دوشنبه , 24 اردیبهشت 1403 - 1:53 قبل از ظهر

دوره نقاهت عمل افتادگی مثانه

انجام عمل افتادگی مثانه به روش های متفاوتی انجام می شود. هر کدام از این روش ها با صلاح دید پزشک و با توجه به وضعیت رحم و لگن و وخامت بیماری صورت می گیرد. دوره نقاهت برای هر نوع جراحی افتادگی مثانه متفاوت است. در حالتی که برای انجام عمل افتادگی مثانه بیهوشی لازم باشد، فرد تا زمان برگشت عادی تنفس و هوشیاری در اتاق ریکاوری باقی می ماند. بعد از  انجام عمل مثانه، لوله ای به عنوان سوند در مثانه  بیمار گذاشته می شود که باعث می شود تا زمان بهبودی کامل، ادار فرد تخلیه شود.

سوند بین یک تا سه روز در محل باقی می ماند که این زمان بستگی به نوع عمل جراحی دارد. دوران بستری فرد در بیمارستان بین یک تا چار روز متغیر است. هر چه عمل سرپایی تر باشد در مدت زمان کوتاهی می توانید به خانه بازگردید. توجه داشته باشید که بهبودی بعد از عمل جراحی افتادگی مثانه به تدریج و با انجام مراقبت های بعد از عمل اتفاق می افتد، اما به طور نرمال بهبودی کامل تا چند هفته ادامه دارد. در طول دوره نقاهت پزشک داروهایی را برای درمان بهتر و تسریع در بهبودی تجویز می کند. با سیب همراه باشید.

جراحی افتادگی مثانه چگونه است؟

جراحی افتادگی مثانه چگونه است؟

عمل جراحی مثانه راهکار هایی است که با آن عضلات و بافت های آسیب دیده ای که لگن را در خود جای می دهند اصلاح می شوند. اغلب کسانی که به مشکل افتادگی مثانه دچار هستند تجربه زایمان را داشته اند. افتادگی مثانه باعث می شود تا اندام ها و عضلات داخل لگن به درون واژن راه پیدا کنند. از عوارض این مشکل می توان به بی اختیاری ادرار و … اشاره کرد. دقت کنید که عمل افتادگی مثانه یک عمل مهم  و خطرناک است که حتما باید توسط متخصصان و پزشکان ماهر انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است عوارض جدی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

قبل از انجام عمل جراحی باید وضعیت بیمار به طور کامل بررسی شود. برخی گزینه های درمانی دیگر غیر از جراحی ممکن است در بهبود شرایط او تاثیرگذار باشد. از عوامل مهم در ایجاد افتادگی مثانه می توان به بارداری و زایمان، اضافه وزن، سرفه های مزمن، بلند ردن وزنه های سنگین بخصوص در سن کم، عمل های جراحی لگن و … اشاره کرد. استروژن هورمونی است که در بدن به حفظ بافت ها و عضلات واژن کمک می کند. این هورمون در زنان یائسه به شدت کاهش می یابد و زمینه را برای افتادگی مثانه و بیماری های شبیه آن آماده می کند.

جراحی افتادگی مثانه چگونه است؟

پزشک متخصص بر اساس عواملی مانند سن، سلامت عمومی، میزان وخامت افتادگی، سایقه پزشکی و … بهترین و کم خطر ترین روش و نوع جراحی را پیشنهاد می کند. بعد از انجام عمل جراحی تمهیداتی برای کنترل درد و بهبود توسط پزشک، اندیشیده می شود. انجام عمل جراحی افتادگی مثانه تا حد بسیار زیادی علائم و نشانه های این بیماری را از بین می برد یا کاهش می دهد. از مهم ترین انواع جراحی افتادگی مثانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمل جراحی کم تهاجم
  • عمل جراحی باز
  • روش واژینال
  • و …

مراقبت های بعد آن چیست؟

مراقبت های بعد آن چیست؟

بهبودی کامل بعد از جراحی افتادگی مثانه ممکن است تا یک ماه و حتی بیشتر هم طول بکشد. در این بین باید دقت داشته باشید که از انجام برخی کار ها اجتناب کنید. از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل جراحی می توان به مصرف دارو هایی تجویزی توسط پزشک اشاره نمود. این دارو ها برای کنترل درد و هم چنین کاهش عوارض جراحی، توسط  پزشک تجویز می شود.

بعد از انجام عمل جراحی باید مراقبت هایی انجام شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

مراقبت های بعد آن چیست؟

  • سرفه کردن ممکن است باعث درد و تحریک قسمت جراحی شود. در صورت داشتن آلرژی و یا موارد مشابه بهتر است از دارو های ضد سرفه استفاده شود‌( مصرف با تجویز و مشورت پزشک )
  • فردی که عمل افتادگی مثانه انجام داده نباید اجسام سنگین بلند کند.
  • ایستادن طولانی مدت برای این افراد مناسب نیست و در دوره نقاهت بهتر است به صورت دراز کش استراحت کنند.
  • بهتر است در دوره نقاهت و زمان بهبودی کامل از رابطه جنسی پرهیز شود.
  • بیمار در این شرایط باید سعی کند عطسه خود را کنترل کند زیرا باعث ایجاد فشار می شود.
  • در این دوره باید از دارو های مسهل استفاده شود تا فرد برای مدفوع متحمل فشار نشود.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *