. بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *