جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 10:08 قبل از ظهر

کاهش فوری اسید معده

 

رفلاکس یا سوزش معده که به صورت عامیانه آن را سوزش سر دل می نامند، یک عارضه طبیعی است که ممکن است برای هر کسی به وجود آید. یکی از راه های مقابله با چنین مشکلی، مصرف خوراکی ها و نوشیدنی هایی است که اسید دستگاه گوارش را خنثی کند. در ادامه به بررسی بیشتر این وضعیت می پردازیم.

برای کاهش فوری اسید معده چه بنوشیم

اسید معده ماده ای است که از هیدروکلریک اسید، سدیم کلرید و پتاسیم کلرید در معده تشکیل می شود و ترکیب آن با آنزیم های گوارشی باعث هضم بهتر و سریع تر پروتئین ها می شود. این ماده به طور کامل توسط سلول های جدار معده تولید می شود و با سایر قسمت های بدن نیز هماهنگ است که در صورت نیاز، مقادیر بیشتری از آن را تولید نماید. سلول های دیگری که وجود دارند باعث جلوگیری از اسیدی شدن بیش از حد آن می شوند. هنگامی که تولید مقادیر بالای اسید بر سایر قسمت ها غلبه کند، باعث بروز سوزش سر دل در فرد می شود که بسیار ناخوشایند است. این وضعیت با بروز علائمی مانند سوزش های خفیف و مداوم در قسمت های بالای شکم و سینه همراه می شود که در طولانی مدت آسیب های جدی را بر بدن وارد می کند.

شاید تا کنون بار ها با سوزش سر دل مواجه شده باشید و برای بهبود آن ناخودآگاه آب می نوشید که در کاهش سوزش های آن نقش دارد. باید بدانید که نوشیدن آب یکی از اصلی ترین راه ها برای خنثی کردن اسید به وجود آمده در معده است که سیستم گوارشی را نیز در شرایط خنثی قرار می دهد. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که مصرف آب طبیعی و سالم تاثیر بسیار بیشتری بر کاهش این عوارض دارد. شاید یکی از دلایل بروز رفلاکس و سوزش های سر دل نیز کم آبی بدن باشد که باعث ترش کردن و سوزش های ناحیه گلو و قفسه سینه می شود. افرادی که در طول روز 6 الی 8 لیوان آب مصرف نمی کنند، در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند.

علاوه بر این ها، نوشیدن آب در جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات گوارشی نیز نقش دارد. یبوست یکی از دلایل اصلی مشکلات گوارشی عمده در افراد است که به دنبال آن، احتمال بروز رفلاکس اسیدی وجود دارد. اگر هر روز صبح به صورت ناشتا یک الی دو لیوان آب ملایم و ولرم بنوشید از خطر بروز مشکلات گوارشی و اسیدی شدن معده در امان می مانید؛ البته این در صورتی است که در طول روز نیز حداقل 4 لیوان دیگر آب مصرف کنید.

مصرف برخی از آبمیوه ها نیز برای درمان و بهبود رفلاکس و سوزش سر دل بسیار موثر است. این موضوع برای کسانی که دارای حساسیت های گوارشی مختلف هستند توصیه می شود. البته این را در نظر داشته باشید که آب مرکبات را به دلیل وجود خاصیت اسیدی بالایی که دارند نباید استفاده کنید. نوشیدنی هایی مانند آب هنداونه می تواند گزینه های بهتری باشد. آب هندوانه سرشار از منیزیم است و خاصیت قلیایی را در دستگاه گوارش شما القا می کند که به منظور کاهش درد و سوزش معده استفاده می شود.

نوشیدن عرقیجات به صورت خالص و یا ترکیب با مواد دیگر نیز از روش های سنتی برای بهبود رفلاکس است. در این بین می توانیم به عرق بیدمشک، عرق چهل گیاه، عرق نعناع و عرق کاسنی اشاره کنیم. آب میوه هایی مانند نارگیل و آناناس نیز دارای خاصیت قلیایی هستند و سیستم گوارشی را در وضعیت pH خنثی قرار می دهند. مصرف آب این نوع میوه ها برای بهبود مشکلاتی از قبیل دل پیچه، دل درد و سوء هاضمه نیز مناسب است. نوشیدن انواع اسموتی ها نیز از بهترین روش ها برای از بین بردن رفلاکس و سوزش معده است. این نوشیدنی به عنوان یک نوشیدنی کم کالری شناخته می شود و استفاده از موز در ترکیب آن برای آرام شدن معده تاثیر بسیار بیشتری دارد.

کنترل و درمان رفلاکس معده بدون دارو

برای رها شدن از سوزش های ناشی از رفلاکس معده، قبل از متوسل شدن به دارو ها، از روش های مختلفی می توانید استفاده کنید. مصرف دارو های شیمیایی در کوتاه مدت تاثیر مثبتی دارند اما در دراز مدت می توانند خود باعث مشکلات گوارشی متعدد شوند. در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و استفاده از رژیم غذایی مناسب و کم خطر، بهترین راه برای پیشگیری از بروز چنین عوارضی است. در صورت بروز رفلاکس معده نیز می توانید قبل از مصرف هر گونه دارویی، با نوشیدن مایعات و یا مصرف آب میوه هایی که خاصیت بازی دارند، به بهبودی کامل دست پیدا کنید. به طور کلی، برای درمان رفلاکس معده بدون دارو راه های مختلفی وجود دارد که بعضی از آن ها جنبه پیشگیری دارند، مانند آهسته غذا خوردن یا پرهیز از رفتار های پرخطر مانند مصرف مواد مخدر. همچنین مصرف مواد غذایی دارای فیبر بالا مانند غلات و سبزیجات نیز در این امر موثر هستند.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *