دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 7:28 بعد از ظهر

استریا چیست

استریا یک معضل پوستی است که به صورت ترک هایی خود را نشان می دهند. این ترک ها در اثر چاقی و یا لاغری ناگهانی و کوشش پوست ناشی از آن ها،  به وجود می آید. این ترک ها بیشتر بر روی پوست افرادی که کاهش یا افزایش وزن ناگهانی دارند نمایان می شود به طور مثال بسیاری از زنان باردار در معرض استریا هستند. خطوط استریا یا ترک های پوستی با رنگ طبیعی بدن تفاوت دارد و ممکن است بنفش، صورتی، سفید یا حتی خاکستری باشند. اگر با انگشت خود خطوط استریا را لمس کنید برخی از این خطوط دارای فرو رفتگی هستند. خارش یا درد ممکن است برخی از علائم استرما باشند.

استریا در اثر افزایش کورتیزول در بدن و کشیدگی پوست ایجاد می شود. وجود طولانی مدت کورتیزول در بدن باعث می شود که پوست خاصیت کشسانی را از دست بدهد. علاوه بر موارد بالا مصرف برخی از لوسیون ها و قرص هایی کورتیکواستروئیدی می توانند با کم کردن کشش پوست موجب ایجاد استریا شوند. روش های متفاوتی برای کم کردن آثار یا درمان استریا به کار می رود اما هنوز هیچ روشی نتوانسته است به طور کامل باعث پاک شدن این خطوط شود.

استریا چیست؟ مهم ترین روش های درمان استریا

استریا چیست؟ مهم ترین روش های درمان استریا

استریا را با نام استرچ مارک نیز می شناسند. این رگه ها با گذشت زمان محو و یا کم رنگ می شوند. بسیاری از افراد ظاهر این رگ های پوستی را نمی پسندند و در تلاش هستند تا با روش هایی این خطوط پوستی را کم رنگ کنند. برخی از روش های درمانی استریا شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از کرم هایی که برای درمان استرما به کار می رود ترتینوئین نام دارد. این کرم باعث بازگرداندن کلاژن و پروتئین فیبری به پوست می شود تا خاصیت ارتجاعی آن حفظ شود استفاده از این کرم ها برای خطوط پوستی صورتی و قرمز موجب التهاب بیشتر می شود.
  • لیزر درمانی یا pdl می تواند کلاژن و الاستین موجود در پوست را تحریک و تقویت کند. بهترین زمان برای لیزر درمانی موقعی است که این خطوط به تازگی ایجاد شده باشند.
  • ابریژن میکرودرم یکی از روش هایی است که به وسیله آن پوست صاف می شود. در این روش از کریستال های ریز برای از بین بردن پوست قدیمی استفاده شده است. میکرودرم برای مارک استرچ های قدیمی استفاده می شود که می تواند آن ها را بهبود ببخشد.
  • استفاده از لیزر excimer می تواند ساختار ملانین پوست را تغییر دهد. با استفاده از لیزر می توان تا حد زیادی رنگ استریا را با رنگ بدن هماهنگ کرد.
  • لیزر فرکشنال مانند لیزرpld است با این تفاوت که از آن برای مناطق بسیار کوچکی که دچار استرما شده اند استفاده می شود.

استریا چیست؟ مهم ترین روش های درمان استریا

در این میان بسیاری از کرم ها و محصولات مراقبی وجود دارند که باعث کاهش رنگ و شکل استرما می شوند. مصرف املاح، مواد معدنی و ویتامین های ضروری می تواند از بروز استرمای پوستی جلوگیری کند. مصرف ویتامین E و ویتامین A در درمان و کم رنگ کردن این خطوط تاثیر مثبتی دارد.

روش های خانگی برای از بین بردن استرما

  • ویتامین E

مایع درون قرص های ویتامین E را خارج کنید و روی خطوط استرما بمالید و اجازه دهید شب تا صبح بماند.

  • آب لیمو ترش

آب لیمو ترش را رقیق کنید و  بر روی خطوط پوستی بمالید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید. این روش برای کسانی که پوست حساس دارند توصیه نمی شود.

روش های خانگی برای از بین بردن استرما

  • وازلین

به طور موضعی و بر روی خطوط از وازلین استفاده کنید تا مانع از دست رفتن رطوبت پوست شود.

  • اسکراب قهوه

بهتر است  شی باتر و قهوه آسیاب شده  را به یک نسبت مخلوط کنید . این اسکراب را به مدت 5 دقیقه در ناحیه مورد نظر ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید.

  • روغن های طبیعی

هر نوع روغن طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن کرچک و … را به محل مورد نظر بمالید. استفاد از این روغن ها رطوبت پوست را حفظ می کند.. این کار را دوبار در روز انجام دهید.

روش های خانگی برای از بین بردن استرما

  • ژل آلوئه ورا

ژل آوئه ورا را با ویتامین E مخلوط کنید و در نقاط مورد نظر ماساژ دهید. بعد از یک تا دو ساعت آن را شست و شو دهید.

  • جوش شیرین

لایه برداری و حذف سلول های مرده پوست از جمله خاصیت جوش شیرین است. مقداری جوش شیرین را با کمی آب ولرم مخلوط کنید و به صورت موضعی استفاده کنید. استفاده از این ترکیب را دوبار در هفته می توانید انجام دهید. در صورتی که با استعمال هر کدام از موارد بالا پوست شما دچار حساسیت یا التهاب شد فورا مصرف آن را قطع کنید و با یک متخصص پوست مشورت کنید. اگر سوالی دارید می توانید از کارشناسان سیب نیز، بپرسید.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *