شنبه , 6 مرداد 1403 - 12:33 بعد از ظهر

علائم پاک شدن رحم بعد از سقط

 

دفع کامل جنین سقط شده یکی از مهمترین دغدغه های خانم ها بعد از سقط جنین است. زمانی که جنین سقط می شود، تمامی بقایای جنین در مدت زمان کمتر از یک هفته به صورت کامل از رحم پاک می شود اما در برخی از موارد ماندن بقایای جنین در رحم گزارش شده است. اگر بعد از سقط جنین دیگر علائم بارداری را نداشته باشید به احتمال زیاد جنین به صورت کامل دفع شده است، اما برای پی بردن دقیق‌تر به این موضوع مراجعه به دکتر و یا رفتن به سونوگرافی بهترین روش است.

پاکسازی رحم بعد از سقط با روش های خانگی

بعد از سقط کردن جنین یکی از مهمترین دغدغه‌های خانم‌ها این است که چه خوراکی بخورم تا رحم به صورت کامل پاکسازی شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اگر به دنبال پاکسازی رحم با روش های خانگی هستید، طب سنتی استفاده از خوراکی هایی که طبع گرم دارند را پیشنهاد می کند. به صورت کلی با مطالعات انجام شده استفاده از خوراکی های گرم باعث می شود جنین هرچه زودتر سقط شود و آثار و بقایای آن به صورت کامل از رحم پاک شود. برای پاکسازی رحم با استفاده از روش های خانگی، استفاده از خوراکی های زیر به شما توصیه می شود:

  • کاچی

شاید تا به حال مشاهده کرده باشید که برای خانمی که به تازگی زایمان کرده است، کاچی درست می کنند. استفاده از کاچی باعث تقویت رحم می شود و کاچی به دلیل داشتن طبع گرم باعث می‌شود رحم به صورت کامل پاکسازی شود. اگر به تازگی سقط جنین داشته‌اید، بهتر است تا یک هفته یا ده روز به صورت منظم کاچی بخورید تا تمامی بقایای جنین از رحم شما پاک شود.

  • شربت زعفران و عسل

همانطور که میدانید زعفران طبع کاملا گرمی دارد، به همین دلیل استفاده از آن باعث می‌شود رحم به صورت کامل پاکسازی شود. در ابتدا باید مقداری زعفران دم کنید و سپس آن را با یک لیوان آب و مقداری عسل مخلوط نموده و بخورید.

  • انواع دمنوش با طبع گرم

دمنوش هایی که طبع گرمی دارند برای از بین بردن سردی رحم و دفع کامل بقایای جنین موثر هستند. دمنوش هایی مانند دمنوش دارچین و عسل، دمنوش رازیانه، دمنوش کاسنی، دمنوش زیره، دمنوش به از جمله این دمنوش ها هستند.

  • انواع مختلف سبزیجات

سبزیجات می تواند یک روش طبیعی و گیاهی برای از بین بردن بقایای جنین در رحم خانم ها باشد. گنجاندن سبزیجات به خصوص ریحان در رژیم غذایی زنانی که به تازگی سقط داشته اند، باعث می شود بقایای جنین به صورت کامل از رحم پاک شود. برگ ریحان حاوی آنتی اکسیدانهای فراوانی است که می توانند رحم را به صورت کامل پاکسازی و تخمدانها را برای بارداری بعدی آماده کنند.

رحم بعد از سقط، چگونه کامل پاک می شود؟

همانطور که در بالا نیز به این مسئله اشاره شد، در اکثر موارد بعد از سقط رحم به خودی خود در حدود یک هفته به زمان نیاز دارد تا به صورت کامل پاکسازی شود، در صورتی که این اتفاق نیافتاد استفاده از روش های گیاهی که در بالا نیز به آنها اشاره شد می‌تواند تا حدود زیادی موثر باشد. در نهایت اگر بقایای جنین به صورت کامل از رحم پاک نشد نیاز به مراقبت های پزشکی برای پاک کردن بقایا وجود دارد. بعد از مراجعه کردن به پزشک در صورتی که پزشک شما متوجه شود که بقایا کم هستند، با استفاده از قرص سقط رحم را به صورت کامل پاکسازی می کند. در این روش با تجویز شدن قرص های مناسب پاکسازی رحم برای شما، چند روز خونریزی دوران پریودی را تجربه می کنید و سپس رحم به صورت کامل پاکسازی می شود.

در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد بقایای به جا مانده از جنین زیاد است و با استفاده از قرص سقط نمی توان پاکسازی رحم را انجام داد، شما را کورتاژ می‌کند تا جنین به صورت کامل از رحم خارج شود. در این روش با استفاده از یک دستگاه مکنده بقایای جنین از بدن شما جدا می شود. برخی از افراد استفاده از این روش را نمی پسندند و یا فکر می‌کنند این روش عوارض جانبی زیادی در پی دارد. در این مورد دقت به این نکته الزامی است که در هر صورت پاک کردن بقایای جنین از رحم الزامی است و اگر نتوان به صورت طبیعی این کار را انجام داد، کورتاژ کردن غیر قابل اجتناب است.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *