چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403 - 8:14 قبل از ظهر

برای ترک شیره تریاک چه بخوریم؟

ترک شیره تریاک و مواد مخدر گاهی اوقات یک دوره سخت و طولانی مدت برای بیماران است. فرد در طول اعتیاد خود کمترین توجه را به تغذیه و سلامتی خود کرده است. در نتیجه بدن فرد در طول مصرف مواد مخدر بسیار ضعیف و ناسالم می شود. اینجاست که تغذیه در طول ترک شیره تریاک اهمیت زیادی پیدا می کند. تغذیه بیمار در هنگام ترک مواد می تواند نقش بسیار مهمی در روند بهبودی و سلامت او داشته باشد. پس اصلا نباید تغذیه و خوراکی های سالم را در این دوران دست کم گرفت. در ادامه می خواهیم به مواد غذایی و نوشیدنی هایی بپردازیم که بیشترین کمک را به بیماران می کنند.
مفیدترین مواد غذایی برای کمک به ترک شیره تریاک چیست؟

مفیدترین مواد غذایی برای کمک به ترک شیره تریاک چیست؟

مواد غذایی که وارد بدن می شوند نقش اساسی در چگونگی روند ترک شیره تریاک دارند. در دوره ترک اعتیاد، بدن فرد باید تقویت شود تا بتواند با عوارض عدم مصرف مواد رو به رو شود. اگر بدن در این دوران تقویت نشود میل به مصرف دوباره مواد افزایش پیدا می کند. زیرا بدن به معنای واقعی کم می آورد. یک بدن ضعیف نمی تواند در برابر عوارض عدم مصرف دوام بیاورد. بنابراین اگر تغذیه سالم صورت نگیرد ممکن است جان فرد به خطر بیفتد.
همچنین تغذیه مناسب و سالم می تواند عوارض عدم مصرف مواد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این گونه بیماران نیاز به داروهای شیمیایی برای کم کردن درد پیدا نخواهند کرد. اعتیاد باعث آسیب به بافت کبد، کلیه، عضله و سیستم گوارشی بدن بیماران می شود. برای بازسازی و رفع این آسیب ها مصرف مواد غذایی مفید لازم است.
مولتی ویتامین برای ترک شیره تریاک

مولتی ویتامین برای ترک شیره تریاک

مواد غذایی مفیدی که در طول دوره ترک شیره تریاک مصرف می شوند می توانند بدن را از نو بسازند و کل سیستم بدن فرد را بهبود ببخشند. کارشناسان ترک اعتیاد و پزشکان متخصص انواع پروتئین ها و ویتامین ها را برای ترک شیره تریاک لازم می دانند. گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی، شیر، تخم مرغ، انواع غلات مغز ها، میوه ها و سبزیجات همگی برای ترک اعتیاد ضروری اند. این مواد غذایی سرشار از انواع پروتئین ها، ویتامین C و ویتامین های گروه b می باشند.
ویتامین های گروه ب کم خونی و کمبود آهن ناشی از اعتیاد را به هنگام ترک شیره تریاک جبران خواهند کرد. پروتئین به ترمیم بافت عضلات کمک کرده و به بازسازی آن ها کمک می کند. مصرف گوشت به صورت دو وعده کوچک در طول روز لازم است. سبزیجات می توانند به عملکرد بهتر روده و معده کمک نمایند. شیر سرشار از انواع پروتئین ها و ویتامین ها می باشد. مصرف میوه هایی که دارای ویتامین c هستند برای این دوره بسیار حیاتی می باشد. ویتامین C به بازسازی پوست و روشن شدن آن کمک کرده و باعث افزایش انرژی در فرد می شود.
نوشیدنی مفید برای ترک شیره تریاک

نوشیدنی مفید برای ترک شیره تریاک

نوشیدنی ها نه تنها می توانند به روند ترک شیره تریاک کمک کنند، بلکه باعث کاهش درد ناشی از ترک اعتیاد نیز می شوند. درد یکی از عوارض عدم مصرف مواد می باشد که عاملی بازدارنده در معتادان است. بسیاری از بیماران به دلیل ترس از درد خماری نمی خواهند ترک کنند. اما اگر تغذیه مناسب صورت گیرد، این درد به حداقل خواهد رسید. مصرف انواع نوشیدنی هایی مانند آبمیوه های طبیعی و دمنوش های گیاهی می توانند به سم زدایی سریع بدن کمک کنند. در واقع سم زدایی بدن از طریق نوشیدن مایعات صورت می گیرد. بیماران باید مایعات زیاد مصرف کنند تا مواد سمی را به صورت ادرار از بدن دفع کنند.
آبمیوه های طبیعی همچنین به تنظیم میزان قند خون کمک کرده و از افت قند خون جلوگیری می کنند. دمنوش های گیاهی مانند دمنوش بابونه، گل گاوزبان و دمنوش پونه تسکین دهنده های طبیعی هستند. به همین دلیل می توان به جای مصرف دارو شیمیایی از آن ها جهت کاهش درد و کاهش اضطراب استفاده کرد. مصرف داروی تسکین دهنده خود می تواند باعث اعتیادی جدید شوند. مصرف دمنوش قبل از خواب خوابی آرام برای بیماران به ارمغان می آورد. البته فراموش نکنید تاثیر این نوشیدنی ها در گذر زمان بیشتر می شود.
بهترین راه برای ترک شیره تریاک چیست؟

بهترین راه برای ترک شیره تریاک چیست؟

برخی بهترین راه برای ترک شیره تریاک را ترک در خانه می دانند. اما ترک اعتیاد در یک مرکز معتبر و مجهز بهترین راه برای رهایی از این بلای خانمان سوز است. زیرا در کلینیک معتبر، بیمار تحت نظر پزشک می باشد و برنامه غذایی برای او تعیین می شود. بنابراین مصرف به مصرف دوباره در افراد بسیار کاهش پیدا می کند و ترک موفق تری خواهند داشت. اما اگر بیمار در خانه دوره ترک شیره تریاک را شروع کند ممکن است ترک به صورت غیر اصولی انجام شود. در نتیجه امکان بازگشت به مصرف مواد بسیار بیشتر می شود. پس بهترین راه این است که ترک زیر نظر پزشک کارشناس صورت گیرد.
مجله اینترنتی سیب با آموزش های رایگان در کنار شماست تا این بیماری خانمان سوز را از خود یا عزیزانتان دور کنید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳