چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403 - 5:43 بعد از ظهر

با گل بابونه و خواص شگفت انگیز آن آشنا شوید!

گل بابونه، یک گل زیبا با گلبرگ­ های سفید رنگ است. این گل حاوی خواص فوق العاده بسیاری است. خواص دارویی دمنوش و فرآورده­ های آن زبانزد است. در این مقاله خواص شگفت انگیز گل بابونه و دمنوش آن را بررسی می­ کنیم.

لازم به توضیح است، با وجود اینکه دمنوش ­های گیاهی (از جمله دمنوش بابونه) خواص زیادی دارند، اما به هیچ عنوان جایگزین درمان­ های بالینی و تجویز پزشک نمی­ شوند. لذا، واضح است که مطالب یاد شده، به عنوان درمان قطعی مطرح نمی­شوند و صرفا به آن کمک می­کنند.

بابونه را بیشتر بشناسید

گل بابونه نوعی گل مینای چمنی است. ویژگی اصلی ظاهری آن ترکیب رنگ زرد با گلبرگ­ های سفید است. این گل کاربرد زیادی در طب سنتی به صورت دمنوش دارد. بابونه یک گیاه دارویی است که خواص درمانی زیادی برای بیماری ­های مختلف دارد. برگ بابونه مزه­ای به نسبت تلخ دارد، اما برگ خشک شده آن عطری فوق العاده دارد که برای تهیه دمنوش یا چای بابونه استفاده می­شود.

بابونه را بیشتر بشناسید

همه خواص بابونه برای سلامتی انسان

گل بابونه به صورت دمنوش خواص شگفت انگیز دارد. چند مورد از خواص کلی آن عبارت اند از:

  • جلوگیری از التهاب لوله گوارش
  • بهبود زخم معده
  • پیشگیری از بعضی سرطان­ها
  • کاهش نسبی قند خون در افراد مبتلا به دیابت
  • تقویت سیستم ایمنی

از اصلی ترین کاربردهای دمنوش بابونه، رفع سرماخوردگی است. برای افرادی که به سرماخوردگی یا بیماری­ های دارای علائم مشابه (مانند آنفولانزا یا کرونا) مبتلا می­شوند، یکی از مواردی که تجویز می شود مصرف مایعات گرم است. دمنوش بابونه با توجه به خواص ضد درد و رقع خشکی گلو، می­تواند یک داروی موثر باشد. این دمنوش می­تواند تاحدی علائم سرماخوردگی را کاهش دهد؛ علائمی همچون گلودرد، آبریزش بینی.  با اینحال این دمنوش جایگزین تجویز پزشک نمی­شود. همچنین خاصیت مهم دمنوش بابونه، ویژگی ضدباکتریایی و ضدالتهابی آن در نقاط مختلف بدن است. این خاصیت ضدباکتریایی موجب می شود عفونت ها در نقاط مختلف بدن سریع تر بهبود یابند،

این دمنوش بسیار آرامبخش است و می­تواند اضطراب را تا حدی زیادی کم کند. این دمنوش به اصطلاح یک مسکن گیاهی است، چه تاثیر تسکین درد آن در بدن و چه تسکین فشارهای روحی که به صورت استرس و اضطراب بروز پیدا می کنند.

موارد گفته شده تنها اندکی از خواص شگفت انگیز بابونه است که روی آن تحقیقات صورت گرفته است. در ادامه خواص دیگر بابونه را به طور مفصل بررسی می­کنیم.

همه خواص بابونه برای سلامتی انسان

بهبود کیفیت خواب

یکی از ویژگی­های مهم و کاربردی دمنوش بابونه، بهبود کیفیت خواب است. برای افرادی که از بی خوابی رنج می­برند، این دمنوش یکی از بهترین راه های درمان است. دمنوش بابونه دارای خاصیت خواب آوری است. مصرف یک لیوان چای بابونه پیش از ساعت خواب، می­تواند به افرادی که اختلال خواب یا بی خوابی دارند، کمک کند تا خواب بهتر و باکیفیت تری داشته باشند.

خواص بابونه برای رحم

دمنوش بابونه دارای خاصیت تسکین دردهای دوران قاعدگی و دوران پیش از آن (pms) است. این دمنوش می­تواند اسپاسم عضلانی را کاهش داده و در نتیجه عضلات نواحی رحم اندکی شل شده و درد کمتر می­شود. یکی دیگر از خواص بابونه برای رحم، جلوگیری از عفونت رحم است. دمنوش بابونه دارای خاصیت ضد باکتریایی است که می­تواند با کاهش باکتری­ های رحم، از عفونت آن بکاهد.

خواص دمنوش بابونه برای مردان

تحقیقات مختلفی بیان کرده اند که مصرف دمنوش بابت ممکن است در درمان بیماری های پروستات مفید باشد. لذا این دمنوش می­تواند تا حدی به بهبود اسپرم کمک کند. همچنین بهبود التهاب پروستات می­تواند از بروز مشکل در سیستم ادراری نیز جلوگیری کند.

طرز تهیه دمنوش بابونه

دمنوش بابونه می­تواند به روش­های مختلفی تهیه شود. در صورتی که می­خواهید خواص آن را افزایش دهید، می توانید از ترکیب دمنوش آن با گیاهان دیگر استفاده کنید. بعضی از دیگر گیاهان مفید و درمانی که ممکن است با بابونه دم شوند عبارت اند از: گل محمدی، به لیمو، دارچین و بهار نارنج.

جهت تهیه دمنوش بابونه مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا آب را داخل یک کتری بجوشانید.
  • سپس یک یا دو قاشق چای خوری بابونه به آن اضافه کنید.
  • می توانید گیاهان دیگر همچون گل محمدی، به لیمو، دارچین و بهار نارنج را در این مرحله به میزان یک سوم قاشق چای خوری به کتری اضافه کنید.
  • بگذارید ده دقیقه روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد.
  • پس از ده دقیقه، آن را از صافی رد کنید و دمنوش آماده مصرف است.

در بعضی مواقع می­توان برای شیرین تر کردن این دمنوش، از عسل استفاده کرد. در این صورت، پس از صاف کردن دمنوش، عسل را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه

طریقه مصرف چای بابونه

چای بابونه بهتر است بیش از سه فنجان در طول روز مصرف نشود. زمان مصرف ان نیز بهتر است بعد وعده­های غذایی باشد تا تاثیر خود را بر سیستم گوارشی اعمال کند. البته، در بعضی نسخه­های طب سنتی، این دمنوش برای لاغری پیش از صبحانه و به صورت ناشتا تجویز می­شود.

بهترین زمان مصرف چای بابونه

بهترین زمان برای مصرف چای بابونه، با توجه به تاثیر آن در بهبود خواب، قبل از آماده شدن برای خواب است. این دمنوش می­تواند خاصیت خواب آوری داشته باشد، از این رو افرادی که اختلال خواب دارند، از آن برای رفع چنین اختلالاتی بهره می­برند. همچنین برای رفع زخم معده، می­توان این دمنوش را پس از وعده­های غذایی مصرف کرد.

مضرات چای بابونه

چای بابونه خطرات اندکی دارد. بیشتر خطرات آن مربوط به واکنش­های آلرژیک و حساسیت است. البته، در بعضی تحقیقات عنوان شده که دمنوش بابونه دارای خاصیت انقباض رحم و در نتیجه زایمان زودرس است. مصرف بالای آن نیز ممکن است در موارد موجب سقط جنین شود. باید توجه داشت، فردی که چای بابونه را مصرف می کند، نباید به آن حساسیت داشته باشد. دمنوش بابونه در کنار خواص شگفت انگیز آن ممکن است برای افراد حساس خطر آفرین باشد. بعضی از واکنش­های آلرژیک این دمنوش عبارت اند از: خارش پوست و اگزما، تورم گلو و در بعضی موارد تنگی نفس.

کلام آخر

دراین مطلب در رابطه با گیاه بابونه به طور کامل صحبت کردیم. لازم به تاکید است همانطور که گفته شد این دمنوش خواب آور است، لذا در مواقعی که نیاز به حفظ هوشیاری هست، بهتر است این دمنوش مصرف نشود، مثلا پیش از رانندگی یا پیش از کلاس های درس.

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *