جمعه , 31 فروردین 1403 - 3:38 قبل از ظهر

فرش وینتیج چیست؟ انواع فرش وینتیج

امروزه فرش یکی از اصلی ترین اجزای دکوراسیون است تا حدی که نقش آن را روی دکوراسیون نمی توان نادیده گرفت. به همین خاطر طراحان دکوراسیون سعی بر این داشته اند که در سال های اخیر از هیچ سبک و تاریخ الهام دهنده ای غافل نشوند. یکی از فرش هایی که اخیرا نیز بسیار ترند شده اند، فرش های وینتیجی یا فرش های کهنه نما هستند. هر چند که واژه ترند پارادوکس عجیبی برای این مدل فرش ها است، اما این روزها بیشتر از قبل به این فرش ها توجه می شود.

معرفی انواع فرش وینتیج
قبل از بررسی فرش های وینتیج، بهتر است نگاهی به مفهوم کلمه وینتیج کنیم. وینتیج به سبکی می گویند که حدود 20-100 سال گذشته بسیار رونق داشته است. به ویژه پس از جنگ جهانی اول که بسیاری از خانه ها ویران شده بودند، ساکنین آنان برای بازسازی و پر کردن آن ها از اسباب و اثاثیه قدیمی استفاده کردند و از آنجا سبک وینتیج شکل گرفت و اشیا کهنه از نظر مردم بیش از پیش ارزش یافتند. به همین خاطر اغلب وسایل آن دوره طرح و شکل سبک وینتیج را دارند، در سال های اخیر نیز افراد زیادی مجددا به سبک وینتیجی روی آوردند تا جاییکه طراحان صنعتی را بر این وا داشتند که سعی بر طراحی محصولات زیادی در این سبک کنند، به ویژه فرش که یکی از عناصر مهم فضای داخلی دکوراسیون است.

فرش وینتیج چیست؟

فرش وینتیج چیست؟

فرش های وینتیجی فرش هایی نیستند که فرض کنید بسیار قدیمی هستند و از سال های اخیر به جای مانده اند. این مدل از فرش ها اگر قرار بود از سال های گذشته به جای مانده باشند، بصورت کامل یا قسمت عمده آنها از بین رفته بود یا اینکه در موزه ها نگهداری می شدند.
فرش های وینتیجی فرش هایی هستند که به کمک دستگاه های فرش بافی مخصوصی بافته می شوند و سپس طی فرایندی کهنه سازی آن ها انجام می شود.
معمولاً این دسته از فرش ها از خصوصیات زیر برخوردار هستند:

  • از ظاهر نخ نمایی برخوردار هستند.
  • رنگ و رو رفته هستند.
  • در سایزبندی های مختلفی دیده می شوند.
  • از لحاظ طرحی از فرش های دهه 80 پیروی می کنند.
  • به گونه ای هستند که گویا پاخور بالایی داشتند.
  • ظاهر این فرش ها بسیار اصیل طور است.
  • رنگبندی این فرش ها بسیار متنوع است به گونه ای که شما با هر سلیقه ای می توانید از این فرش ها استفاده کنید.
  • معمولا برای ظاهر بهتر این فرش ها در فرایند تولید از ابریشم مصنوعی استفاده می کنند، زیر ابریشم مصنوعی یا پلی استر جدا از اینکه زیبایی دو چندانی به ظاهر فرش می دهد بلکه سبب کاهش وزن فرش نیز می شود.

فرش وینتیج چیست؟

مورد مهمتر دیگه مسئله پرز است. همانطور که می دانید افراد زیادی نسبت به پرزهای فرش واکنش های آلرژیک نشون می دهند و نمی توانند از فرش های دستباف بهره ببرند. اما خوشبختانه فرش هایی که از جنس ابریشم مصنوعی هستند نه تنها پرز نمی دهند بلکه از لحاظ ساختاری بسیار مقاوم هستند، فرش های وینتیجی که اکنون در بازارها مشاهده می شوند نیز از جنس ابریشم مصنوعی یا پلی استر هستند.
به طور کلی فرش های وینتیجی اغلب از خصوصیاتی که در بالا به آنها اشاره شد پیروی می کنند و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. امروزه این فرش ها توانسته اند جایگاه خوبی را برای خود کسب کنند؛ زیرا به دلیل ظاهر کهنه نمای خود اغلب ماندگاری بالایی دارند و هر چه قدر از عمر آن ها می گذرد زیبایی آن ها دوچندان می شود.

معرفی انواع فرش وینتیج

معرفی انواع فرش وینتیج

فرش های وینتیجی انواع مختلفی دارند به عبارتی می توانیم آنها را از منظرهای گوناگون دسته بندی کنیم، یکی از رایج ترین دسته بندی فرش های وینتیجی شیوه تولید آن ها است، که به طور کلی می توانیم سه شیوه معمول برای آن ها بیان کنیم؛ پس با ما همراه باشید:

فرش های وینتیجی که به مرور زمان کهنه نما می شوند:
فرش های وینتیجی از ابتدا وینتیجی نبودند، بلکه فرش های عادی بودند که به مرور زمان، کهنه نما شده و تبدیل به فرش های وینتیجی شدند؛ پس گذر زمان می تواند فرش های عادی را نیز تبدیل به فرش های وینتیجی کند.
از طرفی شاید شما نیز شنیده باشید که فرش های دستباف هر چه قدر پاخور زیادی داشته باشند، اغلب ظاهر زیباتری خواهند داشت و بسیار بر ارزش آن ها افزوده می شود، از این رو این مسئله در زیباتر شدن فرش های وینتیجی اصیل نقش موثری دارد.

نور خورشید ابزاری برای کهنه نما شدن فرش

نور خورشید ابزاری برای کهنه نما شدن فرش:

همانطور که می دانید نور خورشید یکی از اساسی ترین عوامل پوسیدگی است؛ اغلب اشیاء در مقابل نور خورشید بافت خود را از دست می دهند و دستخوش تغییراتی می شوند که در نهایت رو به فرسودگی و تخریب می روند.
فرش نیز از این قاعده مستثنی نیست، از این رو یکی از اصلی ترین روش های کهنه نما کردن فرش ها، پهن کردن آن ها زیر نور خورشید و در معرض پا خوردن است. البته این روش اکنون چندان رایج نیست! زیرا پروسه کهنه نما کردن فرش در اینجا بسیار طولانی می شود.

استفاده از مواد شیمیایی برای ایجاد حالت ساییدگی روی فرش

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که مواد شیمیایی مانند هیپوکلریت کلسیم می توانند باعث کمرنگ کردن رنگ ها شوند.
البته برای این روش در ابتدا با استفاده از خاکستر سعی بر از بین بردن درخشندگی فرش می کنند و سپس از ترکیب هیپوکلریت کلسیم برای کم رنگ کردن رنگ ها استفاده می کنند و در نهایت رنگ فرش ها به سفیدی می گراید و در نهایت ظاهری کهنه نما پیدا می کند.

معرفی انواع فرش وینتیج

شاید بگویید حالت پاخوردگی فرش چه می شود؟

نکته حائز اهمیت این بوده که از آنجاییکه این تفکر مرسوم شده است که فرشی که پاخور بالایی داشته باشد زیباتر است، در سال های اخیر دستگاه هایی روانه بازار شده اند که توانسته اند به صورت مصنوعی حالت پاخوردگی فرش را افزایش دهند.
امروزه فرش های وینتیجی بسته به سلیقه افراد طراحی می شوند، هر چند که این فرش ها بیشتر در اروپا و غرب مرسوم بوده اند اما این روزها طرفداران زیادی در ایران برای خود پیدا کرده اند. در این مطلب به توضیح انواع فرش وینتیج و پاسخ سوال فرش وینتیج چیست؟ پرداختیم. به شما پیشنهاد می کنیم دیگر مطالب سایت سیب را از دست ندهید و برای افزایش اطلاعات آنها را مطالعه نمایید.

 

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا با الیاف مصنوعی، نزدیک به نیم قرن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳