جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 0:09 قبل از ظهر

فروسیلیس چیست

فروسیلیس یکی از آلیاژ هایی است که از عنصر سیلیسیم تولید شده است و می‌توان آن را یکی از پرکاربردترین آلیاژهای عنصرهای سیلیسیم دانست. این محصول با استفاده از روش های مانند حرارت دادن، احیا و ذوب سنگ آهن در کوره های قوس الکتریکی تولید می شود. عناصر به کار رفته در این محصول را می توان آهن و سیلیسیوم دانست که با ترکیب های مختلفی آلیاژ فروسیلیس را به وجود می آورند. برای مثال درصد استفاده از سیلیسیوم برای تولید فروسیلیس ممکن است بین ۱۰ تا ۹۰ درصد متغیر باشد.

فروسیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

فروسیلیس که با نام فروسیلیسیم نیز شناخته می‌شود نسبتی از آهن و سیلیسیم بوده که معمولاً در دو گرید ۷۰ و ۹۰ درصد به بازار عرضه می شود. عناصر مهم تشکیل دهنده این محصول آهن و سیلیسیوم هستند اما در برخی از موارد از ناخالصی هایی مانند آلومینیوم، کروم، کلسیم، منگنز، کربن، تیتانیوم و گوگرد نیز به اندازه ۲ تا ۴ درصد در ترکیب فروسیلیس استفاده می شود.
اگر به شکل ظاهری فروسیلیس نگاهی بیاندازیم این محصول کاملاً مشابه با شکل ظاهری فلزات است و رنگ سطح مقطع آن نقره‌ای و گاهی خاکستری است. این محصول در برخی از موارد به صورت پودری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمامی پودرهای آن کروی شکل و به رنگ نقره ای هستند.

فروسیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

این ماده به تنهایی خطری برای انسان ندارد اما اگر افرادی که در مکان های مختلف با فروسیلیس مذاب کار می کنند از این محصول تنفس کنند امکان به وجود آمدن مشکل برای آنها وجود دارد. به همین دلیل تمامی مکان هایی که در آن فروسیلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید دارای تهویه مناسب باشد.
برای تولید انواع مختلف فروسیلیس در ابتدا با استفاده از کوره های القایی که به شکل قائم هستند مواد خام از بالا درون دریچه ریخته می شود و سپس از دریچه خروج مواد مذاب در پایین کوره القایی فروسیلیس خارج می شود.
از انواع مختلف فروسیلیس برای موارد متنوع استفاده می شود، اما مهمترین کاربرد فروسیلیس را می توان کاربرد این محصول در کارخانه های فولاد دانست. محصول در صنایع ریخته گری و کارخانه های تراکتورسازی نیز استفاده می شود.
فروسیلیس در کدام صنایع به کار می رود؟
برای پرداختن به صنایعی که فروسیلیس در آن ها کاربرد دارد در ابتدا کاربردهای فروسیلیس را در چهار صنعت معرفی می کنیم و سپس موارد استفاده در صنایع را به شما بیان می کنیم:

فروسیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

۱. صنایع فولاد

به صورت کلی صنایع فولادی را می‌توان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فروسیلیس در بازار جهانی دانست که در هر سال نزدیک به ۳۸,۰۰۰ تن فروسیلیس در فرایند تولیدات خود استفاده می کنند.
در صنعت فولاد سازی در اکثر موارد از فروسیلیس هایی با اندازه ۱۰ الی ۱۶۰ میلیمتر استفاده می شود و خروس فروسیلیس ها بین ۷۵ تا ۹۵ درصد است.
مهمترین دلایل استفاده از فروسیلیس در صنایع فولادی موارد زیر هستند:
فروسیلیس به عنوان عامل مهم اکسیژن را از مواد مذاب فولاد شناخته می شود.
برای تولید چدن های آلیاژی می توان از انواع مختلف فروسیلیس استفاده کرد.
برای ذوب کردن فولاد استفاده از فروسیلیس رواج بسیار زیادی دارد.
برای ساخت فولاد سیلیکونی برای استفاده در موتورهای الکتریکی از انواع متفاوت فروسیلیس استفاده می شود.

فروسیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

۲. صنایع جوشکاری

بعد از صنعت فولاد سازی صنعت جوشکاری دومین موردی است که از فروسیلیس به صورت عمده استفاده می کند. در اکثر موارد برای تولید الکترودهای گرافیتی در صنایع جوشکاری از فروسیلیس استفاده می شود.
از جمله مهمترین دلایل استفاده از فروسیلیس در صنعت جوشکاری می توان به موارد زیر پرداخت:
از آنجایی که الکترودهای گرافیتی مهمترین نقش را در جوشکاری به عهده دارند استفاده از فروسیلیس در این صنعت مهم است.
فروسیلیس خاصیت پوشش دهی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل برای استفاده در جوشکاری کاملاً مناسب است.
سیم جوش ها و الکترود های جوشکاری نیاز به یک نوع پوشش و محافظ دارند که فروسیلیس یکی از مهمترین آنهاست.

۳. صنعت ریخته گری

در صنعت ریخته گری از فروسیلیس به عنوان ماده اولیه و ترکیب بسیار مهم استفاده می شود، به علاوه این محصول در صنعت ریخته گری برای تولید و ساخت فولاد های کربنی نیز به کار برده می شود.
در صنعت ریخته گری به عامل جوانه زنی نیاز است که فروسیلیس این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.
به صورت کلی نقش و کاربرد فروسیلیس صنعت ریخته گری به اندازه‌ای زیاد است که عدم وجود فروسیلیس می‌تواند چرخه فعالیت صنعت ریخته گری را به صورت کامل از کار بیندازد.

فروسیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

۴. صنایع متالورژی

متالوژی یکی از صنایعی است که به منظور ساخت قطعات فلزی مصنوعی ماشینکاری و جوشکاری از فروسیلیس استفاده می کند. استفاده از فروسیلیس در این صنعت باعث می‌شود تمامی قطعاتی که در صنایع متالورژی تولید می‌شوند، کیفیت بالایی داشته باشند.
از فروسیلیس در صنعت متالوژی برای درست کردن چدن و فولاد آلیاژی، تولید و ساخت فولادهای نسوز، کنترل کردن ترکیبات شیمیایی در تخلیه مذاب بخش کوره و تولید و فرآوری مواد معدنی استفاده می شود.
دیگر مطالب مجله اینترنتی سیب را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی

ترکیب رنگ موی شنی کاراملی

  امروزه رنگ کردن مو یکی از کارهای اساسی در دنیای مد و زیبایی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *