جمعه , 7 اردیبهشت 1403 - 10:41 بعد از ظهر

جوشاندن شربت تریاک

شربت تریاک یا تنتور اپیوم، شربتی خوراکی است که اثری ضد درد دارد و بیشتر برای کنترل اسهال یا دردهای مزمن استفاده می‌شود. این شربت دارای مورفین است. مورفین می‌تواند حرکت دستگاه گوارشی را کنترل کرده و باعث بهبود اسهال شود. در میان بعضی افراد، این باور غلط وجود دارد که این شربت به ترک اعتیاد کمک می‌کند، اما باید گفت که این باور بسیار غلط است و به دلیل وجود مورفین، اعتیاد و وابستگی بیشتر هم می‌شود.

شربت تریاک چیست؟

 

شربت تریاک چیست؟

مواد تشکیل دهنده این شربت عبارتند از آب، تریاک و الکل. مرغوب بودن این مواد بسیار مهم است. یکی از نکات مهم برای تهیه این شربت، این است که باید ناخالصی‌های تریاک جدا شوند. این ماده به دلیل داشتن خاصیت ضد درد و مسکن، توسط پزشکان نیز تجویز می‌شود.

شربت تریاک مثل متادون، هروئین، مرفین و…است و مصرف بیش از حد آن باعث لذت و سرخوشی می‌شود و به کم کردن درد و اضطراب کمک می‌کند. همچنین مصرف بیش از اندازه‌اش، باعث اعتیاد و وابستگی می‌شود و فرد به مصرف مواد مخدر دیگر هم تمایل پیدا می‌کند. در راستای کاهش درد، افراد تمایل دارند که مصرف این ماده را ترک نکنند و به همین دلیل اعتیاد به وجود می‌آید.

این شربت دارویی گیاهی و تلخ است و مرفین زیادی دارد. همچنین برای تسکین درد و جلوگیری از سرفه به کار گرفته می‌شود. این شربت رنگ قرمز پررنگ مایل به قهوه‌ای دارد و در گذشته برای جلوگیری از سرفه و درد استفاده می‌شد. افرادی که سابقه مصرف مواد مخدر را نداشته باشند، اگر 100 تا 200 میلی‌گرم از این شربت را مصرف کنند، می‌تواند برای آن‌ها کشنده باشد. پس بهتر است دوز مناسبی را برای افراد مختلف در نظر گرفت.

جوشاندن شربت تریاک

یک باور غلط وجود دارد که افراد گمان می‌کنند با جوشاندن شربت تریاک، عوارضش کم می‌شود و می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند، اما این مسئله اصلاً پشتوانه علمی ندارد. درواقع جوشاندن شربت موجب می‌شود همه ناخالصی‌ها از میان برود و فقط تریاک بماند. این مسئله می‌تواند عاملی باشد تا تریاک در پرزهای معده و روده باقی بماند، رسوب کند و به دنبال آن عوارض غیر قابل جبرانی ایجاد شود. با جوشاندن این شربت، همه الکل و آب موجود در آن از بین می‌رود، تبخیر می‌شود و فقط آلکالوئیدی که در تریاک وجود دارد، باقی می‌ماند و عوارض دوچندان می‌شود.

عوارض شربت تریاک

این شربت هم مثل دیگر شربت‌ها و مواد مصرفی، عوارضی دارد. اگر افراد استفاده بی‌رویه داشته باشند، عوارض جبران ناپذیری را باید تحمل کنند. شایع ترین عوارض عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • خارش بدن
  • یبوست
  • کم اشتهایی
  • خشکی دهان
  • اختلالات گوارشی
  • سرگیجه

یکی از مهم‌ترین عوارضی که این شربت برای افراد دارد، ابتلا به سرطان و سیبروز کبدی است. باوری غلط در میان مردم شکل گرفته که مصرف این ماده می‌تواند درمان مناسبی برای کبد چرب باشد، اما باید دانست که استفاده بی‌رویه، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای کبد داشته باشد.

نکته مهم دیگر این است که افرادی که این شربت را استفاده می‌کنند، نباید به‌صورت ناگهانی اقدام به ترکش کنند. چون ترک ناگهانی هم عوارض بسیار زیادی دارد.

عوارض شربت تریاک

جمع بندی

استفاده بیش از اندازه از شربت تریاک، می‌تواند اعتیاد آور باشد و فرد بدون وجود شربت، نمی‌تواند کارهای روزمره را انجام دهد و در این صورت باید به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کند. باوری غلط از قدیم وجود داشت که بهتر است برای کمتر کردن عوارض شربت، آن را جوشاند، اما این باور کاملاً غلط است و جوشاندن باعث می‌شود الکل و آب تبخیر شود و تنها تریاک باقی بماند. درنتیجه تریاک موجود در شربت، در پرزهای معده و روده رسوب کند و عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. پس بهتر است از مصرف بی رویه و جوشاندن شربت تریاک، جداً خودداری کنید.

اگر این مقاله را پسندیدید، پیشنهاد می‌کنیم که به سایر مقالات مجله اینترنتی سیب، در زمینه ترک اعتیاد، سر بزنید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳