چهارشنبه , 26 اردیبهشت 1403 - 11:45 قبل از ظهر

چرا مردان دکتر نمی روند | دلایلی برای دکتر نرفتن مردها

 

گاهی به خاطر دست کم گرفتن بعضی بیماری ها، گاهی به خاطر اعتماد به قوای جسمانی و گاهی به دلایل دیگر ممکن است مردان از مراجعه به دکتر امتناع کنند. گاهی تصور می­شود که مردان نسبت به سلامت خود بی توجه هستند. چنین تصمیمی ممکن است خطرات بالقوه زیادی به همراه داشته باشد. در این مقاله به 10 دلیل اصلی که مردان تمایلی به دکتر رفتن ندارند اشاره می­کنیم.

در برخی مطالعات به این امر اشاره شده که مردان با وجود آسیب پذیری بیشتر (به خاطر شرایط کاری)، گاهی نیاز زیادی به مراجعه به پزشک دارند، در حالی که کمتر به پزشک مراجعه کرده و حتی چکاپ سالانه را نیز نادیده می­گیرند. این امر موجب بروز خطرات جبران ناپذیری می­شود. پیش از اشاره به این 10 دلیل، لازم به توضیح است، پس از بروز هرنوع علامتی، هر فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و هیچ گونه درمان خانگی یا روش­های دیگر جایگزین درمان بالینی نمی­شود.

10 دلیل اصلی که مردان تمایلی به دکتر رفتن ندارند

اعتماد به نفس و اعتماد به قوای بدنی

گاهی ممکن است مردان بیش از حد به توانایی بدنی خود اعتماد داشته باشند. بدن انسان توانایی مقابله با عوامل بیماری­زا را دارد. چه از طریق سدهای مختلفی که از ورود میکروب­ها جلوگیری می کنند، چه به کمک گلبول­های سفیدی که این عوامل را در بدن از بین می­برند.
اما اعتماد کاذب نسبت به سیستم ایمنی بدن موجب می شود فرد از رفتن به دکتر امتناع کند. چنین امری موجب می­شود فرد (مثلا برای بیماری صعب العلاجی همچون سرطان) دیرتر به دکتر مراجعه کرده و شانس بهبودی را کمتر کند.

دست کم گرفتن علائم بیماری

بعضی بیماری­ها ممکن است با وجود علائم یکسان، عوارض و روش درمان متفاوتی داشته باشند. مثلا فرد ممکن است به بهانه اینکه علائم آنفولانزا و کرونا یکسان است، کرونا را با آنفولانزا اشتباه گرفته و نهایتا بیماری خود را دست کم بگیرد. مردان با توجه به دغدغه­های روزمره خود به خاطر دست کم گرفتن علائم بیماری احتمالا از رفتن به دکتر خودداری کرده و حس می کنند با مرور زمان بهبود می یابند.

جایگزین کردن درمان خانگی

بعضی مردان درمان خانگی را به مراجعه به پزشک ترجیح می­دهند. این نگرش و اعتماد به درمان خانگی گاهی خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد. از جمله این که این درمان­ها تاثیرپذیری درمان های بالینی را نداشته و گاهی صرفا علائم را رفع می­کنند (نه منشا بیماری را). به همین جهت زمانی که بیماری شدیدتر عود کند، درمان سخت­تر و پیچیده­تر می­شود.

هزینه ­های بالا و عدم پوشش بیمه

یکی از دلایلی که موجب می­شود مردان کمتر به پزشک مراجعه کنند، هزینه­ های بالا پزشک و درمان های بالینی و همچنین عدم پوشش بیمه­ای است. با این وجود بهترین راه انتخاب یک پوشش بیمه به صرفه است. در شرایطی که بیماری به مراحل حساس خود می­رسد بهتر است فرد هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کند. در صورتی که پوشش بیمه مناسبی داشته باشد، می­تواند با خیال راحت­تر نسبت به هزینه­های درمان و دارو، این مراجعه را زودتر و در زمان مناسب­تری انجام دهد.

درگیری شغلی

یک عامل مهم که موجب به تاخیر افتادن مراجعه به پزشک توسط مردان می­شود این است که در بعضی مشاغل گرفتن مرخصی برای فرد مشکل است. در شرایطی که فرد در محلی مشغول به کار باشد که نتواند مرخصی استعلاجی کسب کند، مراجعه به پزشک برای وی مشکل و حتی در بعضی موارد دردسرساز می­شود. عدم پشتیبانی بیمه و کارفرما از کارگر یا کارمند، باعث می­شود فرد بیمار به خاطر عواقب عدم حضور در محل کار از رفتن به پزشک خودداری کند.

ترس از درمان

یک عامل که ممکن است باعث پیشگیری از مراجعه به پزشک شود، ترس از درمان است. طول درمان، عوارض داروها، طول دوره نقاهت، از کارافتادگی یا بعضی مسائل دیگر از عوامل این امر است که مردان کمتر به پزشک مراجعه می­کنند. با توجه به اینکه هیچ چیزی مهم تر از سلامتی فرد نیست، و اینکه مردان بیشتر در معرض آسیب­های محیطی از جمله خطرات پیش آمده حین کار هستند، باید بیشتر به سلامتی خود توجه داشته و بدون ترس از درمان و عواقب آن به پزشک مراجعه کنند.

ترس از قضاوت دیگران

یکی از دلایلی که باعث می­شود مردان کمتر به پزشک بروند، ترس از قضاوت دیگران نسبت به بیماری آن­ها است. چون جامعه از مردان می­خواهد در هر شرایطی خود را قوی نشان دهند، باعث می­شود فرد مثلا علائم تب یا سرماخوردگی خود را پنهان کند. چنین نگرشی از جانب جامعه می­تواند مردان را (که بسیار در معرض آسیب­های محیطی هستند) در خطر مزمن شدن بیماری­های مختلف قرار دهد.

خجالت از بیماری خود

بعضی افراد به دلیل اینکه این امکان وجود دارد که معاینه یا آزمایش آن­ها شامل بررسی بعضی اندام های خصوصی شود از مراجعه به پزشک خودداری می­کنند. به طور مثال، افرادی که مشکل سوزش ادرار، مشکل پروستات، درد بیضه یا مشکلاتی از این قبیل دارند، ممکن است به خاطر نوع معاینه به پزشک مراجعه نکنند. با توجه به اینکه بعضی علائم باعث ایجاد بیماری­های صعب العلاجی همچون سرطان پروستات و سرطان بیضه می­شود، چنین دلیلی برای عدم مراجعه به پزشک پرریسک و خطرآفرین است.

عدم دسترسی به مراکز تخصصی مردان

عامل دیگری که ممکن است موجب شود مردان کمتر به پزشک مراجعه کنند، کمبود مراکز درمانی تخصصی برای مردان است. به طور مثال، افرادی نیاز به ویزیت اورولوژیست دارند، و در نزدیکی یا در شهر آن­ها پزشک متخصصی وجود ندارد. چنین عاملی در کنار مشغله و روزمرگی باعث می­شود فرد از مراجعه به پزشک در شهرهای دیگر منصرف شده و با بیماری خود کنار بیاید، و در نتیجه خطر مزمن شدن بیماری را به جان بخرد.

عدم شناخت نسبت به بیماری (به خصوص بیماری روانی)

این مورد در مواقعی شایع است که فرد مبتلا به بیماری روانی است یا تحت استرس و اضطراب شدید قرار دارند. بیشتر افراد چنین عوارضی را نیازمند مراجعه به روانشناس، روانپزشک و روانکاو نمی دانند. بلکه ترجیح می­دهند از روش­های دیگر همچون نادیده گرفتن استرس و افسردگی خود، با آن کنار بیایند. باید توجه داشت تراپی توسط روانپزشک صرفا مختص افراد دارای بیماری­های حاد روانی نیست، بلکه افراد عادی از جمله مردان که مدام در محیط­های خشن مشغول به کار هستند نیز ممکن است به چنین درمان­هایی نیاز پیدا کنند.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *