جمعه , 21 اردیبهشت 1403 - 1:14 قبل از ظهر

آیا آب خوردن بعد از ورزش باعث چاقی میشود

بی شک ورزش و فعالیت روزمره برای حفظ سلامتی بدن امری الزامی است که علاوه بر بدن تاثیر مثبتی روی روان و روح دارد. در هنگام ورزش میزان تعریق بسیار بیشتر از حالت عادی است. به همین خاطر ورزشکاران در حین ورزش بسیار تشنه می شوند، اما آیا آب خوردن حین یا بعد از ورزش به بدن آسیبی وارد می کند یا موجب چاقی می شود؟ این سوالات ذهن بیشتر ورزشکاران را به خود مشغول می کند. به همین خاطر در این محتوا از مجله سیب قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم. در صورتی که شما نیز با چنین سوالاتی مواجه شده اید، ما را در این محتوا همراهی نمایید که به پاسخ سوالاتتان برسید.

نوشیدن آب در حین ورزش

هیدراته ماندن امری ضروری است که در حین ورزش بیش از سایر مواقع اهمیت بیشتری پیدا می کند. ورزش و فعالیت بدنی موجب از دست رفتن مقدار بسیاری از آب بدن از طریق تعریق می شود. از این رو بدنی که هیدراتاسیون مناسبی ندارد، پس از مدتی توانایی انجام فعالیت های فیزیکی اش را از دست می دهد.

احساس تشنگی در حین ورزش امری طبیعی است که به معنای از دست دادن آب بدن بر اثر فعالیت بدنی است. با توجه به این که عضلات بدن متشکل از 75 درصد آب و 10 درصد بافت چربی بوده، کمترین میزان کم آبی می تواند تاثیر بسیاری بر عملکر شما داشته باشد.

نوشیدن آب در حین ورزش

نوشیدن مقدار کافی آب در حین ورزش علاوه بر افزایش عملکرد، از از بین رفتن عضلات شما جلوگیری می کند. به همین خاطر دقت نمایید که در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. مصرف آب در حین ورزش بیشتر اهمیت پیدا می کند. با نوشیدن آب در حین ورزش عضلات خود را حفظ می کنید و از کم آبی جلوگیری خواهید کرد. شورای ورزش در آمریکا اعلام کرده است که هر ورزش کار در هر 20 دقیقه ورزش باید به میزان 198 تا 283 گرم آب بنوشد.

در صورتی که مدت زمان ورزش بیش از دو ساعت باشد یا در محیطی گرم و مرطوب انجام شود، به میزان بیشتری آب نیاز خواهید داشت. ورزش ها و فعالیت شدید گلیکوژن مورد نیاز سلول های ماهیچه را کم می کند. در صورتی که به صورت حرفه ای ورزش هایی مانند دو ماراتون را انجام می دهید و در حین ورزش امکان استراحت برای شما وجود ندارد، از نوشیدنی های ورزشی که حاوی کلری کمی هستند استفاده نمایید.

نوشیدن آب در حین ورزش

اما از کجا می توان متوجه شد که به میزان کافی حین ورزش آب مصرف کرده اید یا خیر؟ برای پی بردن به این سوال تنها کافی است که قبل و بعد از ورزش وزن خود را اندازه بگیرید. در صورتی که وزن شما پس از ورزش بیش از دو درصد وزن تان تغییر کرده باشد، در جلسات بعدی باید به میزان بیشتری آب بنوشید که آب از دست رفته بدنتان را جبران نمایید.

شواری ورزشی آمریکا توصیه می کند که برای جلوگیری از این مشکل 2 تا 3 ساعت قبل از ورزش به میزان 480 تا 566 گرم آب مصرف کنید. بهتر است هر جلسه 20 تا 30 دقیقه خود را گرم کنید. در این مدت نیز 266 گرم آب بخورید. در طول ورزش نیز به ازای هر 10 تا 20 دقیقه به میزان 198 تا 283 گرم آب مصرف کنید.

اما آیا آب خوردن پس از ورزش نیز توصیه می شود؟ در بخش بعد به طور کامل به این سوال پاسخ داده ایم.

نوشیدن آب بعد از ورزش

نوشیدن آب بعد از ورزش

بیشتر متخصصان بر این باور هستند که ورزشکاران بلافاصله پس از ورزش نباید آب بنوشند. البته نیم ساعت پس از ورزش و انجام فعالیت های سنگین باید به میزان کافی آب بنوشید. نوشیدن آب پس از ورزش موجب جایگزینی آب از دست رفته توسط تعریق می شود.

نوشیدن آب بعد از ورزش

کلام آخر

70 درصد عضله و بدن ما انسان ها از آب تشکیل می شود. آب نقش بسیاری موثر در سلامتی جسم و روان دارد. نیاز به نوشیدن آب در حین ورزش بسیاری احساس می شود، ولی آیا آب خوردن پس از ورزش نیز توصیه می شود یا باعث چاقی خواهد شد؟ با توجه به این که بسیاری از ورزشکاران با این سوال مواجه می شوند، در این مقاله از مجله سیب به طور کامل به این مسئله پرداختیم. امیدواریم مطالب فوق مورد استفاده شما واقع شده باشد.

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *