شنبه , 22 اردیبهشت 1403 - 9:44 بعد از ظهر

اگر بقایای جنین بعد از سقط بمونه چی میشه؟

متاسفانه سقط جنین یکی از اقدامات دردناک و ناراحت کننده است که هم می تواند به اختیار و هم می تواند بدون اختیار مادر انجام شود. گاهی اوقات مادر بنا به دلایل پزشکی مجبور به سقط جنین می شود که این موضوع می تواند با روش های پزشکی مانند کورتاژ و یا ساکشن انجام شود؛ اما در برخی از موارد سقط جنین به دلیل رشد آن در خارج از رحم اتفاق می افتد و مادر بدون اینکه آمادگی انجام آن را داشته باشد، آن را تجربه می کند. در اکثر موارد پس از سقط کل رحم تخلیه می شود؛ اما گاهی اوقات بقایای جنین پس از سقط باقی می ماند که این موضوع می تواند عوارض و علائم خاصی را به همراه داشته باشد.

اگر شما هم به تازگی سقط جنین داشته اید و نگران این هستید که بقایای بارداری در رحم شما مانده باشد، می توانید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. با در نظر گرفتن علائم وجود بقایای بارداری در رحم، می توانید به پزشک مراجعه نمایید. مطالب این مقاله برای افزایش آگاهی و اطلاعات شما در مورد بقایای سقط جنین می باشند و نباید شما این اطلاعات را برای تشخیص و یا درمان مورد استفاده قرار دهید. در صورت وجود هر گونه علائم ناشی از عدم تخلیه کامل رحم، باید با تیم پزشکی در ارتباط باشید. اگر بقایای جنین بعد از سقط بمونه چی میشه؟

علت باقی ماندن جنین پس از سقط در رحم

گاهی اوقات سقط جنین به اختیار یا به اجبار به صورت کامل انجام نمی شود. در واقع خانم ها نمی توانند کل بقایای جنین را از رحم دفع کنند. علت بروز این مشکل می تواند موارد بسیار متنوعی باشد که یکی از آن ها آتونی رحم است. گاهی اوقات انقباضات رحم در اثر آتونی کاهش پیدا می کنند. به همین خاطر رحم قادر به جدا کردن جنین نبوده و این موضوع باعث می شود که بخشی از جنین در بدن باقی بماند و بخشی دیگر خارج شود.
همچنین در برخی از موارد نیز چسبندگی جفت در رحم ایجاد می شود. در این صورت جفت به لایه های داخلی رحم می چسبد و از خارج شدن خودداری می کند. در این صورت لازم است که حتما با ایجاد برش، بقایای جنین از رحم خارج شود.
گاهی اوقات نیز جنین در رحم گیر می افتد. دلیل این موضوع هم گردنه تنگ پشت رحم است که باعث می شود جنین به راحتی از رحم خارج نشود. در این صورت ممکن است بقایای حاملگی در رحم باقی بمانند. البته در اکثر موارد با یک انقباض رحمی، مابقی بقایا از رحم خارج می شوند و می توان به راحتی یک سقط جنین موفق داشت.

علت باقی ماندن جنین پس از سقط در رحم

عوارض بقایای سقط جنین

باقی ماندن جنین در رحم می تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد که شایع ترین آن عفونت است. به همین خاطر لازم است که افراد از همان ابتدا به علائم عفونت و باقی ماندن بقایای جنین توجه داشته باشند و بر اساس آن، از عوارض ناشی از سقط جنین نیز خودداری کنند.

یکی از مهم ترین عوارض ناشی از باقی ماندن جنین در رحم و سقط ناکامل و ناقص، خونریزی های شدید است که متاسفانه اگر ادامه پیدا کند، می تواند برای مادر خطرناک باشد. درد شدید شکمی نیز از دیگر عوارض ناشی از باقی ماندن جنین در رحم است که معمولا با مسکن های مختلف قابل درمان نیست. احساس انقباض در شکم نیز از دیگر عوارض ناشی از این موضوع است.

عوارض بقایای سقط جنین

علائم عفونت بقایای سقط

سقط جنین ناقص در اکثر موارد نادر است. حتی اگر این اتفاق بیفتد با قاعدگی بعدی بقایای سقط از رحم خارج می شوند و در صورت نیاز می توان با مصرف قرص ال دی بقایای موجود در رحم را خارج کرد. اما در صورتی که بدن نتواند به طور طبیعی بقایای بارداری در رحم را خارج کند، یک سری علائم به وجود می آید که توجه به آن ها و مراجعه سریع به پزشک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از جمله علائم باقی ماندن جنین در رحم عبارتند از:

  • خونریزی شدید و بیش از حد انتظار
  • کاهش پیدا نکردن میزان خونریزی
  • درد یا گرفتگی بسیار شدید در شکم
  • طول کشیدن میزان خونریزی بیش از 3 هفته
  • درد یا گرفتگی بسیار شدید در شکم
  • احساس درد مداوم در شکم بیش از چند روز
  • احساس ناراحتی در هنگام فشار آوردن روی شکم
  • زیاد بودن تب و طول کشیدن آن بیش از 2 الی 3 روز

ما در این مطلب اطلاعاتی در رابطه با عوارض ناشی از باقی ماندن بقایای جنین در رحم به شما دادیم. اما بدانید که برای درمان و فهمیدن مشکل خود باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *