پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 7:27 قبل از ظهر

روش شیر دادن به توله سگ 5 روزه

سگ ها موجوداتی باوفا، پر جنب و جوش و زیبایی هستند که قدمت همزیستی آن ها با انسان ها به بیش از هزاران سال می رسد. به طور معمول سگ ها در هر بار زایمان تعداد زیادی توله به دنیا می آورند. بهترین تغذیه برای توله سگ ها شیر مادرشان است. شیر مادر تمامی مواد مغذی مورد نیاز توله سگ را دارد. به همین خاطر تغذیه توله سگ با شیر مادرش به معنای عدم ابتلای او به بیماری های مختلفی از جمله پوکی استخوان است. با این وجود دلایل بسیاری وجود دارد که از تغذیه توله سگ به وسیله شیر مادرش جلوگیری می کند.
این دلایل می تواند شامل مرگ سگ ماده، فروش توله سگ ها در همان روزهای ابتدایی و … باشد. در هر حال اگر توله سگی چند روزه بدون مادر دارید، به این نکته توجه داشته باشید که تنها غذای مورد نیاز او شیر خشک است. توله سگ های چند روزه قادر به خوردن ماده غذایی دیگری جز شیر خشک نیستند، اما روش شیر دادن به توله چند روزه چگونه است؟ در این متن قصد داریم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم. از شما دعوت می کنیم که برای رسیدن به پاسخ این سوال ما را تا پایان این متن همراهی نمایید.

مقدار صحیحی از شیر خشک به توله سگ خود بدهید

مقدار صحیحی از شیر خشک به توله سگ خود بدهید

مقدار صحیح شیر خشک اولین نکته ای است که هنگام شیر دادن به تولد سگ چند روزه باید در نظر داشته باشید. با دقت به این موضوع می توانید سلامتی توله سگ خود را حفظ کنید و به وزن گیریش کمک نمایید. این نکته را به یاد داشته باشید که تا زمانی باید به توله سگ غذا دهید که شکمش به طور ملایمی باد کند. در ادامه میزان غذای مورد نیاز توله سگ در ماه اول را به طور کامل توضیح می دهیم . مقدارهای نوشته شده شامل غذای مورد سگ در هر روز است.

  1. در هفته اول باید به ازای هر 100 گرم از وزن توله سگ، 25 تا 35 میلی لیتر شیر دهید.
  2. در هفته دوم باید به ازای هر 100 گرم وزن توله سگ، 15 تا 20 میلی لیتر شیر دهید.
  3. در هفته سوم و چهارم به ازای هر 100 گرم وزن توله سگ، 20 میلی لیتر به او شیر دهید.

مرتباً توله سگ را تغذیه کنید

مرتباً توله سگ را تغذیه کنید

توله سگ ها هر دو یا سه ساعت به شیر نیاز دارند. بنابراین هر توله سگ 8 تا 10 وعده غذایی در روز باید داشته باشد. تعداد وعده های غذایی توله های سگ در هفته سوم به 6 بار کاهش پیدا می کند. از هفته پنجم یعنی ماه دوم تولد سگ می توانید در کنار شیر به او غذای جامد دهید. در این زمان بهتر است که به میزان دو تا سه وعده به سگتان شیر دهید.
توله سگ ها نیز پس از هر بار خوردن شیر آروغ می زنند. از این رو توصیه می کنیم که پس از هر بار شیر دادن به توله سگ دقت نمایید که آروغ بزند. برای این منظور توله سگ را روی شانه خود قرار دهید و به آرامی به پشت او چند ضربه بزنید که آروغ بزند.

بیش از حد به توله سگ غذا ندهید

این نکته را به یاد داشته باشید که خوردن بیش از حد غذا به معنای کمک به رشد بهتر او نیست. بلکه شیر دادن بیش از حد به سلامتی توله سگ آسیب وارد می کند و منجر به ورود شیر به ریه ها، اسهال یا ذات الریه می شود. برای جلوگیری از این مشکل در چند وعده به توله سگتان غذا بدهید. همچنین دقت کنید که شیر در قالب حباب هایی از بینی سگ بیرون نزند، چرا که این مسئله نشان دهنده تغذیه بیش از حد توله سگ است.

بیش از حد به توله سگ غذا ندهید

به درستی به توله سگ شیر بدهید

زمانی که به توله سگ خود شیر می دهید، دقت داشته که روی شکم خوابیده باشد. سر بطری شیر را در دهان توله سگ بگذارید و بطری را به آرامی فشار دهید که چند قطره ای شیر درون دهان سگ برود. با این کار به او می فهمانید که درون بطری شیر است و سگ برای خوردن آن تنها باید سر بطری را بمکد. به هیچ وجه در زمان شیردهی سگتان را به صورت وارونه نگه ندارید.

ظروف را بعد از هر بار استفاده کاملاً تمیز کنید

ظروف را پس از هر بار استفاده به خوبی بشویید که از آلودگی حاصل از شیر خشک جلوگیری نمایید. بهتر است تمامی وسایل مربوط به سگ خود از جمله بطری، سرنگ، قطره چکان و … را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. این کار را پس از هر بار شیر دهی انجام دهید.

با دامپزشک مشورت کنید

با دامپزشک مشورت کنید

در صورتی که در شیر دادن به توله سگ خود با مشکلاتی مواجه شدید، به دامپزشک مراجعه نمایید و مشکل خود را مطرح کنید. بسیاری از مواقع چنین مشکلاتی از قبیل نخوردن شیر و … نشان دهنده مریضی در توله سگ است. به همین خاطر با مراجعه به موقع به تشخیص و درمان زودهنگام آن کمک کنید.

کلام آخر

شیر دادن به توله سگ چند روزه با رعایت چند نکته راحت و دور از مشکل خواهد بود. در این مقاله از مجله سیب به طور کامل به معرفی این نکات پرداختیم که به کمک آن ها بتوانید ضمن حفظ سلامتی سگتان آن ها را سیر کنید و شاهد رشد طبیعی آن ها باشید.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *