پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403 - 8:13 بعد از ظهر

قالی بافی هنر کدام شهر ایران است

قالی بافی یکی از هنرهای دیرین ایرانیان است که در نقاط مختلفی از کشور ایران انجام می شده است و در زمان های قدیم از این هنر برای گذران زندگی استفاده می شد. قالی و فرش کاربرد تزیینی دارد و در منزل به عنوان محصولی برای تزیین کردن کف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. شهر های مادر حرفی در کشور ایران اقدام به بافت قالی، فروش آن و صادرات می کنند که از جمله آنها می توان به شهرهایی مانند تبریز، یزد، کاشان، میبد و … اشاره نمود.

مناطق قالی بافی در ایران

مناطق قالی بافی در ایران

در زمان های قدیم افراد در شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک قالی بافی می کردند و هنر قالیبافی به منطقه خاص محدود نمی شد. با گذشت زمان کم کم هنر قالی بافی در شهرهای بزرگ کمتر شد و در اکثر مناطق روستایی و عشایری قالی بافی در پیش گرفته شد.
امروزه در مناطق مختلفی مانند مناطق عشایری فارس، مناطق ترکمن نشین، نیشابور، بیرجند و غیره هنر قالی بافی با بهترین کیفیت انجام می شود و هر یک از این مناطق سبک مخصوص به خود برای بافت قالی دارند.

شهرهای معروف ایران در فرشبافی

اگر بخواهیم به شهرهای معروف ایران در فرش بافی بپردازیم، می‌توان به اختصار به شهرهای زیر پرداخت:

مناطق قالی بافی در ایران

شهر اصفهان

شهر اصفهان را می‌توان یکی از شهرهای مهم در زمینه قالیبافی دانست که هم در خود شهر اصفهان به هم در شهرهای تابع هنر قالی بافی با کیفیت بالایی دنبال می‌شود. مهمترین شهری که در زمینه قالی بافی در استان اصفهان فعالیت می کند، شهر کاشان است.
شهر کاشان که از گذشته به عنوان مهد قالی بافی در کشور ایران به شمار می رفته است امروزه نیز با دارا بودن کارخانه های متعدد قالی ماشینی با کیفیت بالا تولید و روانه بازار می‌کند.
برخی دیگر از شهرهای معروف استان اصفهان در قالی عبارتند از نایین، میبد و …
شهر تبریز
این شهر به عنوان یکی از مهدهای قالی بافی در کشور ایران به شمار می رود. فرش های بافته شده در این شهر معمولاً دارای رنگ تند و تیره هستند و در اکثر موارد از رنگ های روشن در فرش های تبریز استفاده نمی شود.
دلیل اصلی استفاده از رنگ های تیره در هنر فرش بافی شهر تبریز این است که در این شهر هوا سرد است، به همین دلیل استفاده از رنگ‌های تیره که باعث جذب بیشتر نور خورشید و جذب بیشتر گرما می‌شوند رواج زیادتری دارد.
در فرش های بافته شده در شهر تبریز از نقوش مختلفی استفاده می‌شود که معروفترین آنها نقوش اسلیمی، لچک و ترنج، شاه عباسی، نقوش زیر خاکی، منظره و چهار فصل اشاره کرد.

مناطق قالی بافی در ایران

شهر یزد

شهر یزد را می توان یکی از شهرهایی دانست که از دیرباز اقدام به بافت انواع مختلف فرش نموده است و حتی کیفیت فرش های این شهر به گونه ای است که انواع مختلف فرش ها به کشورهای آمریکایی و اروپایی صادر می‌شوند.
یکی از مهمترین ویژگی ها و خصوصیت هایی که در فرش های شهر یزد به چشم می خورد، دوام و طول عمر بالای این محصولات است. به صورت کلی فرش های بافته شده در شهر یزد برای استفاده در مناطق پر تردد و پر رفت و آمد کاملاً مناسب هستند و به هیچ عنوان مشکلی برای آنها پیش نمی آید‌.
ترنج را می توان یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده فرشهای یزدی دانست که در اکثر موارد یک عدد ترنج در وسط کار قرار گرفته است و برخی از موارد ترنج ها به صورت پراکنده در نواحی مختلف قرار دارند.
در اکثر موارد در فرشهای یزدی رنگ غالب فرش به رنگ قرمز است و در حاشیه ها رنگ های مانند رنگ قهوه ای مشاهده می شود. در برخی از موارد رنگ آبی در فرش مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از این رنگ در سال‌های اخیر باعث شده است و همچنان استفاده از آن مانند رنگ قرمز رایج نیست.

مناطق قالی بافی در ایران

شهر کردستان

این شهر را می‌توان یکی از شهرهای معروف در هنر قالی بافی دانست که در مناطق مختلفی از این شهر افراد مختلف اقدام به بافت انواع متفاوتی از فرش ها می کنند که فرش هایی مانند هراتی و مینا خانی از جمله انواع آن هستند.
به صورت کلی مهمترین گروهی که در کردستان فرش می بافند، عشایر مستقر در استان اصفهان هستند که از طرح هراتی برای بافت فرش های خود استفاده می کنند.
قالی های سنه که در سنندج بافته می شوند در اکثر موارد دارای طرح های قدیمی مانند گل میرزا علی، گل فرنگ، گل و بلبل، گل محمدی و طرح هراتی هستند که در داخل و خارج از کشور ایران مشتریان زیادی به سمت خرید و استفاده از این فرش ها جذب می شوند.
با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد متوجه شدیم که هنر قالیبافی تنها به یک شهر ایران منحصر نمی‌شود و شهرهای مختلفی در کشور ایران این هنر را در پیش گرفته اند، به همین دلیل می توان گفت از شمال تا جنوب کشور ایران هنر قالی بافی یکی از هنر های ماندگار است.
مجله اینترنتی سیب به عنوان یک بانک اطلاعاتی سبک زندگی به دنبال به‌روز نگه داشتن ایرانیان عزیز است. با مراجعه روزانه به وب‌سایت ما از آخرین مطالب آموزنده و سرگرم‌کننده لذت ببرید.

 

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا با الیاف مصنوعی، نزدیک به نیم قرن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳