چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403 - 11:49 قبل از ظهر

آیا میلگرد بخریم یا نه

با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی قیمت آینده میلگرد در ابهام است. اکثر فعالین این عرصه همواره در تردید هستند که: آیا میلگرد بخریم یا نه؟ به طور کلی قیمت میلگرد بر اساس عواملی متعددی تعیین می گردد. اما سه عامل اصلی در قیمت میلگرد تأثیر گذار هستند:

  • بازار ارز و دلار
  • بازار جهانی میلگرد
  • مواد اولیه و مواد مرتبط با تولید میلگرد
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نرخ تورم
  • قیمت نفت
  • عوارض و مالیات

البته این هر یک از این سه مورد با هم در ارتباط هستند. به نوعی با افزایش دلار قیمت جهانی میلگرد و مواد اولیه آن هم افزایش پیدا می کند. اما عوامل دیگری هم در تعیین قیمت میلگرد تأثیر گذار هست. شرایطی مثل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در تعیین قیمت میلگرد تأثیر گذار است. اما در جواب این سؤال که آیا میلگرد بخریم یا نه؟ باید گفت امیدی به کم شدن قیمت میلگرد نیست و حتی احتمال اینکه قیمت میلگرد افرایش یابد هست. کسانی که قصد خرید میلگرد دارند، بهتر است برای خرید میلگرد اقدام کنند. برای خرید میلگرد باید شرایط بین المللی، داخلی را بسنجید.

آیا میلگرد ارزان می شود؟

آیا میلگرد ارزان می شود؟

با توجه به اینکه ساخت و سازها در فصل های سرد کمتر می شود. بسیاری از فعالین بازار آهن آلات به این فکر می کنند آیا میلگرد ارزان می شود؟ آیا میلگرد بخریم یا نه؟ گفتیم عوامل متعددی در قیمت گذاری میلگرد تأثیر دارند. قیمت دلار، ارز و مواد اولیه مهم ترین عواملی هستند که در قیمت میلگرد تأثیر گذار هستند. فعالین در عرصه صنعت فولاد و میلگرد دغدغه این دارند که آیا میلگرد بخرند یا نه؟ آیا میلگرد ارزان می شود یا نه؟ شرایط اقتصادی و سیاسی نا معمول کاملاً مبهم است و کمتر کسی می توانید به طور قطعی اعلام کند که میلگرد ارزان می شود یا گران می شود.

با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی داخلی و بین المللی احتمال اینکه میلگرد ارزان شود بسیار پایین است. قیمت میلگرد بعد از دلار و ارز و مواد اولیه در بورس کالا مشخص می شود. در فصل سرما ساخت و ساز کاهش می یابد در نتیجه تقاضا کم می شود به همین خاطر احتمال اینکه قیمت میلگرد کاهش یابد هست. اما به این نکته باید توجه داشت که کارخانه های تولید میلگرد به دلایل مختلفی تولید خود را کاهش داده اند. از طرفی صادرات هم یکی از عواملی مؤثر در قیمت میلگرد است. هرچقدر صادرات بیشتر شود، تقاضا بیشتر می شود و قیمت میلگرد افزایش پیدا می کند.

خرید میلگرد را بر اساس این قوانین انجام دهید

خرید میلگرد را بر اساس این قوانین انجام دهید

اگر شما هم می خواهید در عرصه ی فولاد وارد شوید یا قصد خرید میلگرد برای برای نیاز خود دارید. توجه داشته باشید خرید میلگرد را بر اساس این قوانین انجام دهید:

  1. برای خرید میلگرد باید به نرخ مواد اولیه در بازار توجه کرد. برای پیدا کردن میلگرد ارزان قیمت و البته با کیفیت باید معاملات آهن اسفنجی و حتی آهن قراضه را تحت نظر داشت. قیمت این محصولات به صورت مستقیم روی قیمت میلگرد تأثیر دارد.
  2. حجم تقاضا بر قیمت میلگرد تأثیر گذار است.
  3. نرخ دلار و ارز
  4. نوع میلگرد و طرح آن که به دو دسته تقسیم می شود. قیمت این دو طرح با هم بسیار متفاوت است.
  5. سایز میلگرد یا همان قطر میلگرد. قطر میلگرد در جهان از ۶ میلیمتر تا ۶۰ میلیمتر است. اما در ایران میلگردهای با سایز ۸ تا ۳۲ تولید می شود.
  6. کیفیت میلگرد میلگرد تولید شده بر اساس کیفیت شمش مصرفی، سبک و سنگین بودن آن قیمت گذاری می شود. میلگرد سبک به میلگردی گفته می شود که از وزن استاندارد سبک تر و کیفیت پایین تری دارد .
    اما میلگردی که در حد استاندارد باشد و وزن استاندارد داشته باشد و کیفیت استاندارد داشته باشد میلگرد سنگین نام دارد.
  7. استاندارد میلگرد: داشتن استانداردهای میلگرد در قیمت میلگرد بسیار تأثیر گذار است و با توجه به نیاز خود با مهندسین مشورت کنید و میلگرد با استاندارد مورد نظر را تهیه کنید. این استانداردها بر اساس کیفیت، تبعیت از سایز، جدول اشتعال تعیین می شوند.
  8. توجه به سبک و سنگین بودن میلگرد هم امری ضروری است.
  9. هزینه حمل و نقل را هم باید هنگام خرید در نظر بگیرید.

خرید میلگرد را بر اساس این قوانین انجام دهید

همان طور که گفته شد میلگرد انواع مختلفی دارد. خرید میلگرد را بر اساس این قوانین انجام دهید. لازم است قبل از خرید با کارشناسان و مهندسان مشورت کنید تا با توجه به نیاز خود مدل و طرح میلگرد را انتخاب کنید. همچنین مقدار میلگرد مورد نیاز خود را به طور دقیق باید محاسبه کنید و بر اساس آن سفارش خود را ثبت کنید. اما قبل خرید میلگرد باید از طریق سایت ها و کانال های فروش آهن آلات و میلگرد معتبر استعلام قیمت بگیرید. توجه داشته باشید که قیمت میلگرد به صورت لحظه ای و آنلاین است.

خرید میلگرد را بر اساس این قوانین انجام دهید

سخن آخر

در این مقاله سیب به دو سؤال آیا میلگرد بخریم یا نه؟ و آیا میلگرد ارزان می شود؟ پاسخ دادیم و آن را بررسی کردیم. همنیطور قوانین خرید میلگرد را نیز بررسی کردیم. دانستیم که میلگرد بر اساس مواردی چون قیمت ارز و دلار، قیمت جهانی، قیمت مواد اولیه و قیمت میلگرد در بورس مشخص می شود.

مطلب پیشنهادی

تأثیر میلگرد در استحکام سقف و سازه

تأثیر میلگرد در استحکام سقف و سازه

میلگرد (Rebar) نوعی پروفیل بسته و توپر فولادی است که به صورت گسترده در صنعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *