شنبه , 6 مرداد 1403 - 4:24 قبل از ظهر

لخته خون شبیه جگر در پریودی نشانه چیست؟

دیدن لخته های خونی شبیه به جگر و تکه های بهم چسبیده خونی مشابه در پریودی برای بسیاری از خانم ها امری شایع است اما بسیاری در تلاش هستند تا دلیل این اتفاق را بدانند.

مواردی که در جواب به این پرسش در سایت های مختلف وجود دارد مبنی بر بالا بردن آگاهی افراد است. این دلایل چکیده بسیاری از مقالات پزشکی و علمی هستند اما در نهایت این مطالب نباید به عنوان درمان و جواب قطعی به مشکلات جسمی مورد استفاده قرار گیرند. اگر این موضوع برای شما آزار دهنده است و یا موارد غیر طبیعی را در خون پریودی خود مشاهده می کنید حتما باید به پزشک مراجعه شود.

فرد در حالت طبیعی  و عادی نباید در خونریزی قاعدگی لخته ببیند، این موضوع ممکن است برای افرادی که با آن مواجه می شوند نگران کننده باشد. خون در پریود باید دارای  رنگ قرمز باشد و به صورت رقیق و عاری از تکه های سفت باشد. برای اطلاع از علت وجود لخته های سیاه در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

لخته خون شبیه جگر در پریودی نشانه چیست؟

لخته خون در پریود چه علتی دارد؟

لخته خون، به تکه های کوچکی گفته می شوند که ممکن است رنگ روشن یا تیره داشته باشند. وجود این تکه ها به عوامل مانند سابقه پزشکی، سن، تغییرات هورمونی و … بستگی دارند. علت دقیق این تکه های خونی در پریود باید توسط پزشک متخصص مشخص شود اما شایع ترین دلایل آن عبارتند از:

کم‌خونی و فقر آهن

افرادی که از فقر آهن رنج  می برند ممکن است در دوران قاعدگی خود تکه های لخته‌شده ای را مشاهده کنند. پزشک بعد از انجام آزمایشات برای فرد انواع مکمل و دارو هایی تجویز می کند که باعث جبران آهن در بدن می شود.

فیبروم رحم

طبق آمار، از هر 5 زن، یکی از آن ها بعد از زایمان به فیبروم رحم دچار می شود. فیبروم به توده های خوش خیمی گفته می شود که در دیواره رحم شروع به رشد کردن می کنند.

با بالا رفتن سطح هورمون های زنانه، فیبروم ها درون رحم شروع به رشد کردن می کنند. در نهایت رشد این توده ها باعت می شود فرد یک قاعدگی شدید به همراه تکه های خونی بزرگ را تجربه کند.

لخته خون در پریود چه علتی دارد؟

کیست تخمدان

کیست های تخمدانی در بین زنان بسیار شایع است و معمولا زمانی به وجود می آیند که تعادل ترشح هورمون ها در بدن او به هم می خورد. اختلالات هورمونی باعث بر هم خوردن چرخه و سنگین شدن خون پریودی می شود که در نهایت به صورت تکه های  بزرگ دفع می شود.

عدم تعادل هورمونی

سلامت رحم در خانم ها در گرو داشتن تعادل هورمونی است. اما متاسفانه به دلایل بسیاری تعادل هورمونی ممکن اس به هم بخورد و باعث بروز مشکلاتی در چرخه قاعدگی شود.

عادی نبودن رشد رحم

زمانی که رحم رشد طبیعی ندارد و یا این مشکل در اثر مشکلات کوروموزومی در دیواره رحم ایجاد می شود، ممکن است ترشحات قاعدگی با مشکل و به صورت تکه ای از بدن خارج شوند.

علت سیاه و لخته بودن خون پریودی

افرادی که دارای خون پریودی سیاه و لخته ای هستند می توانند برای تشخیص قطعی این موضوع که مشکلی دارند یا نه از روش هایی مانند سونوگرافی، تست لگن، پاپ اسمیر، آزمایش خون، سونوهیستروگرام و … استفاده کنند.

علت سیاه و لخته بودن خون پریودی

ضعف، رنگ پریدگی، خستگی، بیحالی و … از عوارضی است که ممکن است فرد در هنگام قاعدگی و با خروج تکه های بهم چسبیده خون و بافت، تجربه کنند. تشخیص علت اصلی وجود این تکه ها می تواند درمان قطعی تری را به دنبال داشته باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده چند دلیل دیگر نیز برای وجود این تکه ها وجود دارد:

کمبود مواد معدنی در بدن

مواد معدنی در بدن می تواند فرآیند لخته شدن خون را کنترل کند. زمانی که ویتامین های k ، c و پتاسیم در بدن کمتر از میزان معمول باشد،باعث لخته شدن و به هم چسبیده شدن سلوهای خونی می شود.

وجود زیاد اسید آمینه در بدن نیز باعث بهم چسبیدن گلبول های قرمز می شود.

پولیپ رحم

پولیپ ها در فضای خالی رحم و بر روی دیواره های داخلی آن رشد می کنند و متورم می شوند. این پولیپ ها با بزرگ شدن و قرار گرفتن در چرخه قاعدگی فرد، تمایل دارند تا جریان خون را مسدود کنند. هم چنین این پولیپ ها باعث می شوند تا فرآیند لخته شدن خون با سرعت بیشتری در فضای رحم شکل بگیرد.

در پایان لازم به ذکر است که با وجود تمام این صحبت ها و مطالبی که در بالا به آن اشاره شد باید بدانید که قبل از هر تصمیم و اقدامی باید در ابتدا با پزشک معالج مربوطه صحبت کنید و آزمایش های مورد نظر را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *