شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 5:20 قبل از ظهر

سفت شدن جنین در شکم در ماه آخر

 

در این مقاله قصد داریم برای شما خوانندگان گرامی علل سفت شدن جنین در شکم در ماه آخر بارداری را بیان کنیم؛ تا واکنش مناسب‌تری نسبت به تغییرات فیزیولوژیکی بدن مادر و حرکات جنین در دوران بارداری به خصوص در ماه آخر بارداری داشته باشید. امیدواریم با مطالعه این مقاله از استرس‌های بیهوده شما کاسته شود.

علت سفت شدن شکم در بارداری چیست؟

برای اغلب مادران جای سوال است که چرا در ماه آخر بارداری شکم آنها سفت‌تر از سایر ماه‌های بارداری است؟ و آیا این تغییرات برای جنین مضر است یا خیر؟ اگر بخواهیم تمام علل سفتی شکم را در ماه آخر بارداری بیان کنیم؛ می توانیم به انقباضات براکستون هیکس، درد رباط لیگامان یا درد رباط گرد، گاز معده و یبوست اشاره کنیم.

انقباضات براکستون هیکس

از مهمترین علل سفتی شکم در سه ماهه آخر بارداری انقباضات براکستون هیکس است. اکثر پزشکان این انقباضات را به عنوان عامل اصلی سفت شدن شکم معرفی می کنند. این انقباضات در ایران به انقباضات کاذب معروفند. این انقباضات نسبت به انقباضات زمان زایمان تفاوت هایی دارند؛ و بیشتر از آن‌که خطرناک باشند؛ آزار دهنده هستند و درمان خاصی نیز ندارد. هرچقدر شدت و مقدار انقباضات بیشتر شود نشان دهنده نزدیک‌ شدن به زمان زایمان است. اگر این انقباضات شما را اذیت می کند؛ می توانید از راهکارهای زیر برای کاهش درد ناشی از آن، استفاده کنید.

  • جلوگیری از کم آبی بدن در طول روز: از آنجای که کم آبی بدن مهمترین عامل پیدایش این انقباضات است؛ مادران می‌توانند از آب بیشتری در طول روز استفاده کنند تا انقباضات براکستون هیکس در آنها ایجاد نشود.
  • جلوگیری از پر نگه داشتن بیش از حد مثانه: طولانی شدن زمان دفع ادرار یا زیاد پر بودن مثانه به عضلات شکم فشار وارد می کند و این فشار باعث ایجاد یا تشدید انقباضات براکستون هیکس می شود.
  • استفاده از حمام آب گرم: آب گرم به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند؛ و با ریلکس کردن عضلات، جلوی این انقباضات را می گیرد.
  • دوری از استرس و اضطراب: استرس و اضطراب در تمام افراد باعث گرفتگی عضلات می شود؛ در واقع گرفتگی عضلانی می تواند باعث ایجاد این انقباضات شود.
  • ماساژ درمانی: ماساژ درمانی باعث ریلکس‌تر شدن عضلات می شود. در واقع هر چقدر عضلات بدن ریلکس‌تر باشند این انقباضات کمتر رخ می دهند.
  • استفاده از موسیقی آرام‌بخش: استفاده از موسیقی آرام‌بخش هم باعث ریلکس‌تر شدن بدن می شود.

در یک بیان ساده‌تر می توانیم این چنین بگوییم که هر چقدر روح و جسم مادر در این دوران ریلکس‌تر باشد؛ مقدار انقباضات براکستون هیکس در بدنش کاهش می‌یابد.

درد رباط لیگامان یا درد رباط گرد

از معروف‌ترین رباط‌های محافظتی رحم می توانیم به رباط لیگامان یا رباط گرد اشاره کنیم. این رباط محافظ به صورت دو رشته کمربندی شکل از روی رحم عبور می کند؛ و از یک طرف به عضلات کشاله ران و لگن و از طرف دیگر به جداره شکم چسبیدند. کار این رباط شبیه کمربند ایمنی خودرو است و از افتادگی رحم جلوگیری می کند. این رباط با تغییر وضعیت جنین در رحم یا عوامل ساده ای همچون بی دقت غلتیدن در رختخواب، خندیدن، سرفه کردن، عطسه کردن، بلند شدن ناگهانی و… می‌تواند به صورت آهسته شل یا سفت شود؛ و همین شل و سفت شدن رباط لیگامان دردی را برای مادر به وجود می‌آورد. برای همین پزشکان معتقدند هنگام خندیدن، سرفه و عطسه کردن و… ابتدا باید کمی خم شد، تا این رباط دچار کشیدگی کمتری شود. اگر دچار درد رباط لیگامان هستید؛ می‌توانید از راهکارهای زیر برای کاهش درد استفاده کنید.

  • استفاده از مسکن‌های تجویزی دکتر معالج: حضوز ذهن داشته باشید که در ایام بارداری نباید خودسرانه از هر گونه مسکنی استفاده کنید.
  • استفاده از حرکات کششی و یوگای تجویزی: در واقع با انجام این حرکات کششی رباط لیگامان تقویت می شود و از درد آن کاسته می شود.
  • استفاده از حمام آب گرم یا کیسه آب گرم به صورت موضعی: این راهکارها با ریلکس کردن عضلات گرفته شده باعث کاهش یا قطع درد می شوند.
  • استفاده از کمربند حمایتی: کمربند حمایتی می تواند از فشار وارده به عضلات بکاهد؛ و موجب کاهش درد رباط لیگامان شود.

گاز معده یا نفخ معده

در دوران بارداری یکی از عوامل سفتی شکم، گازهای معده یا نفخ معده هستند. معمولاً نفخ معده به همراه یبوست بر سفتی شکم تاثیر بیشتری می گذارد. اگر دچار نفخ معده هستید؛ با دریافت رژیم غذایی مناسب می توانید میزان نفخ معده‌ را کم کنید.

یبوست

یبوست از جمله مواردی است که می‌تواند در دوران بارداری سفتی شکم را به وجود بیاورد؛ برای رهایی از یبوست‌های مزمن بهتر است از رژیم حاوی فیبر به مقدار فراوان استفاده کنید.

پزشکان معتقدند سفتی شکم اگر بیش از حد طولانی شود، می تواند برای مادر یا جنین مضر باشد؛ و در صورت داشتن انقباضات شدید در پایان ماه آخر بارداری باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *