سه شنبه , 28 فروردین 1403 - 12:16 بعد از ظهر

موکت مناسب برای زیر فرش

موکت ها در انواع مختلفی مانند موکت تایل، پارکتی و پرز بلند وجود دارند و در فضاهای گوناگون خانه قابل استفاده هستند. گرچه که در طی سالیان گذشته، موکت به عنوان جایگزینی مناسب برای فرش ماشینی معرفی شده و در بسیاری از فضاهای خانه به تنهایی قابل استفاده است، اما گاهی اوقات آن را به همراه فرش و در زیر آن نیز استفاده می کنند که این نوع موکت مناسب برای زیر فرش به موکت زیر فرشی معروف است.

دلایل استفاده از موکت زیر فرش

یکی از موارد استفاده ی عمده از موکت زیر فرش در ساختمان های قدیمی است که کفپوش فضای خانه دچار آسیب هایی شده است. استفاده از موکت در سرتاسر فضای این ساختمان ها میتواند اشکالات کفپوش را برطرف نموده و نیز در روی خود موکت نیز از فرش استفاده می شود. حتی در ساختمان های جدیدتر که کفپوش زیبایی از جنس پارکت یا سرامیک دارند هم می توان در فضای میانی سالن نشیمن از یک موکت استفاده نموده و دور تا دور آن را خالی گذاشت تا کفپوش نیز نمایان باشد. همچنین بهتر است بهترین رنگ موکت برای پذیرایی را بدانید.

ویژگی های موکت زیر فرش
اغلب خانواده های ایرانی حداقل از یک فرش در سالن پذیرایی و در فضای میان مبلمان خود استفاده می کنند. حال اگر از قبل کفپوش خانه با موکت پوشانده شده باشد، استفاده همزمان از موکت و فرش صورت می گیرد و فرش روی موکت قرار می گیرد. این شیوه با استقبال زیادی رو به رو شده و در بسیاری از منازل به چشم می خورد.

 

چرا استفاده از موکت زیر فرش متداول شده است؟

دو دلیل عمده علاوه بر زیبایی ظاهری، برای استفاده از موکت مناسب برای زیر فرش وجود دارد:

مزایای موکت زیر فرش

  • برای خانه هایی که کودکان خردسال یا افراد سالمند در آن ها زندگی می کنند، استفاده از موکت زیر فرش موجب می شود تا از آسیب های احتمالی وارد شده به آنان به دلیل سفت بودن کفپوش جلوگیری شود.
  • عدم استفاده از موکت و استفاده از فرش تنها بر روی برخی از کفپوش ها موجب سر خوردن مدام فرش با راه رفتن بر روی آن می شود. استفاده از موکت در زیر فرش از این امر جلوگیری می کند.

 

ویژگی های موکت زیر فرش

موکت مناسب برای زیر فرش در جنس ها و طرح های گوناگونی تولید می شوند که هر کدام از آن ها کاربردی خاص دارند و برای مکان هایی به خصوص مناسب هستند. ویژگی های موکت مناسب برای زیر فرش عبارت است از:

ویژگی های موکت زیر فرش

الیاف موکت

در سالیان اخیر استفاده از موکت پرز بلند بسیار زیاد شده و این نوع یکی از محبوب ترین انواع موکت هاست اما باید توجه داشت که استفاده از این نوع موکت در زیر فرش مناسب نمی باشد. چرا که موکت زیر فرش باید دارای پر های کوتاه باشد تا زیبایی فرش، بیشتر به چشم بیاید.

 

رنگ موکت

رنگ موکت زیر فرش را هم می توان با رنگ حاشیه ی فرش هماهنگ کرد و هم با رنگ زمینه ی اصلی آن. رنگ های خنثی برای موکت زیر فرش نیز پیشنهاد می شوند.

طرح طرح موکت زیر فرش

طرح موکت

همان طور که می دانید موکت ها در طرح های بسیار متنوعی دیده می شوند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. اما هنگام انتخاب موکت برای زیر فرش، هر چقدر موکت ساده تر باشد بهتر است. چرا که در این صورت نقش و نگارهای فرش به خوبی نمایش داده می شوند.

فواید موکت زیر فرش

همانطور که توضیح داده شد، استفاده از موکت در زیر فرش مانع از سر خوردن آن می شود، اما همچنان فرش می تواند بر روی موکت حرکت کند. برای جلوگیری از این اتفاق، راه هایی وجود دارد مثل:

  • یک انتهای فرش را روی موکت و انتهای دیگر آن را روی کفپوش قرار دهید تا بدین وسیله از موج برداشتن و چین خوردگی فرش دوری کنید.
  • پایه های مبل را روی کناره های فرش قرار دهید
  • از پدهای ضد لغزش فرش استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا با الیاف مصنوعی، نزدیک به نیم قرن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *