جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 9:58 قبل از ظهر

چه زمانی قاعدگی نامنظم خطرناک می شود؟

همراهان عزیزی که دارای قاعدگی نامنظم هستید، مطالب این مقاله با هدف افزایش آگاهی شما در مورد نکات پزشکی ارائه می شوند. بنابراین، نباید مورد استناد شما برای تشخیص و یا درمان قرار بگیرند. بنابراین، اگر دارای قاعدگی نامنظم هستید، حتما با یک پزشک مشورت کنید.

قاعدگی بانوان یکی از مهم ترین دوره های ماهانه آن ها است که به صورت منظم در هر ماه اتفاق می افتد. اکثر خانم ها پریودی منظمی دارند و می توانند بدون نگرانی برای این دوره آماده شوند. ولی گاهی اوقات پریودی نامنظم می شود که این موضوع برای آن ها نگران کننده است. این موضوع می تواند زمانی نگران کننده تر شود که چندین بار و به صورت پشت سر هم اتفاق بیفتد. اگر شما هم با قاعدگی نامنظم روبرو هستید و نگران خطرات ناشی از آنید، با ما همراه باشید.چه زمانی قاعدگی نامنظم خطرناک می شود؟

نامنظمی پریود تا چند روز طبیعی است؟

نامنظمی پریود یکی از موضوعات نگران کننده برای بانوان است. البته در برخی از موارد دلیل این نامنظم بودن استرس و یا نگرانی های ماهانه زنان است که می تواند به مرور زمان از بین برود. از طرفی گاهی اوقات خانم ها از همان ابتدا با مشکل نامنظمی قاعدگی مواجه بوده اند و برای آن ها 1 تا 3 روز جابجایی روز پریودی طبیعی است.

معمولا نامنظمی پریود برای 1 تا 3 روز طبیعی است. به خصوص اینکه هر یک از افراد دارای شرایط خاصی برای پریودی هستند و ممکن است نوسانات هورمونی نیز روی شرایط جسمی و پریودی آن ها موثر باشد. اگر هر ماه در حد چند روز شاهد جابجایی زمان پریودی هستید، نیازی نیست نگران باشید؛ ولی اگر این موضوع مدام تکرار می شود و بیش از چند روز طول می کشد، می توانید با پزشک مشورت کنید تا اگر موضوع نگران کننده ای وجود دارد، با آزمایش بررسی و برطرف شود.

نامنظمی پریود تا چند روز طبیعی است؟

به چه پریودی نامنظم می گویند؟

دوره پریودی هر فرد دارای شرایط خاصی است. این دوره برای برخی از بانوان 21 روزه و برای برخی دیگر 35 روزه است. البته اکثر آن ها یک دوره منظم 28 روزه را برای قاعدگی خودشان تجربه می کنند که کاملا طبیعی و نرمال است. پس اگر این دوره بین 21 تا 35 روز باشد، کاملا طبیعی است. اما زمانی می گوییم فرد دارای پریودی نامنظم است که بازه زمانی میان دو دوره قاعدگی آن از 21 روز کمتر و یا از 35 روز بیشتر باشد.

بنابراین، اولین علامت نامنظم شدن پریودی، پریود شدن در بازه زمانی طولانی تر از 35 روز در دو ماه متوالی است. اگر این اتفاق افتاد، بهتر است که حتما با پزشک مشورت کنید تا آزمایشات لازم انجام شوند. البته گاهی افراد با تاخیر دوره قاعدگی مواجه نمی شوند و زودتر از موعد مورد نظرشان پریود می شوند که این اتفاق هم اگر برای دو ماه متوالی رخ دهد، می گوییم فرد دارای قاعدگی نامنظم است. خانم هایی که دارای این مشکل هستند، ممکن است در هر بار از دوره ماهیانه خودشان میزان حجم خونریزی متفاوتی را تجربه کنند و یا حتی علائم جدیدتر و دردناک تری نیز داشته باشند.

پریودی نامنظم چه عوارضی دارد؟

پریودی نامنظم به خودی خود نگران کننده نیست. به خصوص اگر فقط یک بار در طول چند ماه اتفاق بیفتد. اما زمانی که تعداد دفعات آن افزایش پیدا کنند و شما نیز به فکر درمان آن نباشید، احتمال اینکه یک مشکل خطرناک باعث بروز این اتفاق شده باشد، وجود دارد. در واقع، پریودی نامنظم نمی تواند عارضه خطرناکی را برای شما به وجود بیاورد. فقط زمانی این موضوع نگران کننده خواهد شد که پشت آن یک دلیل مهم وجود داشته باشد.

ممکن است پریودی نامنظم نشان دهنده سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا سرطان دهانه رحم باشد. البته برای اینکه این دو بیماری تشخیص داده شوند، لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم انجام شوند. گاهی نیز هیچ بیماری نگران کننده ای پشت پریودی نامنظم نبوده و فقط افراد به دلیل اینکه استرس و مشکلات هورمونی خاصی را در یک ماه تجربه کرده اند، با این مشکل مواجه هستند.

پریودی نامنظم چه عوارضی دارد؟

دلایل پریودی نامنظم

همانطور که اشاره کردیم، دلایل زیادی می توانند باعث نامنظم شدن پریود شوند که حتما باید آن ها مورد بررسی قرار گیرند تا اگر دلیل مشکل یکی از این موارد زیر است برای رفع آن اقدامات لازم انجام گیرد:

  • کاهش یا افزایش وزن شدید
  • استرس های عاطفی
  • اختلالات در خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا بولیمیا
  • انجام ورزش های سنگین
  • بیماری های التهابی لگن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

در پاپان لازم به ذکر است که شاید شما شرایطی که در مطلب بالا می خوانید را تجربه کرده باشید اما تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید و تست های مربوطه را انجام ندهید با قطعیت نمی توانید بر بی نظمی پریود خود مطمئن باشید و سرخود دارویی مصرف کنید. بنابراین حتما قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *