پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 2:54 بعد از ظهر

راه تشخیص قابلمه رویی از قابلمه آلومینیوم

در چند سال اخیر یک جریانی به راه افتاده که بر اساس طب سنتی یا شبه علم‌های دیگر، بسیاری افراد به وسایل قدیمی و روش‌های قدیمی رجوع می‌کنند. این موضوع درباره آشپزی و آشپزخانه کمی پر نگ تر هم هست. با اینکه هر چیزی تولید شود و در بازار وجود داشته باشد باید مجوز و نشان استاندارد داشته باشد، با این حال این عده اعتقاد دارند که روش‌های قدیمی، در پخت و پز سالم‌تر بودند و بدن انسان را کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار می‌دادند. یکی از این موارد هم ظروف پخت و پز می‌شود که در سال‌های اخیر استفاده از ظروف مسی و روحی بسیار توصیه می شود به شکلی که بسیاری از رستوران ها برای زیبایی و جذب مشتری، از این ظروف قدیمی برای سرو غذا استفاده می‌کنند.

ولی واقعا راه تشخیص قابلمه رویی از قابلمه آلومینیوم چیست؟ با این مطلب همراه باشید تا همیشه چیز را درباره ظروف روحی بررسی کنیم.

راه تشخیص قابلمه رویی از قابلمه آلومینیوم

راه تشخیص قابلمه رویی از قابلمه آلومینیوم

چندین روش برای تشخیص آلومینیوم از روی وجود دارد:

ظروف ساخته شده از روی معمولا نسبت به حجمشان، جرم سنگین تری دارند چون چگالی مولکولی در روی بسیار بیشتر از آلومینیوم است. پس به یاد داشته باشید که مثلا یک قابلمه روی اصل خیلی سنگین‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد در حالیکه یک قابلمه آلومینیوم در همان اندازه بسیار سبک‌تر خواهد بود.

اگر به ظروف روی با یک خودکار ضربه بزنید تقریبا هیچ انعکاس و ارتعاشی ندارد ولی ظروف آلومینیوم صدای کشداری تولید می‌کنند.

یک روش دیگر هم وجود دارد که تا حد زیادی برای همه عملی نیست. در این روش یک قطره از سولفات مس را روی ظرف می‌چکانید اگر ظرف روی اصل باشد، یک لکه سیاه روی ظرف ایجاد می‌شود البته نگران نباشید این لکه سیاه به راحتی پاک می‌شود. پس اگر سولفات مس در دسترس داشته باشید می‌توانید این راه را امتحان کنید و اگر جای قطره سولفات سیاه نشد یعنی ظرف آلومینیوم است.

اگر پس از مدتی استفاده از قابلمه روحی، ظرف شما دچار تغییر رنگ شد برای حل این مشکل راه های مختلفی وجود دارد که در مقاله روش سفيد كردن داخل قابلمه روحی به بررسی آن ها پرداخته ایم.

مزایای استفاده ازقابلمه روی

بعد از مطالبی که درباره ظروف رویی گفتیم متوجه شدید که برای خرید این ظروف باید به مراکز معتبر عرضه لوازم آشپزخانه مراجعه کنید و باید بدانید که پخت و پز در این ظروف بسیار مفید خواهد بود. چون اگر مقدار اندکی روی از ظرف به غذا منتقل شود می‌تواند تا حدی کمبود روی را در بدن انسان جبران کند. به علاوه ظاهر جذاب این ظروف می‌تواند دکور آشپزخانه را جالب و خاص کند.

معایب استفاده از قابلمه آلومینیوم

شاید با خودتان فکر کنید که ظاهر کلی آلومینیوم و روی مانند هم است پس حتما خصوصیت آنها هم شبیه به هم است. ولی به این شکل نیست. با این وجود هر نوع از وسایل و ظروف بکارگرفته شده در آشپزخانه و منزل می تواند در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز داشته باشد که البته سنگینی کفه ترازو مزایا به نسبت معایب باعث می شود این ظروف مورد استفاده قرار گیرد. قابلمه آلومینیوم از جمله کالاهایی است که به دلیل کاربرد زیاد در بین استفاده کنندگان، محبوبیت بالایی دارد و معمولا کسی به دنبال معایب آن نیست.

از جمله مزیت قابلمه های آلومینیوم، قیمت ارزان انها است. از دیگر دلایلی که باعث می شود قابلمه های آلومینیوم مورد توجه قرار بگیرند این است که گرما خیلی سریع در این ظروف پخش می شود و خیلی سریع قابلمه داغ می شود ولی همین دلیل هم می‌تواند یکی از معایب این قابلمه ها باشد پس مزیت یا عیب بودن این مورد بستگی به نوع استفاده و زاویه دید شما دارد.

یکی دیگر از نکاتی که درباره ظروف آلومینیوم وجود دارد این است که اگر سبزیجاتی با مقادیر زیاد آهن در این قابلمه‌ها پخته شوند ممکن است آهن موجود در این سبزیجات با ظرف آلومینیوم واکنش نشان بدهد و رنگ قابلمه آلومینیوم تغییر کند. سبزیجاتی مانند اسفناج و جعفری از این نوع هستند. پس در استفاده از این ظروف باید به این نکات دقت کنید. البته این مورد عیب محسوب نمی شود و جز محدودیت های استفاده از محصول است.

مطلب پیشنهادی

تزیین میز ناهار خوری با شمعدان

میز ناهارخوری یکی از اجزای کاربردی دکوراسیون ما بوده که افراد زیادی تمایل دارند آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *