جمعه , 10 فروردین 1403 - 3:22 قبل از ظهر

بی خوابی ترک تریاک چند روز است

تریاک یکی از مواد اعتیادآور می باشد که می تواند به مرور زمان برای سلامتی ما بسیار زیان آور باشد، از این رو است که افرادی که درگیر این ماده خانمان سوز می شوند پس از مدتی به دلیل پیامدهای بسیار وحشتناک آن، به فکر ترک این ماده اعتیادآور می افتند.
ترک کردن یا به اصطلاح کشیدن این سم از درون رگ ها به بیرون، کار چندان راحتی نیست و نیاز به اراده قوی و استوار دارد.
اما بهترین کاری که می توان قبل از قدم گذاشتن در این مسیر کرد این است که ابتدا به آگاهی درستی نسبت به چالش های پیش رو برسیم.
یکی از این چالش ها بی خوابی، ترک تریاک می باشد که امروز به بررسی آن می پردازیم تا بفهمیم این چالش چند روز به طول می انجامد؟

چرا پس از ترک تریاک تا چند روز بی خوابی داریم؟

چرا پس از ترک تریاک تا چند روز بی خوابی داریم؟

ماهیت ماده تریاک به گونه ای است که می تواند بسیار آرام بخش باشد، تا حدیکه دزهای متفاوتی از این ماده در بسیاری از داروها وجود دارد و استفاده های سودمندی از آن می شود.
از این رو زمانیکه فرد به صورت پی در پی از این ماده استفاده می کند و در نهایت به آن اعتیاد پیدا می کند، در واقع بدن خود را وابسته به یک ماده آرام بخش کرده است.
این ماده آرام بخش ابتدا بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و سبب خواب راحت و خلق و خو بهتر می شود.

حال زمانیکه این ماده ترک شود، آرام آرام تمام تأثیرات آن از بین می رود. اما بدن به حالت اول برنمی گردد، بلکه به دلیل جایگزین شدن گروهی از فاکتورهای تأثیرگذاری که درون تریاک هستند به جای برخی از سلول ها و گیرنده های عصبی، بدن نیاز به ریکاوری دارد تا بتواند این فاکتورها را از بین ببرد و سلول ها و گیرنده های اولیه را ترمیم کند.
تا زمانیکه این اتفاق بیفتد فرد دچار مشکل کم خوابی می شود، زیرا یکی از اصلی ترین قسمت هایی که تریاک آن را درگیر می کند قسمتی از مغز است که مسئول بخش خواب ما می باشد، به همین دلیل اختلال در خوابیدن یک مسئله طبیعی می باشد.

رفع مشکل بی خوابی بعد از ترک تریاک

رفع مشکل بی خوابی بعد از ترک تریاک

بعد از ترک اعتیاد افراد دچار بی خوابی می شوند و این مسئله بسیار رایج است و شامل حال همه می باشد.
از این رو بی خوابی و کسلی ناشی از بی خوابی می تواند به قدری آزاردهنده باشد که فرد مجدد به سمت این ماده اعتیادزا برود.
پس به همین خاطر، مسئله درمان بی خوابی ناشی از بعد از ترک اعتیاد بسیار حائز اهمیت می باشد.
اما برای درمان بی خوابی که پس از ترک اعتیاد گریبانگیر افراد می شود باید چه کنیم؟

  • بهتر است که جای خواب مناسبی را برای خود یا فرد مورد نظر تدارک ببینید، این جای خواب باید به گونه ای باشد که فرد در هنگام معمول می تواند تجربه خواب خوبی در آن محیط داشته باشد.
    برای مثال اگر فرد باید در محیط کاملاً تاریک بخوابد بهتر است که محیط را کاملاً تاریک کنید، یا اگر فرد به سر و صدا حساس می باشد، سعی کنید محیطی را فراهم کنید که میزان آلودگی صوتی آن به حداقل برسد.
  • مغز ما عملکرد بسیار منظمی دارد، از این رو تمایل دارد به ساعت خواب شما پایبند باشد و تمامی عملکردهای خود را نسبت به این ساعت پایه ریزی کند.
    پس باید برنامه خوابی بسیار دقیقی برای خود تنظیم کنید!
    ساعت مشخصی در شب بخوابید و ساعت مشخصی در روز بیدار شوید، پس از مدتی بدن فرد به این مسئله عادت می کند و مسئله بی خوابی به خودی خود رفع می شود، زیرا مغز عادت می کند که در ساعت مشخصی بخوابد.
  • ورزش یکی از اصلی ترین مواردی است که سبب بهبود وضعیت خواب می شود، زیرا علاوه بر اینکه سبب می شود هورمون های شادی بخش و آرامبخش در بدن ترشح شود، بلکه بدن شما خسته می شود و برای یک خواب عالی آماده می شود.
  • استرس و مشکلات روانی از دیگر موضوعاتی هستند که حول مسئله ترک اعتیاد می توانند بی خوابی افراد را تشدید کنند که بهتر است با مراجعه به یک روانپزشک متبحر این مسئله را درمان کرد.

همانطور که می بینید علت بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد، بسیار متنوع می باشد و بهتر است هر فرد جداگانه توسط افراد متخصص ارزیابی شوند و سپس اقدام به درمان آن ها شود.

چنانچه این مقاله را پسندیدید، پیشنهاد می‌کنیم به سایر مقالات مجله اینترنتی سیب، در زمینه ترک اعتیاد، سر بزنید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *