جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 0:36 قبل از ظهر

قویترین آنتی بیوتیک برای درمان سوزاک

سوزاک یکی از بیماری های مقاربتی است که با بروز علائم آزار دهنده ای همراه است. این بیماری در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و درمان به موقع، می تواند باعث مشکلات جدی برای سلامت فرد شود. دارو ها و درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارد که در این مطلب به برخی از رایج ترین آن ها اشاره می کنیم. البته باید توجه داشته باشید که درمان اصولی و دقیق هر بیماری باید با انجام آزمایشات و تشخیص پزشک معالج همراه باشد، در غیر این صورت سلامتی خود را به خطر می اندازید.

بیماری سوزاک چیست؟

سوزاک یک بیماری عفونی با عامل باکتریایی است. این بیماری از طریق روابط جنسی بین افراد منتقل می شود و شیوع آن نیز در بین خانم ها و آقایان به یک اندازه است. این بیماری باعث تاثیر بر نقاط مختلفی از بدن می شود، اما مهم ترین نقاطی که با ابتلا به سوزاک، دچار آسیب می شوند، شامل رکتوم و مجاری ادرای است. البته در خانم ها، دهانه رحم نیز می تواند تحت تاثیر فعالیت این بیماری قرار بگیرد.

سوزاک می تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل شود. نکته حائز اهمیت در مورد این بیماری، احتمال ابتلای نوزادان از طریق مادران آلوده است. این بیماری در نوزادان، باعث درگیر شدن چشم و آسیب به آن می شود. از مهم ترین عواملی که باعث بروز این بیماری و انتقال آن می شود، روابط پرخطر چند زوجی و عدم استفاده از وسایل پیشگیری کننده مانند کاندوم است.

بیماری سوزاک چیست؟

علائم و نشانه های سوزاک در مردان و زنان می تواند متفاوت باشد؛ در مردان بروز این بیماری با علائمی مانند ادرار دردناک، تورم و یا درد شدید در یک طرف بیضه ها، ترشح مایعات چرکی از آلت تناسلی و درد در این ناحیه است. در بانوان، این نشانه ها شامل افزایش شدید ترشحات واژینال، خونریزی های طولانی مدت و خارج از عادت ماهیانه، ادرار دردناک و درد و ناراحتی در قسمت های شکم است.

سوزاک می تواند برخی نقاط دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به طور مثال، درد چشم، گلودرد و درد مفاصل، از دیگر علائم مربوط به آن است.

درمان سوزاک چند روز طول میکشد؟

معمولا برای درمان سوزاک، دارو و روش های درمانی مختلفی وجود دارد؛ اما نکته ای که در این مورد مطرح است، بحث طول درمان آن است. درمان این بیماری بستگی به شدت آن و همچنین شرایط فیزیکی فرد مبتلا دارد. بروز علائم و نشانه های بیماری و گسترش آن ها نیز باعث تغییر در دوره های بهبودی از آن می شود. به طور کلی و در شرایط عادی، علائم این بیماری بعد از چند روز بهبود پیدا می کند، اما گاهی اوقات تا چند هفته نیز به طول می انجامد. تداوم علائم و نشانه های بیماری، بیشتر در قسمت های لگن و بیضه وجود دارد.

درمان سوزاک چند روز طول میکشد؟

سفتریاکسون در درمان سوزاک

برای درمان سوزاک، روش های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها استفاده از قرص هایی مانند سفتریاکسون است. این قرص دارای اثر ضد باکتریایی قوی است که معمولا آن را به صورت همزمان با دارو های دیگر مانند آزیترومایسین برای درمان عامل سوزاک (گنوره آ) تجویز می کنند. این قرص باعث اتصال به پروتئین های پنی سیلین می شود و رشد دیواره سلولی باکتری را متوقف می کند.

آزیترومایسین که به همراه سفتریاکسون برای درمان سوزاک مورد استفاده قرار می گیرد، یک داروی ضد باکتریایی دیگر است که عمل آن، جلوگیری از رشد باکتری با استفاده از مهار کردن RNAهای انتقال دهنده است و همین عامل باعث توقف سنتز پروتئین در باکتری می شود. این دارو را به همراه سفتریاکسون به عنوان اولین درمان دارویی دوگانه برای بهبود و مقابله با گنوره آ استفاده می کنند.

سفکسیم نیز یکی دیگر از دارو های مورد استفاده برای درمان این بیماری است که استفاده های زیادی دارد. این دارو از خانواده آنتی بیوتیک ها و نوعی از سفالوسپورین ها به حساب می آید. این دارو می تواند باعث اتصال به یک یا چند پروتئین در باکتری شود مانع رشد دیواره سلولی آن شود. این دارو به عنوان داروی خط اول برای درمان بیماری مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها در صورتی که دارو های خط اول درمان مانند سفتریاکسون در دسترس نباشند، توصیه می شود. برای مصرف این دارو نیز، معمولا آن را به همراه آزیترومایسین با دوز 400 میلی گرمی تجویز می کنند.

سفتریاکسون در درمان سوزاک

به طور کلی، بیماری سوزاک یکی از بیماری های قابل درمان است که ناشی از روابط پرخطر جنسی می شود. در صورت بروز این بیماری، بهترین کار مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره های لازم برای بهبود این وضعیت است. داروهای مختلف بر پایه آنتی بیوتیک نیز برای درمان آن وجود دارند که بر اساس شدت بیماری و نیاز بیمار، با توصیه پزشک، قابل استفاده هستند. در هر صورت، بهتر است که از خوددرمانی و مصرف دارو های مورد نیاز برای درمان سوزاک خودداری کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *