جمعه , 10 فروردین 1403 - 3:56 قبل از ظهر

متادون چند روز در بدن میماند

 

متادون( Methadone) دارویی است که پزشک در پروسه ترک اعتیاد به هروئین و همچنین سایر مواد مخدر تجویز می‌کند. مصرف کنترل شده این دارو موجب کاهش درد ناشی از ترک می‌شود. اما استفاده بیش از حد از قرص و شربت این دارو نیز به شدت اعتیادآور است و عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. بسیاری از افراد می‌پرسند که متادون چند روز در بدن میماند؟ آیا مصرف این محصول موجب مثبت شدن نتیجه تست اعتیاد می‌شود؟ در این مطلب به بررسی مدت زمان ماندگاری قرص و شربت متادون در بدن و همچنین طول دوره‌ای که این دارو در آزمایش‌های خون و ادرار قابل تشخیص است، خواهیم پرداخت.

مدت زمان ماندگاری قرص و شربت متادون در بدن چقدر است؟

بر طبق آزمایش‌های صورت گرفته، مدت زمان ماندگاری Methadone در بدن هر انسانی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع چه به صورت قرص و چه شربت این دارو را مصرف کنید، ممکن است که بین 2 الی 14 روز اثرات آن در بدن شما باقی بماند. این دارو به هر نوعی که باشد، تا حدود 60 ساعت بعد از مصرف در اندام مختلف فعال است. بعد از این زمان نیز ماده مذکور در بدن باقی است و می‌توان آن را در آزمایش تشخیص داد. اما اثرات قرص و شربت مورد بحث پس از 2 الی 3 روز به طور کامل از تن از بین می‌رود. در واقع می‌توان گفت که نیمه عمر این دارو به تحمل فرد به مواد مخدر وابسته است. برای مثال افرادی که به هروئین معتاد هستند، نیمه عمر Methadone در تن آن‌ها تا حدود 24 ساعت باقی می‌ماند. اما این زمان برای افراد معمولی حدود 55 ساعت است. به طور معمول بعد از سپری شدن 5 الی 6 نیمه عمر، متادون به کل از بدن خارج می‌شود.

تشخیص متادون در آزمایشات مختلف

مدت زمان ماندگاری قرص و شربت متادون در بدن از طریق آزمایش‌های مختلف در بازه‌های زمانی زیر قابل تشخیص است:

  • آزمایش ادرار: با کمک این تست می‌توان مصرف این دارو را یک ساعت پس از مصرف تا 3 الی 4 روز بعد از آن تشخیص داد. این آزمایش گاهی اوقات تا دو هفته بعد از آخرین مصرف نیز نتایج درستی را نشان می‌دهد.
  • آزمایش خون: در صورتی که 30 دقیقه پس از مصرف تا 3 الی 4 روز بعد از آخرین بار استفاده از متادون آزمایش خون بدهید، این ماده قابل تشخیص است.
  • آزمایش بزاق: مصرف Methadone از طریق آزمایش بزاق تا 10 روز بعد از آخرین نوبت مصرف قابل تشخیص است.
  • آزمایش مو: شما می‌توانید با کمک آزمایش مو مصرف طولانی مدت Methadone را تا 3 ماه پس از آخرین نوبت استفاده از آن تشخیص دهید.

فاکتورهای تاثیرگذار بر زمان باقی ماندن متادون در بدن انسان

همانطور که بیان شد، مدت زمان ماندگاری قرص و شربت متادون در بدن و همچنین تشخیص آن‌ها در آزمایش‌های مختلف به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهمترین فاکتورهای مطرح شده در این زمینه میزان و مدت مصرف این دارو است. هر چقدر فرد زمان بیشتری از Methadone مصرف کرده باشد و هر چقدر دوز مصرفی او بیشتر باشد، تاثیر و ماندگاری آن در تن او بیشتر است.

Methadone در اندام‌های داخلی فردی که به مصرف آن اعتیاد طولانی مدت پیدا کرده است، تجمع می کند. به همین دلیل این ماده در اندام چنین کسی نسبت به شخصی که تجربه استفاده از آن را تنها برای یک یا دو بار دارد، قابل تشخیص‌تر است. سن مصرف کننده نیز روی این مسئله که متادون چند روز در بدن میماند، موثر است. افراد جوان‌تر سریع‌تر می‌توانند این ماده را از اندام خود دفع کنند.

سوخت‌وساز طبیعی بدن تعداد روزهای ماندن Methadone در فرد را مشخص می‌سازد. این عامل خود نیز به موارد متعددی همچون ژنتیک، میزان تحرکات جسمی و جنسیت وابسته است. افرادی که متابولیسم طبیعی بالاتری دارند، زودتر متادون را از بدن خود دفع می‌کنند. همچنین وزن و سایز افراد نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر این موضوع است. ماندگاری این ماده در افراد چاق و دارای توده‌های چربی نسبت به افراد لاغر و متعادل بیشتر است.

همچنین به یاد داشته باشید که مصرف همزمان برخی داروها با متادون مدت زمان اثرگذاری آن را روی بدن افزایش می‌دهد. برای مثال افرادی با رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه و همچنین آب و مایعات کافی Methadone را سریع‌تر از سایرین از تن خود خارج می‌کنند. این دارو از تن افرادی با بیماری‌های قلبی، کلیوی و گوارشی دیرتر از افراد سالم دفع می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *