چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403 - 6:55 قبل از ظهر

مراحل زایمان سگ

اگر صاحب سگ ماده ای هستید که به تازگی باردار شده است، لازم است درباره طول روند بارداری، شرایط و علائم زایمان، ویژگی های محل زایمان و تعداد توله های که در هر زایمان به دنیا می آورد اطلاعات کاملی داشته باشید. طول دوران بارداری سگ ها 2 ماه است و در هر بارداری حدود ۶ تا ۸ توله سگ به دنیا می آورند. ما در این مطلب از سیب قصد داریم به طور کامل به مراحل زایمان و شرایطی که سگ هنگام زایمان طی می کند، بپردازیم.

مراحل زایمان سگ

علائم زایمان سگ

سگ ماده بعد از گذراندن اولین دوره پریودی ینی حدود ۶ ماهگی آماده بارداری و زایمان می شود. زایمان سگ ها مانند هر موجود دیگری علائمی دارد که به ما کمک می کند شرایط مناسب را برای آن ها محیا کنیم. علائم نزدیک شدن به زایمان در سگ ها به شرح زیر است:
سگ ها دچار بی قراری می شوند و احتمال دارد ناله کنند و بدنشان بلرزد. آن ها در این شرایط به دنبال لانه گزینی هستند.
دمای بدن سگ چند ساعت قبل از زایمان تا حدود ۳۶ درجه پایین می آید.
بهتر است یک هفته قبل از زایمان هر روز دمای بدن سگ را اندازه گیری کنید. روزی که حدود نیم تا یک درجه دمای بدن سگ کاهش یافت روز زایمان است. چیزی حدود ۸ تا ۱۲ساعت بعد از آن آماده زایمان سگ تان باشید.
تعداد ضربان قلب و تعداد دفعات نفس کشیدن سگ نیز در حین زایمان افزایش پیدا می کند.
سگ در این زمان دچار انقباضاتی می شود که در روی شکمش می توان متوجه این انقباضات شد. اگر زایمان پس از انقباض شکمی رخ نداد، احتمال بروز مشکلی در زایمان مانند مسدود شدن کانال زایمان وجود دارد که لازم است سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.
شدت افت پروژسترون خون از طریق آزمایش خون مشخص می شود که از علائم زایمان تا ۲۴ ساعت آینده به شمار می آید.

علائم زایمان سگ

محل مناسب برای زایمان سگ

به طور غریزی سگ ها عادت به زایمان در جایی محصور مانند لانه شان دارند، پس بهتر است این فضا را برایشان محیا کنید که احساس آرامش و امنیت داشته باشند، چرا که اگر فضا را امن جلوه ندهید، سگ احساس خطر می کند و ممکن است در جایی دیگر از منزل تان که خود آن جا را امن می داند زایمانش را انجام دهد. برای این منظور می توانید در فضایی آرام کارتن یا سبد بزرگی قرار دهید و کف آن را با حوله ای نرم بپوشانید. قد کارتن یا سبد باید طوری باشد که سگ بتواند به راحتی از آن بیرون بیاید. اندازه آن نیز طوری باشد که سگ بتواند در آن دراز کشیده یا جا به جا شود. دمای حدودی اتاق باید ۲۲درجه سانتی گراد باشد. چند عدد حوله و دستمال رولی آشپزخانه هم دم دست تان بگذارید که در صورت نیاز همراه تان باشد.

محل مناسب برای زایمان سگ

مرحله های زایمان سگ

در حالت کلی سگ ها برای زایمان باید سه مرحله را به سلامت پشت سر بگذارند که روند زایمان به درستی پیش برود. مرحله اول به آماده سازی رحم برای زایمان اختصاص پیدا می کند. زیر شکم سگ درست جایی که رحم قرار دارد متورم شده و به همراه آن سگ ها بی قرار می شوند و ناله می کنند، همچنین احتمال نفس نفس زدن و لرزیدن بدنشان وجود دارد. همه این موارد طبیعی است و جز علائم زایمان این حیوان محسوب می شود. پس از طی این مراحل وارد مرحله دوم می شویم. سگ با فشار آوردن به رحم توله هایش را از آن خارج می کند. دمای بدن سگ در این زمان به حالت عادی برمی گردد و واژن دچار انقباضاتی می شود که همراه با خروج ترشحاتی از واژن سگ است. زایمان سگ چیزی حدود ۱۲تا ۲۴ ساعت به طول می انجامد. فاصله تولد هر توله حدود ۲۰ دقیقه تا ۴ ساعت گزارش می شود. البته ممکن است بعضی توله ها همزمان با هم متولد شوند. در مرحله سوم باید تمام توله ها به دنیا آمده باشند. اگر مشاهده کردید که سگ از جایش خارج نشده و مشغول لیس زدن واژن خود است، احتمال بروز مشکلی را بدهید. ممکن است به دلیل فشار زیادی به رحم سگ قادر به فشار آوردن روی آن نباشد. در این صورت به کمک دامپزشک احتیاج دارید که به کمک سگ بیاید و توله ها را از داخل رحم مادر خارج کند.
در این مرحله باید تمام توله‌ ها به دنیا آمده باشند. اگر مشاهده کردید که سگ ماده هنوز در جای خود نشسته و واژن خود را می‌لیسد، احتمالا یک جای کار می ‌لنگد. ممکن است به دلیل فشار زیاد، قادر به هل دادن یکی از توله ‌ها نشده باشد، بنابراین بهتر است حتما دامپزشک را خبر کنید که با مداخله توله را از داخل رحم خارج نماید.
کلام آخر
بارداری و زایمان موجودات امری شگفت آور و زیبا است. اگر سگ خانگی شما باردار شده، حتما خود را با دانش کافی آماده کنید که در این مرحله بتوانید یاری گر او باشید که سگ بدون بروز مشکل و با سلامتی کامل توله هایش را به دنیا بیاورد. دانستن علائم خطر در زایمان سگ نیز به شما کمک می کند که درصورت بروز علائم خطرناک دامپزشک را مطلع سازید.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳