یکشنبه , 10 تیر 1403 - 0:37 قبل از ظهر

دریچه کولر آهنی یا آلومینیومی؟ کدام یک را برای ساختمان خود انتخاب کنیم؟

آیا می‌دانید انواع دریچه کولر تا حد زیادی در کاهش مصرف انرژی نقش داشته و می‌توانند به توزیع یکنواخت هوای سرد یا گرم در محیط منجر شوند؟ دریچه‌‌های کولر در عین ساده بودن، وسیله‌ای ضروری هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد سیستم تهویه مطبوع و آسایش و آرامش بیشتر شما کمک کنند.

شما با خرید دریچه‌های کولر زیبا و شیک می‌توانید علاوه بر تأمین ‌هوای مطبوع، زیبایی و جلوه خاصی به دکوراسیون منزل خود بدهید. البته پیش از خرید انواع دریچه هوای کولر لازم است شناخت کافی از این محصول داشته باشید.

دریچه کولر آهنی یا آلومینیومی

کاربرد‌های دریچه کولر

دریچه کولر یک عضو جدانشدنی از سیستم‌های انتقال هوا در ساختمان‌ است که در انتهای مسیر کانال کولر قرار گرفته و در نقطه اتصال کانال به اتاق استفاده می‌شود. همچنین این دریچه‌ها علاوه بر کولر و اسپلیت، برای انواع سیستم‌های گرمایشی، کویل و… نیز کاربرد دارند.

در واقع دلیل استفاده از این دریچه‌ها علاوه بر تنظیم جهت و شکل جریان هوا، هماهنگی با دکوراسیون و طراحی داخلی منزل است. اغلب دریچه‌های کولر به شکل دیواری و برخی به صورت سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این دریچه‌ها یک پیچ تنظیمی‌ قرار دارد که به کمک آن می‌توانید پره‌ها را باز و بسته کنید.

مهم‌ترین مزایای استفاده از دریچه کولر

ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که دلیل محبوبیت دریچه‌های کولر چیست و با استفاده از این محصولات چه مزایایی را تجربه خواهید کرد؟ در این باره باید بگوییم استفاده از این نوع دریچه‌ها مزایای بسیاری به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. توزیع یکنواخت هوای خنک

دریچه‌های کولر سبب می‌شوند تا هوای خنک به صورت کاملاً یکنواخت در محیط توزیع شده و از ایجاد هوای سرد در یک ناحیه و هوای گرم در ناحیه دیگر از محیط ممانعت می‌کنند.

2. پیشگیری از ورود گردوغبار و حشرات

دریچه هوای کولر می‌تواند از ورودی آلودگی‌ها و حشرات به داخل محیط منزل شما جلوگیری کرده و باعث ایجاد یک هوای تمیز و مطبوع و بهبود کیفیت هوا شود.

3. افزایش زیبایی فضا

با توجه به اینکه دریچه‌های کولری تنها عضو آشکار از سیستم کولر هستند، امروزه این دریچه‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که می‌توانید به راحتی آن‌ها را با سایر اجزای دکوراسیون منزل خود هماهنگ کنید. برای مثال، در برخی مدل‌ها پره‌‌های دریچه حذف شده و جای خود را به نقش و نگار‌های زیبا داده‌اند.

برای مثال، امروزه دریچه‌های کولر به سبک مدرن روی کار آمده‌اند که از لحاظ ظاهری با توجه به طراحی‌های مدرن روز دنیا، زیبایی و جذابیت چشمگیری به محیط می‌بخشند.

4. کاهش مصرف انرژی

استفاده از دریچه‌های کولر کمک می‌کند تا هوای خنک به شکل مستقیم به نقاط مورد نظر هدایت شده و تا حد قابل‌توجهی از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند.

انواع دریچه کولر

با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت تهویه مطبوع، امروزه شاهد تولید انواع دریچه کولر با ویژگی‌ها و کاربرد‌های متنوع هستیم؛ از این رو در ادامه مطلب شما را با مدل‌های مختلف دریچه‌های کولری آشنا خواهیم کرد.

انواع دریچه کولر

انواع دریچه کولر از لحاظ ویژگی‌ها

چند مورد از مدل‌های مختلف دریچه هوای کولر که از لحاظ کاربرد، مشخصات و ویژگی‌ها تقسیم بندی شد‌ه‌اند، به شرح زیر هستند:

  • دریچه‌های سقفی با پره‌های ثابت یا متحرک: این محصولات برای تهویه و هوادهی در فضا‌های دارای سقف بلند کاربرد دارند. قابلیت تنظیم جریان هوا، امکان تنظیم زاویه پره‌ها برای جهت دادن به جریان هوا و نصب در سقف‌های بلند و دور از دسترس از ویژگی‌های اصلی این دریچه‌ها است.
  • دریچه گرد برگشت: این نوع دریچه کولر به منظور گردش هوا در سیستم‌های تهویه و هوادهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی این محصول امکان تنظیم جریان هوا در دو جهت مختلف است.
  • دریچه بازگشت: این نوع دریچه نقش مهمی‌ در سیستم هوای کولر دارد و به منظور هدایت جریان هوای بازگشتی از فضا‌های دیگر به سیستم کولر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دریچه تهویه: این نوع دریچه جزو بخش‌های مهم در سیستم‌های تهویه مطبوع و تهویه مکانیکی محسوب می‌شود و وظیفه آن تنظیم جریان هوا و تهویه مناسب در قسمت‌های داخلی ساختمان‌ها است.
  • دریچه دهش: این دریچه‌های کولر به منظور کنترل جریان هوا در کولر‌ها استفاده شده و از ویژگی‌هایی مانند سبک بودن و دوام بالا برخوردار هستند.
  • دریچه سقفی مدولار: این دریچه‌ها یک وسیله بسیار کارآمد برای تنظیم دما و جریان هوا در محیط‌های بزرگ هستند. این محصول از پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک و از جنس پروفیل آلومینیوم اکسترود شده ساخته می‌شود. این دریچه‌ها را می‌توان به صورت یک طرفه، دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه نصب کرد.

انواع دریچه کولر از لحاظ جنس

دریچه‌های کولر با توجه به جنس متریال سازنده به ۳ دسته فلزی، پلاستیکی و چوبی تقسیم می‌شوند. انواع دریچه هوای کولر بر اساس جنس شامل موارد زیر هستند:

  • دریچه آلومینیومی: این نوع دریچه از پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع دریچه کولر شناخته می‌شود که از پروفیل آلومینیوم ساخته شده و دمپر تنظیم هوا دارد. دریچه‌های فلزی از دوام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و در برابر رطوبت، خوردگی، ضربه و فشار مقاوم هستند.
  • دریچه آهنی: این دریچه‌های کولر از ورق آهن ساخته شده و دارای رنگ کور‌ه‌ای مقاوم هستند. قیمت دریچه‌های آهنی نسبت به مدل‌های آلومینیومی ارزان‌تر است.
  • دریچه گالوانیزه: این نوع دریچه از ورق گالوانیزه ساخته شده و برای مناطق مرطوب مناسب است. دریچه‌های گالوانیزه از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار هستند. در ساخت این محصولات برای جلوگیری از صدا‌های اضافی در برابر فشار ورودی هوا و افزایش عمر مفید آن‌ها از ورق‌های ضخیم استفاده می‌شود.
  • دریچه پلاستیکی: این نوع دریچه‌ها از وزن کمتر و قیمت ارزان‌تری به نسبت دریچه‌های کولر فلزی برخوردار بوده و به راحتی قابل شستشو هستند. دریچه‌های پلاستیکی کولر در مدل‌های خطی، سقفی و دیواری تولید می‌شوند. مواد اولیه به کار رفته در ساخت این محصولات بسیار باکیفیت بوده و طول عمر بالایی دارند.
  • دریچه چوبی: این دریچه‌ها ظاهر بسیار زیبا و فانتزی داشته و معمولاً از ام دی اف ساخته می‌شوند. برای ساخت این دریچه‌ها از درپوش‌های مناسبی استفاده می‌شود که به طور کامل ورود و خروج هوا را به داخل محیط مسدود کرده و برای فصولی که نیازی به استفاده از دریچه نیست مناسب بوده و ظاهر زیبا و متفاوتی دارند.

قیمت دریچه کولر

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در زمان خرید دریچه هوای کولر به آن توجه کنید قیمت آن است. این محصولات بسیار متنوع بوده و هر یک قیمت‌های مختلفی دارند؛ اما به طور کلی عوامل زیر در تعیین قیمت این نوع دریچه‌ها تأثیرگذار هستند:

  • جنس دریچه
  • نوع دریچه
  • ابعاد
  • هواکش یا هوا ده بودن محصول
  • برخورداری از امکان تنظیم جهت باد
  • رنگ و پوشش دریچه

باکیفیت‌ترین دریچه کولر را از کجا بخریم؟

گروه صنعتی تهویه نظری با داشتن بیش از ۲۰ سال سابقه تولید و عرضه انواع سیستم‌های تهویه و هوارسانی آماده است تا انواع دریچه کولر، دریچه توزیع هوا، کانال سازی، دریچه‌های کنترل و هدایت هوا، کلاهک دودکش، هود صنعتی و بسیاری محصولات دیگر را با کیفیتی بی‌نظیر و قیمت مناسب به شما ارائه دهد.

شما می‌توانید پیش از خرید با مشاوران مجموعه در ارتباط بوده و متناسب با نیاز‌های خود هر آنچه برای تهویه مطبوع منزل یا محل کار خود نیاز دارید را تهیه کنید. شما می‌توانید با خیالی آسوده و بدون واسطه به مجموعه تهویه نظری محصول مورد نظرتان را سفارش داده و در کمترین زمان تحویل بگیرید.

مطلب پیشنهادی

کولر پلیمری | لیست قیمت کولر پلیمری درب انبار

کولر پلیمری | لیست قیمت کولر پلیمری درب انبار

کولر پلیمری یکی از انواع کولرهای آبی است که نسبت به انواع مختلف کولر پوشالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *