یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 7:37 قبل از ظهر

خرید گواهی تمکن مالی

گواهی تمکن مالی نامه یا سندی است که گواهی می‌دهد یک فرد یا شرکت دارای وجه مالی کافی برای زندگی، تحصیل و سرمایه‌گذاری است. برای سفر به بعضی از کشورها و اخذ پذیرش برخی از دانشگاه‌ها ارائه این گواهی مبنی بر اینکه فرد دارای شرایط مالی مناسب و قابل قبولی برای اخذ ویزا آن کشور است، ضرورت دارد. گواهی تمکن مالی توسط بانک صادر می‌شود و معمولا به دو یا چند زبان ترجمه می‌شود. این گواهی نشان می‌دهد که میزان ورود و خروج ارز در حساب فرد متقاضی چقدر است. در واقع گواهی تمکن مالی اطمینان یا تضمینی برای طرف دیگر ( سفارت، دانشگاه و …) فراهم می‌کند که آن فرد سرمایه کافی برای انجام پروسه مورد نظر را دارد.

گواهی تمکن مالی یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مدارک به هنگام اخذ ویزای کشورهای حوزه شینگن به حساب می‌آید. مهاجرت شما به هر دلیلی که باشد ( زندگی، تحصیل، سرمایه‌گذاری و…) این سند یکی از مدارک تاثیرگذار در دریافت ویزا محسوب می‌شود. بنابراین اگر در پروسه‌ی دریافت گواهی تمکن مالی هستید، حتما تا انتهای این مقاله همراه سیب باشید.

بهترین بانک برای تمکن مالی

تقریبا همه بانک‌های ایران ( ملی، ملت، سامان، بانک شهر، تجارت و …) اعتبار لازم برای دریافت گواهی تمکن مالی را دارند. معمولا بانک های خصوصی با بروکراسی اداری ساده تری اقدام به صدور گواهی تمکن می نمایند. اما توصیه می شود که گواهی تمکن مالی حتما از بانکی شناخته شده اخذ شود. برای دریافت گواهی تمکن مالی از بانک ملی می‌توانید با مراجعه به سامانه بام درخواست خود را ثبت کنید. این سامانه پس از ثبت درخواست، یک کد پیگیری در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه و ارائه‌ی کد پیگیری، گواهی خود را به‌صورت مهرشده تحویل بگیرید.

بهترین بانک برای تمکن مالی

بانک ملی برای صدور این گواهی‌نامه از شما کارمزد دریافت می‌کند. گواهی تمکن مالی بانک ملی به ارزهای دلار آمریکا، دلار کانادا، دلار استرالیا، پوند و یورو قابل صدور است. بانک سامان نیز از اوایل سال 1389 گزینه صدور آنلاین گواهی تمکن مالی را به سایت خود اضافه کرد. مشتریان این بانک می‌توانند از طریق مراجعه به وب سایت بانک سامان، مراحل دریافت گواهی را طی ‌کنند. متقاضیان پس از تعیین شعبه مورد نظر برای صدور گواهی، به طور حضوری به بانک مراجعه کرده و گواهی مهر شده را دریافت می‌کنند.

 مدارک تمکن مالی

مدارکی که برای دریافت گواهی تمکن مالی نیاز دارید:

  • اصل کارت ملی متقاضی
  • اصل/کپی پاسپورت متقاضی
  • اصل وکالت‌نامه نماینده قانونی درصورت وکالت به غیر
  • فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی

 مدارک تمکن مالی

مواردی که در هنگام صدور گواهی تمکن مالی باید مورد توجه شما قرار بگیرند:

  • گواهی تمکن در سربرگ مخصوص بانکی صادر شده باشد.
  • گواهی بانک به نام شخص اقدام کننده باشد. اگر فرد متقاضی متاهل باشد، می‌توان گواهی را به نام همسرش نیز صادر نمود.
  • اطلاعات تماس بانک مانند آدرس پستی، شماره تماس و آدرس ایمیل در گواهی ذکر شده باشد.
  • شماره حساب در آن به صورت دقیق درج شده باشد.
  • تاریخ افتتاح حساب در آن ذکر شود که باید حداقل ۶ ماه از آن گذشته باشد. ( اگر پول یک روز قبل از اخذ گواهی تمکن به حساب ریخته شود، مشکلی به وجود نمی‌آید، اما بهتر است که پول از 6 ماه قبل در حساب باشد تا نشانی از تمکن حقیقی مالی باشد.)
  • موجودی حساب در روزی که گواهی صادر می‌شود، دقیقا درج شود.

توجه داشته باشید که تنها پول نقد برای ارائه گواهی تمکن مالی قابل قبول تلقی شده و مدارکی مثل سند خانه، خودرو و … نمی توانند جایگزین آن شوند!

 مدارک تمکن مالی

نحوه محاسبه تمکن مالی

در گذشته نرخ دلار برای ارایه گواهی تمکن مالی توسط بانک ها با نرخ ارز دولتی محاسبه می‌شد و در این حالت شما از بانک گواهی تمکن مالی با ارز دولتی دریافت می‌کردید و به سفارت نشان می‌دادید. با توجه به صدور بخشنامه‌های جدید، بانک‌ها به تازگی گواهی تمکن مالی را با ارز آزاد و نرخ واقعی بازار صادر می‌کنند و کمتر بانکی با نرخ دولتی یا همان 4200 تومان گواهی تمکن مالی را صادر می‌کند.

محاسبه تمکن مالی به دو عامل بستگی دارد:

  1. نوع پروسه و کشور مورد نظر
  2. تعداد افراد خانواده

نحوه محاسبه تمکن مالی

به طور مثال اگر درخواست ویزای تحصیلی کانادا را دارید باید توان مالی پرداخت شهریه، اقامتگاه، خوراک و… را داشته باشید. ( برای محاسبه این عدد حتما با کارشناسان موسسه مهاجرتی مورد نظر خود مشورت کنید) همچنین بدیهی است که مخارج یک خانواده چهار نفره نسبت به یک خانواده دو نفره بالاتر است، برای این منظور جدولی از طرف اداره مهاجرت کانادا ارائه شده و میزان تمکن مالی مورد انتظار را با توجه به تعداد افراد خانواده به طور دقیق مشخص کرده است.

توصیه می‌کنیم که قبل از اقدام برای صدور گواهی تمکن مالی حتما به سایت سفارت کشور مورد نظر مراجعه کنید و میزان سرمایه مورد نظر جهت اخذ ویزا را متوجه شوید تا در روز مصاحبه با مشکل مواجه نشوید.

 

مطلب پیشنهادی

مهاجرت از طریق دعوت نامه

مهاجرت از طریق دعوت نامه

در سال‌های اخیر مهاجرت به کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری پیدا کرده است در این میان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *